Dekktrykk 18" 9-3SS?
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 24 jan 2010, 06:35
Dekktrykk 18" 9-3SS?
Noen med 18" på sin SS som har erfaring med et vettugt dekktrykk å bruke på disse bilene?
Min første sesong på 18" med denne bilen...
Min første sesong på 18" med denne bilen...
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?
Jeg kjørte med 3bar trykk når jeg hadde 215/45-17 på min og9-3, tipper du kan kjøre med det samme trykket også.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?
Trykket du bør ha kommer an på dekkprofilen. Lavere profil, høyere trykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 89
- Registrert: 24 jan 2010, 06:35
Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?
Dekkene er 235/40-18.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?
Da er ca 3 bar fornuftig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 83
- Registrert: 05 apr 2010, 21:45
- Navn: Christian
- Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
- Sted: Askøy
Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?
3 bar høres bra ut da, kjører 225/40 18 med det 

Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?
Jeg fikk forresten nettopp lagt på nye dekk på 19-tommerne mine, i dimensjon 225/35. Forhandleren hadde klint til med 3,5 bar, i kalde dekk. Etter et par mils kjøring for å få litt temperatur målte jeg trykket igjen og da var det 3,7 bar, og bilen var ikke god å kjøre. Nervøs, og hver minste vibrasjon forplantet seg i bilen. Jeg senket til 3,2 bar etter at dekkene hadde stått litt, og det ble noe helt annet å kjøre med. Komforten kom tilbake og den ble god å kjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?
Dekktrykk avhenger også mye av hvordan bilen lastes, kjører du oftere med full bil enn alene bør du ha litt ekstra trykk, spesielt bak.
Dekktype/merke har mye å si. Alle dekk har forskjellig karakteristikk, og to forskjellige merker oppfører seg gjerne helt forskjellig selv om alle andre faktorer er identisk. Blant annet er det svært stor forskjell på hvor sterk sidestøtten i dekkene er, har du dekk med svak sidestøtte kreves mer trykk for å kompensere for dette.
Sist men ikke minst; hvor og hvordan du kjører er kanskje viktigere enn alt annet. Kjører du "aktivt" og mye på landevei er det bare å blåse på med trykk så du slipper så mye kantslitasje, men kjører du rolig rundt i byen er det ikke behov for å tenke på dette.
3 bar som nevnes over her høres ut som et fornuftig utgangspunkt, men du bør prøve deg litt frem med mer/mindre for å se hva som passer din kjørestil og dine dekk.
Dekktype/merke har mye å si. Alle dekk har forskjellig karakteristikk, og to forskjellige merker oppfører seg gjerne helt forskjellig selv om alle andre faktorer er identisk. Blant annet er det svært stor forskjell på hvor sterk sidestøtten i dekkene er, har du dekk med svak sidestøtte kreves mer trykk for å kompensere for dette.
Sist men ikke minst; hvor og hvordan du kjører er kanskje viktigere enn alt annet. Kjører du "aktivt" og mye på landevei er det bare å blåse på med trykk så du slipper så mye kantslitasje, men kjører du rolig rundt i byen er det ikke behov for å tenke på dette.
3 bar som nevnes over her høres ut som et fornuftig utgangspunkt, men du bør prøve deg litt frem med mer/mindre for å se hva som passer din kjørestil og dine dekk.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1