9-5 Hydrogen T ??

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

9-5 Hydrogen T ??

Legg inn av Kristian N70 » 07 mai 2010, 12:27

Så denne på veien for en tid tilbake.
Dekaltrim?
Bilde

Jaja, blei sideveis....mobilbilde...
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Legg inn av Eirik N396 » 07 mai 2010, 12:42

Jeg har ihvertfall aldri hørt om noe slikt før, vil nesten tro det bare er dekaltrim av noe slag, noen som synes det er morsomt å gjøre folk nysgjerrige. Ser ut til å være en vanlig 1.9TiD:
Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: NKF726
Fabrikat: SAAB 9-5 VECTOR SPORTCOM
Färg: LGUL Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2006 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: YS3EF55W563524890
Typgodkännandenummer: e4*2001/116*0096*01
Typgodkännandedatum: 2006-03-09
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-06-05
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-06-05
Handelsbeteckning:
Upplysningar:

(...)

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3: 1910
Växellåda: MANUELL

Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kw: 110,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 205,0
Ljudnivå DB, vid körning: 73
Ljudnivå DB, stillastående: 78
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,8 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 184,0 G/KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,6 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 151,0 G/KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 9,0 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 241,0 G/KM
Röktäthet, M-1: 0,5000

Kolmonoxid, CO: 0,2010 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,1750 G/KM

Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 0,2000 G/KM
Partiklar: 0,0000 G/KM

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Legg inn av Edward N812 » 08 mai 2010, 07:07

Om de har klart å få en SAAB til å fungere på brenselcelle-teknologi, er det vel liten sjangs for at den kom fra fabrikken med det? Vet BMW blant kanskje noen andre har prosjekter gående, men...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Legg inn av Jim S. N1578 » 08 mai 2010, 10:00

Hydrogenkonvertering på en dieselbil? Hmmm... :shock:
Litt lette kjemitanker: Hydrogen fra væskeform til gassform har et utvidelsesforhold 1:848. Motsatt kan en altså kompremere 848 liter hydrogengass ned til 1 liter flytende væske. Dette vil si at hydrogen har et enormt trykkselvantenningspunkt som en ikke får i noen vanlig dieselbil i hvert fall, så selvantenning ved bare kompresjon kan vi vel se bort fra med en gang. Når det gjelder selvantenningstemperatur så ligger Hydrogens selvantenningstemperatur på 536˚C, bensin ligger på 246-280˚C mens diesel bare har 210˚C. Selvantenning ved hjelp av temperatur blir vel også litt i overkant. 2 mol H +1 mol O er drivstoffet støkiometrisk sett. Det er oksygenet (luftblandingen) som må ved hjelp av kompresjon nå selvantenningstemperaturen til Hydrogenet for at hydrogen/oksygen blandingen skulle selvantenne. Vi vet jo alle at dieselmotorer benytter selvantenning ved kompresjon, mens bensinmotorene må ha gnist fra en tennplugg. Har prøvd i alle fall å forklare hvorfor Hydrogen trenger en eller annen form for gnist for å antenne (Hydrogen blandet med oksygen (knallgass) skal det ikke store gnisten til for at det "smeller" da). Skal ikke holde en laaaang avhandling om hydrogen her, men hydrogenkonvertering i en dieselbil - neppe. Dekaltrim –jepp :wink:
(Nå finnes det en del eksperimentell virksomhet med HHO-gass på bensinmotorer. Men HHO-gass er dyr å fremstille (krever mye strøm), og er en veldig ustabil gass 8) )

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Legg inn av Børre N17 » 08 mai 2010, 19:28

Zzzzzzzzzzz...... :P
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Legg inn av Jim S. N1578 » 08 mai 2010, 20:42

Børre N17 skrev:Zzzzzzzzzzz...... :P
:wierdface: Slike kommentarer som dette er lavmål [-X

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Legg inn av Børre N17 » 08 mai 2010, 20:58

Slapp av, det var ment som en spøk...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Legg inn av Jim S. N1578 » 08 mai 2010, 21:09

Er slike kommentarer som gjør at en mister lysten til å bidra på forumet...
Brukte noen minutter på å enkelt å forklare at en dieselbil ikke kan gå på hydrogen og hvorfor det er umulig. At noen synes det er trøttende lesestoff. So What :!: Bedre å holde slikt for seg selv etter min mening...

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Legg inn av Børre N17 » 08 mai 2010, 21:10

Jaja, beklager så mye. Alt trekkes tilbake.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Legg inn av Atzz » 08 mai 2010, 23:45

Jim S. N1578 skrev:Er slike kommentarer som gjør at en mister lysten til å bidra på forumet...
Brukte noen minutter på å enkelt å forklare at en dieselbil ikke kan gå på hydrogen og hvorfor det er umulig. At noen synes det er trøttende lesestoff. So What :!: Bedre å holde slikt for seg selv etter min mening...

Det er intresangt å lese slikt :) Man lærer jo noe av det! Keep on the good work =D>

Svar