9-3 2.2 TID

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

9-3 2.2 TID

Legg inn av taa » 18 mar 2010, 08:26

Hei, er noen som har peiling på hvor mye disse bruker på mila ved normal kjøring og om motorene går lang uten problemer?

Hilsen TAA

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av Børre N17 » 18 mar 2010, 10:45

0,5-0,6 på langkjøring, de går vel greit langt men det har vært problemer med pumpene på noen av dem, usikker på hvilke, men 125hk utgaven har ihvertfall en annen pumpe enn de tidlige 115hk utgavene.
Ellers har vel de fleste som kjører 2,2 tett EGR-dyse i blant ved mye småkjøring, likeså tetter Ebersprächer varmeren seg ved slik kjøring. Disse to feilene er dog ikke så kostbare å fikse.
Og husk at 2,2 ha reg.reim, så påse at den er skiftet til rett intervall, om jeg ikke husker feil 120'km/5år.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av taa » 18 mar 2010, 18:03

Takk for svar! Da skal jeg være obs på registerreim.

Hilsen Tore

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av Rambraut N1491 » 18 mar 2010, 18:47

Børre N17 skrev:0,5-0,6 på langkjøring, de går vel greit langt men det har vært problemer med pumpene på noen av dem, usikker på hvilke, men 125hk utgaven har ihvertfall en annen pumpe enn de tidlige 115hk utgavene.
Ellers har vel de fleste som kjører 2,2 tett EGR-dyse i blant ved mye småkjøring, likeså tetter Ebersprächer varmeren seg ved slik kjøring. Disse to feilene er dog ikke så kostbare å fikse.
Og husk at 2,2 ha reg.reim, så påse at den er skiftet til rett intervall, om jeg ikke husker feil 120'km/5år.
Regreim? Min har kjede, hvis ikke så er reima inni motoren. :lol:

Men on topic:
2.2Tid bruker ca. 0.7 på småkjøring og helt ned i 0.49 på laaaangkjøring, men til vanlig så bruker min 0.65. Motoren har gått 175.000km nå, går som ei klokke enda, ingen problemer.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av taa » 18 mar 2010, 20:07

Hei det høres bra ut! Trenger en pendlerbil som ikke bruker så mye suppe.
Har du prøvd å chip tune den eller sette inn en tuning boks?

Hilsen Tore

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av Rambraut N1491 » 18 mar 2010, 20:11

taa skrev:Hei det høres bra ut! Trenger en pendlerbil som ikke bruker så mye suppe.
Har du prøvd å chip tune den eller sette inn en tuning boks?

Hilsen Tore
Nei, har ikke prøvd det. Fikk vite at toppen på disse motorene ikke er de sterkeste som er lagd, men andre har jo kjørt med boks uten problemer. Jeg synes egentlig min går greit nok til at det er bruksbilen min, har 115hestern (260nm). 8)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av taa » 18 mar 2010, 22:35

Ok, jeg får se om det blir noe kjøp for jeg har ikke fått mulighet til å se på den enda.
Det står en helt lik med bensinmotor til omtrent samme pris. Må man ikke normalt betale noe mer
for en diesel fordi den bruker vel ett par dl mindre på mila? Vil du anbefale diesel fremfor bensin?

Hilsen Tore

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av Rambraut N1491 » 19 mar 2010, 16:34

taa skrev:Ok, jeg får se om det blir noe kjøp for jeg har ikke fått mulighet til å se på den enda.
Det står en helt lik med bensinmotor til omtrent samme pris. Må man ikke normalt betale noe mer
for en diesel fordi den bruker vel ett par dl mindre på mila? Vil du anbefale diesel fremfor bensin?

Hilsen Tore
Årsavgiften på en diesel uten partikkelfilter er 3245,- i år, bensin er på 26**,-, så det er bare 600,- i forskjell. Jeg har allerede spart inn de 600,- kronene i drivstoffutgifter. Bruker nå ca. 400,- i uka på drivstoff, når jeg hadde bensin lå jeg raskt opp i 800,- i uka. Så hvis du kjører mye så vil jeg anbefale diesel, kjører du lite så er det vel ett fett. :)

Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av Skavold » 19 mar 2010, 18:06

Rettelse: Årsavgiften er 2790 for bensinbiler og dieselbiler med partikkelfilter, så forskjellen er enda mindre. :)
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av Rambraut N1491 » 19 mar 2010, 18:35

Skavold skrev:Rettelse: Årsavgiften er 2790 for bensinbiler og dieselbiler med partikkelfilter, så forskjellen er enda mindre. :)
My bad, husker bare at det var 26**,- i fjor. :lol:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Bergseten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 126
Registrert: 04 aug 2009, 03:41
Navn: Stian
Bil: Saab 9-3 2.2 TiD 1999
Sted: Askøy

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av Bergseten » 19 mar 2010, 19:40

<Hei. Min 2.2 bruker 0.57 på milen ifølge SIDen, om jeg kjører pent da ;) Men samtidig går den ikke så utrolig bra. Har hatt en helt lik en før, den brukte rundt 0.62 på milen, men gikk utrolig mye bedre. begge var 115 hk. Tenker at bensinmotoren med 150hk og turbo er mer trøkk i, ihvertfall fra 0-100. Mener å ha lest at dieselen var raskere i økning av fart fra 100 og oppover, men kan godt være jeg tar feil. Tror det var 125hk's dieselen som det var snakk om. Uansett, dieselbilen holder jo seg bedre i pris da ;) Og var vel den 9-3 med 134hk uten turbo som hadde problemer med pumpen? (er ikke helt sikker her men). Min forrige var gått 228 000km, og den jeg har nå er snart oppe i 220 000, ikke mye problemer til nå ihvertfall. når det gjelder tuning er det vel noen chiper og ting og tang man kan få til bilen, men jeg har ikke funnet noe som er rimelig nok for meg enda ihvertfall. Venter bare på supertilbud jeg :woot: Jeg kan ihvertfall anbefale bilen om du er ute etter en pen bil som er billig i drift.
Saab 9-3 2.2 SE TiD 1999, Sølvgrå (Delebil, smelte skikkelig med den)
Saab 9-3 2.2 TiD 1999, Svart

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av taa » 19 mar 2010, 22:08

Hei takk for informasjonen. Jeg skal se på en i morgen som skal være meget bra, den har gått ca 200k.

Hilsen Tore

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av Rambraut N1491 » 19 mar 2010, 22:22

Passpå og se etter rust på fjærbein, i dørene og lekkasjer rundt baklyktene.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Bergseten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 126
Registrert: 04 aug 2009, 03:41
Navn: Stian
Bil: Saab 9-3 2.2 TiD 1999
Sted: Askøy

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av Bergseten » 19 mar 2010, 23:44

Rambraut N1491 skrev:lekkasjer rundt baklyktene.
Denne er viktig! Begge mine hadde det. Virker som det er et stort problem, snakket med flere andre som hadde samme problemet også.
Saab 9-3 2.2 SE TiD 1999, Sølvgrå (Delebil, smelte skikkelig med den)
Saab 9-3 2.2 TiD 1999, Svart

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: 9-3 2.2 TID

Legg inn av Børre N17 » 20 mar 2010, 00:23

Rambraut N1491 skrev:Regreim? Min har kjede, hvis ikke så er reima inni motoren. :lol:
Ups, my bad, blander med 1,9TIDS'n jeg hadde. De har ihvertfall reim.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar