9-3 2.2 TID
Moderator: Moderatorer
9-3 2.2 TID
Hei, er noen som har peiling på hvor mye disse bruker på mila ved normal kjøring og om motorene går lang uten problemer?
Hilsen TAA
Hilsen TAA
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: 9-3 2.2 TID
0,5-0,6 på langkjøring, de går vel greit langt men det har vært problemer med pumpene på noen av dem, usikker på hvilke, men 125hk utgaven har ihvertfall en annen pumpe enn de tidlige 115hk utgavene.
Ellers har vel de fleste som kjører 2,2 tett EGR-dyse i blant ved mye småkjøring, likeså tetter Ebersprächer varmeren seg ved slik kjøring. Disse to feilene er dog ikke så kostbare å fikse.
Og husk at 2,2 ha reg.reim, så påse at den er skiftet til rett intervall, om jeg ikke husker feil 120'km/5år.
Ellers har vel de fleste som kjører 2,2 tett EGR-dyse i blant ved mye småkjøring, likeså tetter Ebersprächer varmeren seg ved slik kjøring. Disse to feilene er dog ikke så kostbare å fikse.
Og husk at 2,2 ha reg.reim, så påse at den er skiftet til rett intervall, om jeg ikke husker feil 120'km/5år.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
Re: 9-3 2.2 TID
Takk for svar! Da skal jeg være obs på registerreim.
Hilsen Tore
Hilsen Tore
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 9-3 2.2 TID
Regreim? Min har kjede, hvis ikke så er reima inni motoren.Børre N17 skrev:0,5-0,6 på langkjøring, de går vel greit langt men det har vært problemer med pumpene på noen av dem, usikker på hvilke, men 125hk utgaven har ihvertfall en annen pumpe enn de tidlige 115hk utgavene.
Ellers har vel de fleste som kjører 2,2 tett EGR-dyse i blant ved mye småkjøring, likeså tetter Ebersprächer varmeren seg ved slik kjøring. Disse to feilene er dog ikke så kostbare å fikse.
Og husk at 2,2 ha reg.reim, så påse at den er skiftet til rett intervall, om jeg ikke husker feil 120'km/5år.

Men on topic:
2.2Tid bruker ca. 0.7 på småkjøring og helt ned i 0.49 på laaaangkjøring, men til vanlig så bruker min 0.65. Motoren har gått 175.000km nå, går som ei klokke enda, ingen problemer.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
Re: 9-3 2.2 TID
Hei det høres bra ut! Trenger en pendlerbil som ikke bruker så mye suppe.
Har du prøvd å chip tune den eller sette inn en tuning boks?
Hilsen Tore
Har du prøvd å chip tune den eller sette inn en tuning boks?
Hilsen Tore
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 9-3 2.2 TID
Nei, har ikke prøvd det. Fikk vite at toppen på disse motorene ikke er de sterkeste som er lagd, men andre har jo kjørt med boks uten problemer. Jeg synes egentlig min går greit nok til at det er bruksbilen min, har 115hestern (260nm).taa skrev:Hei det høres bra ut! Trenger en pendlerbil som ikke bruker så mye suppe.
Har du prøvd å chip tune den eller sette inn en tuning boks?
Hilsen Tore

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
Re: 9-3 2.2 TID
Ok, jeg får se om det blir noe kjøp for jeg har ikke fått mulighet til å se på den enda.
Det står en helt lik med bensinmotor til omtrent samme pris. Må man ikke normalt betale noe mer
for en diesel fordi den bruker vel ett par dl mindre på mila? Vil du anbefale diesel fremfor bensin?
Hilsen Tore
Det står en helt lik med bensinmotor til omtrent samme pris. Må man ikke normalt betale noe mer
for en diesel fordi den bruker vel ett par dl mindre på mila? Vil du anbefale diesel fremfor bensin?
Hilsen Tore
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 9-3 2.2 TID
Årsavgiften på en diesel uten partikkelfilter er 3245,- i år, bensin er på 26**,-, så det er bare 600,- i forskjell. Jeg har allerede spart inn de 600,- kronene i drivstoffutgifter. Bruker nå ca. 400,- i uka på drivstoff, når jeg hadde bensin lå jeg raskt opp i 800,- i uka. Så hvis du kjører mye så vil jeg anbefale diesel, kjører du lite så er det vel ett fett.taa skrev:Ok, jeg får se om det blir noe kjøp for jeg har ikke fått mulighet til å se på den enda.
Det står en helt lik med bensinmotor til omtrent samme pris. Må man ikke normalt betale noe mer
for en diesel fordi den bruker vel ett par dl mindre på mila? Vil du anbefale diesel fremfor bensin?
Hilsen Tore

Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: 9-3 2.2 TID
Rettelse: Årsavgiften er 2790 for bensinbiler og dieselbiler med partikkelfilter, så forskjellen er enda mindre. 

"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 9-3 2.2 TID
My bad, husker bare at det var 26**,- i fjor.Skavold skrev:Rettelse: Årsavgiften er 2790 for bensinbiler og dieselbiler med partikkelfilter, så forskjellen er enda mindre.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Bergseten
- 0.7 bar
- Innlegg: 126
- Registrert: 04 aug 2009, 03:41
- Navn: Stian
- Bil: Saab 9-3 2.2 TiD 1999
- Sted: Askøy
Re: 9-3 2.2 TID
<Hei. Min 2.2 bruker 0.57 på milen ifølge SIDen, om jeg kjører pent da
Men samtidig går den ikke så utrolig bra. Har hatt en helt lik en før, den brukte rundt 0.62 på milen, men gikk utrolig mye bedre. begge var 115 hk. Tenker at bensinmotoren med 150hk og turbo er mer trøkk i, ihvertfall fra 0-100. Mener å ha lest at dieselen var raskere i økning av fart fra 100 og oppover, men kan godt være jeg tar feil. Tror det var 125hk's dieselen som det var snakk om. Uansett, dieselbilen holder jo seg bedre i pris da
Og var vel den 9-3 med 134hk uten turbo som hadde problemer med pumpen? (er ikke helt sikker her men). Min forrige var gått 228 000km, og den jeg har nå er snart oppe i 220 000, ikke mye problemer til nå ihvertfall. når det gjelder tuning er det vel noen chiper og ting og tang man kan få til bilen, men jeg har ikke funnet noe som er rimelig nok for meg enda ihvertfall. Venter bare på supertilbud jeg
Jeg kan ihvertfall anbefale bilen om du er ute etter en pen bil som er billig i drift.



Saab 9-3 2.2 SE TiD 1999, Sølvgrå (Delebil, smelte skikkelig med den)
Saab 9-3 2.2 TiD 1999, Svart
Saab 9-3 2.2 TiD 1999, Svart
Re: 9-3 2.2 TID
Hei takk for informasjonen. Jeg skal se på en i morgen som skal være meget bra, den har gått ca 200k.
Hilsen Tore
Hilsen Tore
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: 9-3 2.2 TID
Passpå og se etter rust på fjærbein, i dørene og lekkasjer rundt baklyktene.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Bergseten
- 0.7 bar
- Innlegg: 126
- Registrert: 04 aug 2009, 03:41
- Navn: Stian
- Bil: Saab 9-3 2.2 TiD 1999
- Sted: Askøy
Re: 9-3 2.2 TID
Denne er viktig! Begge mine hadde det. Virker som det er et stort problem, snakket med flere andre som hadde samme problemet også.Rambraut N1491 skrev:lekkasjer rundt baklyktene.
Saab 9-3 2.2 SE TiD 1999, Sølvgrå (Delebil, smelte skikkelig med den)
Saab 9-3 2.2 TiD 1999, Svart
Saab 9-3 2.2 TiD 1999, Svart
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: 9-3 2.2 TID
Ups, my bad, blander med 1,9TIDS'n jeg hadde. De har ihvertfall reim.Rambraut N1491 skrev:Regreim? Min har kjede, hvis ikke så er reima inni motoren.![]()
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM