Jeg har en 9-3 SC fra 2008 med originalt BOSE anlegg med navi (touch).
Når jeg kjøpte bilen for halvannet år siden fungerte navien perfekt, i 2-3 mnd.
Siden den tid har den ikke fungert noe særlig. Har fått liv i den 2 ganger, men den slutter å fungere igjen ved omstart av bilen.
Den gir feilmeldingen "disc check error" (ikke ordrett sitert).
Prøvde meg for en liten måned siden å sette inn disc 2, for å se om dette fungerte (avgjøre om det er plata eller spilleren som er problemet). Denne disken fungerte fin fint, men inneholder ikke kart for Norge.
Deretter lastet jeg ned en piratkopi (Gud forby - men piratkopieringen er ikke temaet her, kun for feilsøking - bilen skal selges til sommeren til fordel for Tesla Model S, og da kun med originale navigasjonsplater) siden mine Saab butikker ikke fikk til å skaffe meg plater å teste med.
Brant ut begge diskene. Disk 2 fungerer da fint, men ikke disk 1, kopiene altså.
Fikk i posten i dag ett nytt sett med originalplater som jeg kom over på nett. Testet disse. Kun disk 2 som fungerer.
Gikk så tilbake til å se på kopiene jeg testet, for å oppdage at disk 1 krever Dual Layer DVD plate pga størrelsen, mens disk 2 klarer seg på en lags plate. Det var jo slik jeg hadde måtte kopiere dem for å få dem på skive.
Har undersøkt spesifikasjonene til Dual Layer teknologien og funnet ut at for å lese de forskjellige lagene i en DL DVD bruker laseren forskjellig frekvens på lyset for å nå inn til lag 2- og at det er "ganske vanlig" i PC verden at noe blir defekt som medfører at en DVD avleser ikke klarer å avlese lag nummer 2.
Gikk igjen tilbake til piratkopiene for å analysere de litt, og oppdaget at den første biten med informasjon på navidisken havner i det laget som benytter en annen frekvens enn det som benyttes kun på enkellags disker.
Jeg har konkludert med at noe er galt med min navi, ikke disken. Den klarer rett og slett ikke lese disk 1 fordi informasjonen den trenger kommer den ikke fram til med den frekvensen som trengs.
Mine spørsmål er;
Er det noen andre her som har/har hatt tilsvarende problem?
Fikk du løst det permanent?
-Hvordan?
Finnes det en eldre plate til navi (den jeg har er fra 2007/2008) som kun bruker ett lag, og inneholder Norge?
Forslag til linker/ressurser som kan være av nytte?
Har vurdert å plukke ut spilleren og levere den til en skole (i nærheten her) med service-elektriker linje og se om de kan bytte ut laserhodet eller andre komponenter (de har loddet og fikset strømforsyning og HDMI kontakt på TV for meg før) for å få liv i den.
Alternativet er om noen vet hvem som produserer DVD drevet i enheten, så kanskje jeg kan finne en sånn hos produsenten?
Har også vært inne på tanken med en av disse platene med en liten børste som renser linsa - men vet at de har potensiale for å dytte til linsa såpass at den blir feiljustert - og DVD DL krever ekstrem presisjon, så denne har jeg sett bort i fra.
Finne noen som har en fungerende navi-enhet de har byttet ut liggende?
Til orientering er jeg rimelig teknisk av meg, så alskens tips til feilmeldinger, feilsøking, forslag osv kan være gode og kompliserte.
Siste løsning må være å montere noe Pioneer greier og selge min til østeuropa hvor kartet fungerer, men det er jo litt trist. Kjøpte jo spesielt denne bilen mye grunnet original navi.
Takker for bistand og forslag.