9-3 navi, leser ikke disc 1.

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Laumb

Legg inn av Laumb » 14 mar 2013, 23:01

Hei,

Jeg har en 9-3 SC fra 2008 med originalt BOSE anlegg med navi (touch).

Når jeg kjøpte bilen for halvannet år siden fungerte navien perfekt, i 2-3 mnd.
Siden den tid har den ikke fungert noe særlig. Har fått liv i den 2 ganger, men den slutter å fungere igjen ved omstart av bilen.

Den gir feilmeldingen "disc check error" (ikke ordrett sitert).

Prøvde meg for en liten måned siden å sette inn disc 2, for å se om dette fungerte (avgjøre om det er plata eller spilleren som er problemet). Denne disken fungerte fin fint, men inneholder ikke kart for Norge.

Deretter lastet jeg ned en piratkopi (Gud forby - men piratkopieringen er ikke temaet her, kun for feilsøking - bilen skal selges til sommeren til fordel for Tesla Model S, og da kun med originale navigasjonsplater) siden mine Saab butikker ikke fikk til å skaffe meg plater å teste med.

Brant ut begge diskene. Disk 2 fungerer da fint, men ikke disk 1, kopiene altså.

Fikk i posten i dag ett nytt sett med originalplater som jeg kom over på nett. Testet disse. Kun disk 2 som fungerer.

Gikk så tilbake til å se på kopiene jeg testet, for å oppdage at disk 1 krever Dual Layer DVD plate pga størrelsen, mens disk 2 klarer seg på en lags plate. Det var jo slik jeg hadde måtte kopiere dem for å få dem på skive.

Har undersøkt spesifikasjonene til Dual Layer teknologien og funnet ut at for å lese de forskjellige lagene i en DL DVD bruker laseren forskjellig frekvens på lyset for å nå inn til lag 2- og at det er "ganske vanlig" i PC verden at noe blir defekt som medfører at en DVD avleser ikke klarer å avlese lag nummer 2.

Gikk igjen tilbake til piratkopiene for å analysere de litt, og oppdaget at den første biten med informasjon på navidisken havner i det laget som benytter en annen frekvens enn det som benyttes kun på enkellags disker.

Jeg har konkludert med at noe er galt med min navi, ikke disken. Den klarer rett og slett ikke lese disk 1 fordi informasjonen den trenger kommer den ikke fram til med den frekvensen som trengs.

Mine spørsmål er;

Er det noen andre her som har/har hatt tilsvarende problem?

Fikk du løst det permanent?
-Hvordan?

Finnes det en eldre plate til navi (den jeg har er fra 2007/2008) som kun bruker ett lag, og inneholder Norge?

Forslag til linker/ressurser som kan være av nytte?

Har vurdert å plukke ut spilleren og levere den til en skole (i nærheten her) med service-elektriker linje og se om de kan bytte ut laserhodet eller andre komponenter (de har loddet og fikset strømforsyning og HDMI kontakt på TV for meg før) for å få liv i den.
Alternativet er om noen vet hvem som produserer DVD drevet i enheten, så kanskje jeg kan finne en sånn hos produsenten?

Har også vært inne på tanken med en av disse platene med en liten børste som renser linsa - men vet at de har potensiale for å dytte til linsa såpass at den blir feiljustert - og DVD DL krever ekstrem presisjon, så denne har jeg sett bort i fra.

Finne noen som har en fungerende navi-enhet de har byttet ut liggende?

Til orientering er jeg rimelig teknisk av meg, så alskens tips til feilmeldinger, feilsøking, forslag osv kan være gode og kompliserte.

Siste løsning må være å montere noe Pioneer greier og selge min til østeuropa hvor kartet fungerer, men det er jo litt trist. Kjøpte jo spesielt denne bilen mye grunnet original navi.

Takker for bistand og forslag. :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9-3 navi, leser ikke disc 1.

Legg inn av Tor N12 » 14 mar 2013, 23:10

Ikke uvanlig at laseren gir seg på dvd-spillere...
Enten så må du levere inn spilleren til et godt elektronikkverksted slik at de får byttet laser ellers kan du jo kikke på f.eks ebay etter en ny spiller.
Er du teknisk anlagt så kan du nappe ut spilleren og ta en skikkelig rengjøring, noen ganger så kan det også hjelpe å smøre opp glideskinnene til denne. En annen årsak kan være dårlig spindelmotor (den som drar plata rundt), hastigheten på denne skal jo variere avhengig av hvor laseren er på plata.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Laumb

Legg inn av Laumb » 17 mar 2013, 21:54

Det med motoren var jo og en tanke, skal man først bytte laser, så bytter man jo denne og når den først er i biter.

Sjekket for ordens skyld prisen på å bytte laser og motor med Dalens elektronikkverksted - 3000kr.
Ulempen er at de sier de ikke får testet enheten, så de kan ikke garantere at det funker/er noe annet.

Lurer på om jeg kan kjøpe en løs GPS antenne på eBay og levere med, så burde de kunne klare å koble til 12V på den. Spørsmålet er om spilleren nekter å starte om den ikke finner bilen?

Får sjekke litt på pris på brukte enheter på nett om ikke noe annet lurt dukker opp.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 18 mar 2013, 16:33

Interessant å høre om du finner noen god løsning her, jeg har muligens samme problem. Har dog ikke begynt noen seriøs feilsøking enda, er ikke så ofte jeg har bruk for navigasjon til dagen.
Hos meg har det bare oppstått en håndfull ganger så langt, men det begynner å bli oftere. DVDen ser helt fin ut, ingen riper eller andre skader, så mistenker at feilen ligger i spiller hos meg også.

Selv er jeg ingen stor fan av den spilleren i utgangspunktet, og hvis det koster betydelige summer å få utbedret feilen så heller jeg mot å montere uorginalt... Er det noen som kjenner til hvordan det er å montere f.eks. Pioneer eller Kenwood opp mot ellers orginalt system (har samme som Laumb, Navi/BOSE)? Noen kjente komplikasjoner? Hvilke funksjoner vil man eventuelt miste på veien?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Laumb

Legg inn av Laumb » 18 mar 2013, 21:40

Artig at du begynner å få de samme problemene. Det var sånn det startet hos meg også, med periodisk problemer.
Siste 10-12 mnd har jeg faktisk hatt kart og posisjon hele 2 ganger, i intet mer enn 1-2 minutter.

Jeg har også tenkt mot uoriginal navi, men har enda ikke undersøkt hvordan det vil fungere med BOSE opplegget, rattkontroll, BT handsfree osv.
Det vil jo også være litt kjipt når bilen skal selges at den har uoriginal navi, selv når den er levert med original. Helt uaktuelt å selge den med navi som ikke fungerer i hvert fall.

Jeg hadde ikke tid til å ringe den lokale videregående i dag - men skal få til dette i morgen. De har jo service elektriker linje der (betalte 504kr for å fikse en TV en gang i tiden) - og det er det verdt å gamble.

Er det mye jobb å fjerne spilleren? Og vil bilen pipe og plage meg om jeg kjører uten spiller?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 18 mar 2013, 21:46

Slik jeg har forstått det av gamle bilstereokjente så er det nesten lettere å finne rattkontrolladapter som faktisk fungerer til de nyere Saab-modellene som har GM headunit enn det er til de eldre modellene
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Laumb

Legg inn av Laumb » 06 apr 2013, 11:09

Snakket med skolen, og de ville veldig gjerne ta em titt.
De måtte i utgangspunktet vite Fabrikat og typebetegnelse på produktet, sånn at de får tak i servicedokumentasjon - så da må jeg ha ut enheten for å titte.

Noen som vet hvordan jeg får den ut?

Pome

Legg inn av Pome » 23 apr 2013, 08:06

Morn, jeg har hatt samme problem med min navi(2009mod)og prøvde først å bytte laser men det funket ikke så den måtte inn igjen. Da viste det seg at det var hovedkortet i selve spilleren som måtte byttes. Det ble gjort og nå er navi oppe og kjører igjen. Spilleren ble levert inn hos Din Bil i Trondheim. Alt gikk på garantien, så pris vet jeg ingenting om.

Laumb

Legg inn av Laumb » 24 apr 2013, 22:43

Når fikk du gjort dette?
Interessant løsning.
Jeg vet at gutta på skolen finner feil og fikser hovedkort også, så det kan vel være en ide og be dem sjekke det også.

Høres eventuelt ut som om jeg må sjekke med den sjappa hva det koster for deler, eventuelt fiks. Sjelden man hører om butikker som bytter deler framfor enheter.

Svar