I følge http://www.genuinesaab.com/psi/files/9- ... 0Front.pdf må man ut med hele motoren og ta av selve stabstaget for å skifte foringene...Virker jo helt sinnsvakt?!
Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Moderator: Moderatorer
Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Foringene sitter i et hus som er skrudd ovenifra og ned over stabstaget. Skruen lengst frem i bilens lengderetning er grei å komme til, men den andre..... Noen som har noen lure ideer? Får lagt på en fastnøkkel ved å tre den på fra bilens senter mot bolten, men har ikke sjans å få noe kraft på den 
I følge http://www.genuinesaab.com/psi/files/9- ... 0Front.pdf må man ut med hele motoren og ta av selve stabstaget for å skifte foringene...Virker jo helt sinnsvakt?!
I følge http://www.genuinesaab.com/psi/files/9- ... 0Front.pdf må man ut med hele motoren og ta av selve stabstaget for å skifte foringene...Virker jo helt sinnsvakt?!
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Ut med motoren nei, det står det da ingenting om!
les en gang til, det som står der er nemlig korrekt. Du klarer deg sikkert med noe mindre demontering, men å løsne på subframen som det står, det er klart en fordel for å komme til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Sant nok
, de tar ikke ut motoren, men støtter den opp så de kan løsne på festene der subframe'n er forsterket osv.
Må da være mye enklere enn som så? Er jo bare snakk om 2 skruer.....Noe triks med en vinklet spesial-fastnøkkel e.l burde gjort susen...
Må da være mye enklere enn som så? Er jo bare snakk om 2 skruer.....Noe triks med en vinklet spesial-fastnøkkel e.l burde gjort susen...
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Du klarer å bytte de uten å løsne subframen.
Husker ikke hva jeg å paul gjorde, men vi fikk det til uten noen form for spesialverktøy. Mulig vi brukte en skrallenøkkel med led eller noe. Men vi løsnet vertfall ikke på noe annet enn festene til stabstaget.
Husker ikke hva jeg å paul gjorde, men vi fikk det til uten noen form for spesialverktøy. Mulig vi brukte en skrallenøkkel med led eller noe. Men vi løsnet vertfall ikke på noe annet enn festene til stabstaget.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Jepp. Fikk det til til slutt. Gikk faktisk med en vanlig liten 10mm fastnøkkel - vendt inn mot midten av undersiden av bilen. Men måtte presse den med en tvinge først for å få bolten på gli. Festene til stabstaget trenger du vel strengt tatt ikke løsne om du bare skal bytte foringene? De er jo bare å tre uten på staget og dytte inn i holdern.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
saab9-5 2,3t 1999
- Innlegg: 11
- Registrert: 28 jun 2010, 18:48
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
jeg hører noen klunkelyder ifra forstillinga mi,nårr jeg kjører i humper,svinger av/på vei.kan det være at det er di foringene som er slitt??har prøvd å bende litt i stabstag,er litt slakk i foring,men vet ikke om det er der lyden kommer fra?
noen som har vert borti samme problem? med klunkelyder i forstilling? noen sa at det kunne vær støtdemperen,men den virker helt fin,men d kan jo vær??vill i hvertfall skifte foringer først
noen som har vert borti samme problem? med klunkelyder i forstilling? noen sa at det kunne vær støtdemperen,men den virker helt fin,men d kan jo vær??vill i hvertfall skifte foringer først
- MikiN799
- 0.7 bar

- Innlegg: 157
- Registrert: 20 apr 2009, 17:51
- Navn: Morten
- Bil: Saab 9-5 2.0t 02
- Sted: lørenskog
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Vil tippe på at det er kjøttbenet ditt som er gåent eller rett og slett bare løstsaab9-5 2,3t 1999 skrev:jeg hører noen klunkelyder ifra forstillinga mi,nårr jeg kjører i humper,svinger av/på vei.kan det være at det er di foringene som er slitt??har prøvd å bende litt i stabstag,er litt slakk i foring,men vet ikke om det er der lyden kommer fra?
noen som har vert borti samme problem? med klunkelyder i forstilling? noen sa at det kunne vær støtdemperen,men den virker helt fin,men d kan jo vær??vill i hvertfall skifte foringer først
PS. er staget som går fra stabstaget og opp på fjærbenet
MY02 Saab 9-5 2.0t
87 Saab OG900 2.0t 8v død
88 Saab OG900 2.0t 16v død
Nothing is impossible. the impossible only takes somewhat longer.
What is the most common French expression? I give up
87 Saab OG900 2.0t 8v død
88 Saab OG900 2.0t 16v død
Nothing is impossible. the impossible only takes somewhat longer.
What is the most common French expression? I give up
-
saab9-5 2,3t 1999
- Innlegg: 11
- Registrert: 28 jun 2010, 18:48
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
MikiN799 skrev:Vil tippe på at det er kjøttbenet ditt som er gåent eller rett og slett bare løstsaab9-5 2,3t 1999 skrev:jeg hører noen klunkelyder ifra forstillinga mi,nårr jeg kjører i humper,svinger av/på vei.kan det være at det er di foringene som er slitt??har prøvd å bende litt i stabstag,er litt slakk i foring,men vet ikke om det er der lyden kommer fra?
noen som har vert borti samme problem? med klunkelyder i forstilling? noen sa at det kunne vær støtdemperen,men den virker helt fin,men d kan jo vær??vill i hvertfall skifte foringer først. men er en typisk slitedel.
PS. er staget som går fra stabstaget og opp på fjærbenet
okok,takker for info,er ikke så kjent med hva som er slitedeler på disse bilene.PS: bilen er senket,å klunkelyden kom etter at bilen ble senket,vet ikke om det er noe sammenheng,men takk for info
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Hvor langt har kjerra di gått? Kan være bærekulene som klunker også. Jeg har litt klunk, men min bare gått 87k - så har vegret meg for å bytte bærekulene. Skal ta stabstag foringene, samt foringene i kontrollarmen til helgen, så da blir det jo interessant å se om klunkingen forsvinner. Hvis ikke blir det å ta kjøttbeina/lenkearmene og hvis ikke det hjelper heller blir det bærekuler til slutt.... Det er ingen spøk å kjøre bil på Europas dårligste veiersaab9-5 2,3t 1999 skrev:jeg hører noen klunkelyder ifra forstillinga mi,nårr jeg kjører i humper,svinger av/på vei.kan det være at det er di foringene som er slitt??har prøvd å bende litt i stabstag,er litt slakk i foring,men vet ikke om det er der lyden kommer fra?
noen som har vert borti samme problem? med klunkelyder i forstilling? noen sa at det kunne vær støtdemperen,men den virker helt fin,men d kan jo vær??vill i hvertfall skifte foringer først
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
saab9-5 2,3t 1999
- Innlegg: 11
- Registrert: 28 jun 2010, 18:48
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Hvor langt har kjerra di gått? Kan være bærekulene som klunker også. Jeg har litt klunk, men min bare gått 87k - så har vegret meg for å bytte bærekulene. Skal ta stabstag foringene, samt foringene i kontrollarmen til helgen, så da blir det jo interessant å se om klunkingen forsvinner. Hvis ikke blir det å ta kjøttbeina/lenkearmene og hvis ikke det hjelper heller blir det bærekuler til slutt.... Det er ingen spøk å kjøre bil på Europas dårligste veiercozmo skrev:saab9-5 2,3t 1999 skrev:jeg hører noen klunkelyder ifra forstillinga mi,nårr jeg kjører i humper,svinger av/på vei.kan det være at det er di foringene som er slitt??har prøvd å bende litt i stabstag,er litt slakk i foring,men vet ikke om det er der lyden kommer fra?
noen som har vert borti samme problem? med klunkelyder i forstilling? noen sa at det kunne vær støtdemperen,men den virker helt fin,men d kan jo vær??vill i hvertfall skifte foringer først
kjerra mi er gåen 296000,men alt av slitedeler skal være skjiftet.har lite lyst til å skifte bærekulene,men,må man så,må man
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Mest sannsynlig "kjøttbein"/raklestag. Disse kjøpes originale, ettermarkedsutgaven man får kjøpt hist og pist av fabrikatet scan tech holder særs kort tid.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Hva med de som speedparts selger?Ingvar N629 skrev:Mest sannsynlig "kjøttbein"/raklestag. Disse kjøpes originale, ettermarkedsutgaven man får kjøpt hist og pist av fabrikatet scan tech holder særs kort tid.
I går fikk jeg omsider skiftet stabstag foringene på 9-5'en. For en PITA jobb. Innerste skruen får du bare skrudd noen fåå grader på hvert tak med leddnøkkel ved å ligge under bilen. Skralle er det ikke plass til
Men - all knirken forsvant
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Det er vel Scan-Tech, det også.cozmo skrev:Hva med de som speedparts selger?Ingvar N629 skrev:Mest sannsynlig "kjøttbein"/raklestag. Disse kjøpes originale, ettermarkedsutgaven man får kjøpt hist og pist av fabrikatet scan tech holder særs kort tid.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Ok, takk for svar. Får sjekke hva originalene koster.Aleks_ skrev:Det er vel Scan-Tech, det også.cozmo skrev:Hva med de som speedparts selger?Ingvar N629 skrev:Mest sannsynlig "kjøttbein"/raklestag. Disse kjøpes originale, ettermarkedsutgaven man får kjøpt hist og pist av fabrikatet scan tech holder særs kort tid.
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Hvordan skifte stabstag foringer på 9-5
Ca 550,- pr. Stk.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
