Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av cozmo » 27 jun 2010, 10:41

Foringene sitter i et hus som er skrudd ovenifra og ned over stabstaget. Skruen lengst frem i bilens lengderetning er grei å komme til, men den andre..... Noen som har noen lure ideer? Får lagt på en fastnøkkel ved å tre den på fra bilens senter mot bolten, men har ikke sjans å få noe kraft på den :(

I følge http://www.genuinesaab.com/psi/files/9- ... 0Front.pdf må man ut med hele motoren og ta av selve stabstaget for å skifte foringene...Virker jo helt sinnsvakt?! :shock:
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jun 2010, 10:53

Ut med motoren nei, det står det da ingenting om! :wink: les en gang til, det som står der er nemlig korrekt. Du klarer deg sikkert med noe mindre demontering, men å løsne på subframen som det står, det er klart en fordel for å komme til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av cozmo » 27 jun 2010, 11:04

Sant nok :D , de tar ikke ut motoren, men støtter den opp så de kan løsne på festene der subframe'n er forsterket osv.

Må da være mye enklere enn som så? Er jo bare snakk om 2 skruer.....Noe triks med en vinklet spesial-fastnøkkel e.l burde gjort susen...
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av doo-kie » 27 jun 2010, 12:03

Du klarer å bytte de uten å løsne subframen.
Husker ikke hva jeg å paul gjorde, men vi fikk det til uten noen form for spesialverktøy. Mulig vi brukte en skrallenøkkel med led eller noe. Men vi løsnet vertfall ikke på noe annet enn festene til stabstaget.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av cozmo » 27 jun 2010, 12:58

Jepp. Fikk det til til slutt. Gikk faktisk med en vanlig liten 10mm fastnøkkel - vendt inn mot midten av undersiden av bilen. Men måtte presse den med en tvinge først for å få bolten på gli. Festene til stabstaget trenger du vel strengt tatt ikke løsne om du bare skal bytte foringene? De er jo bare å tre uten på staget og dytte inn i holdern.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

saab9-5 2,3t 1999
Innlegg: 11
Registrert: 28 jun 2010, 18:48

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av saab9-5 2,3t 1999 » 29 jun 2010, 18:26

jeg hører noen klunkelyder ifra forstillinga mi,nårr jeg kjører i humper,svinger av/på vei.kan det være at det er di foringene som er slitt??har prøvd å bende litt i stabstag,er litt slakk i foring,men vet ikke om det er der lyden kommer fra?

noen som har vert borti samme problem? med klunkelyder i forstilling? noen sa at det kunne vær støtdemperen,men den virker helt fin,men d kan jo vær??vill i hvertfall skifte foringer først :|

Brukeravatar
MikiN799
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 20 apr 2009, 17:51
Navn: Morten
Bil: Saab 9-5 2.0t 02
Sted: lørenskog

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av MikiN799 » 29 jun 2010, 19:16

saab9-5 2,3t 1999 skrev:jeg hører noen klunkelyder ifra forstillinga mi,nårr jeg kjører i humper,svinger av/på vei.kan det være at det er di foringene som er slitt??har prøvd å bende litt i stabstag,er litt slakk i foring,men vet ikke om det er der lyden kommer fra?

noen som har vert borti samme problem? med klunkelyder i forstilling? noen sa at det kunne vær støtdemperen,men den virker helt fin,men d kan jo vær??vill i hvertfall skifte foringer først :|
Vil tippe på at det er kjøttbenet ditt som er gåent eller rett og slett bare løst :roll: . men er en typisk slitedel.
PS. er staget som går fra stabstaget og opp på fjærbenet
MY02 Saab 9-5 2.0t
87 Saab OG900 2.0t 8v død:(
88 Saab OG900 2.0t 16v død:(
Nothing is impossible. the impossible only takes somewhat longer.
What is the most common French expression? I give up :lol:

saab9-5 2,3t 1999
Innlegg: 11
Registrert: 28 jun 2010, 18:48

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av saab9-5 2,3t 1999 » 29 jun 2010, 19:43

MikiN799 skrev:
saab9-5 2,3t 1999 skrev:jeg hører noen klunkelyder ifra forstillinga mi,nårr jeg kjører i humper,svinger av/på vei.kan det være at det er di foringene som er slitt??har prøvd å bende litt i stabstag,er litt slakk i foring,men vet ikke om det er der lyden kommer fra?

noen som har vert borti samme problem? med klunkelyder i forstilling? noen sa at det kunne vær støtdemperen,men den virker helt fin,men d kan jo vær??vill i hvertfall skifte foringer først :|
Vil tippe på at det er kjøttbenet ditt som er gåent eller rett og slett bare løst :roll: . men er en typisk slitedel.
PS. er staget som går fra stabstaget og opp på fjærbenet


okok,takker for info,er ikke så kjent med hva som er slitedeler på disse bilene.PS: bilen er senket,å klunkelyden kom etter at bilen ble senket,vet ikke om det er noe sammenheng,men takk for info :)

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av cozmo » 29 jun 2010, 20:25

saab9-5 2,3t 1999 skrev:jeg hører noen klunkelyder ifra forstillinga mi,nårr jeg kjører i humper,svinger av/på vei.kan det være at det er di foringene som er slitt??har prøvd å bende litt i stabstag,er litt slakk i foring,men vet ikke om det er der lyden kommer fra?

noen som har vert borti samme problem? med klunkelyder i forstilling? noen sa at det kunne vær støtdemperen,men den virker helt fin,men d kan jo vær??vill i hvertfall skifte foringer først :|
Hvor langt har kjerra di gått? Kan være bærekulene som klunker også. Jeg har litt klunk, men min bare gått 87k - så har vegret meg for å bytte bærekulene. Skal ta stabstag foringene, samt foringene i kontrollarmen til helgen, så da blir det jo interessant å se om klunkingen forsvinner. Hvis ikke blir det å ta kjøttbeina/lenkearmene og hvis ikke det hjelper heller blir det bærekuler til slutt.... Det er ingen spøk å kjøre bil på Europas dårligste veier :shock:
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

saab9-5 2,3t 1999
Innlegg: 11
Registrert: 28 jun 2010, 18:48

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av saab9-5 2,3t 1999 » 29 jun 2010, 20:44

cozmo skrev:
saab9-5 2,3t 1999 skrev:jeg hører noen klunkelyder ifra forstillinga mi,nårr jeg kjører i humper,svinger av/på vei.kan det være at det er di foringene som er slitt??har prøvd å bende litt i stabstag,er litt slakk i foring,men vet ikke om det er der lyden kommer fra?

noen som har vert borti samme problem? med klunkelyder i forstilling? noen sa at det kunne vær støtdemperen,men den virker helt fin,men d kan jo vær??vill i hvertfall skifte foringer først :|
Hvor langt har kjerra di gått? Kan være bærekulene som klunker også. Jeg har litt klunk, men min bare gått 87k - så har vegret meg for å bytte bærekulene. Skal ta stabstag foringene, samt foringene i kontrollarmen til helgen, så da blir det jo interessant å se om klunkingen forsvinner. Hvis ikke blir det å ta kjøttbeina/lenkearmene og hvis ikke det hjelper heller blir det bærekuler til slutt.... Det er ingen spøk å kjøre bil på Europas dårligste veier :shock:[/qu

kjerra mi er gåen 296000,men alt av slitedeler skal være skjiftet.har lite lyst til å skifte bærekulene,men,må man så,må man :) men satser på og sjifte stabstag foringene først,men jeg skal også vurdere å skjifte kjøttbeina,det er nå ein nokså rimelig reperasjon :P

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jun 2010, 08:20

Mest sannsynlig "kjøttbein"/raklestag. Disse kjøpes originale, ettermarkedsutgaven man får kjøpt hist og pist av fabrikatet scan tech holder særs kort tid.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av cozmo » 05 jul 2010, 09:50

Ingvar N629 skrev:Mest sannsynlig "kjøttbein"/raklestag. Disse kjøpes originale, ettermarkedsutgaven man får kjøpt hist og pist av fabrikatet scan tech holder særs kort tid.
Hva med de som speedparts selger?

I går fikk jeg omsider skiftet stabstag foringene på 9-5'en. For en PITA jobb. Innerste skruen får du bare skrudd noen fåå grader på hvert tak med leddnøkkel ved å ligge under bilen. Skralle er det ikke plass til :( :(

Men - all knirken forsvant =D> :D Svak klunking vedvarer. Kjøttbein eller bærekuler? Kjøttbeina er uansett så billige (iaf de som speedparts selger) at de vel bare er å skifte.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av Aleks_ » 05 jul 2010, 12:03

cozmo skrev:
Ingvar N629 skrev:Mest sannsynlig "kjøttbein"/raklestag. Disse kjøpes originale, ettermarkedsutgaven man får kjøpt hist og pist av fabrikatet scan tech holder særs kort tid.
Hva med de som speedparts selger?
Det er vel Scan-Tech, det også.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av cozmo » 05 jul 2010, 12:39

Aleks_ skrev:
cozmo skrev:
Ingvar N629 skrev:Mest sannsynlig "kjøttbein"/raklestag. Disse kjøpes originale, ettermarkedsutgaven man får kjøpt hist og pist av fabrikatet scan tech holder særs kort tid.
Hva med de som speedparts selger?
Det er vel Scan-Tech, det også.
Ok, takk for svar. Får sjekke hva originalene koster.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5

Legg inn av Stalfa » 08 jul 2010, 07:19

Ca 550,- pr. Stk.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Svar