Dekktrykk 18" 9-3SS?

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
dieselhakke
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 24 jan 2010, 06:35

Dekktrykk 18" 9-3SS?

Legg inn av dieselhakke » 21 apr 2011, 18:28

Noen med 18" på sin SS som har erfaring med et vettugt dekktrykk å bruke på disse bilene?
Min første sesong på 18" med denne bilen...

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?

Legg inn av Rambraut N1491 » 22 apr 2011, 10:24

Jeg kjørte med 3bar trykk når jeg hadde 215/45-17 på min og9-3, tipper du kan kjøre med det samme trykket også.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?

Legg inn av Ingvar N629 » 24 apr 2011, 11:39

Trykket du bør ha kommer an på dekkprofilen. Lavere profil, høyere trykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

dieselhakke
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 24 jan 2010, 06:35

Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?

Legg inn av dieselhakke » 24 apr 2011, 12:50

Dekkene er 235/40-18.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?

Legg inn av Ingvar N629 » 24 apr 2011, 19:22

Da er ca 3 bar fornuftig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Chrissen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 05 apr 2010, 21:45
Navn: Christian
Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
Sted: Askøy

Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?

Legg inn av Chrissen » 24 apr 2011, 19:26

3 bar høres bra ut da, kjører 225/40 18 med det :)
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 apr 2011, 21:46

Jeg fikk forresten nettopp lagt på nye dekk på 19-tommerne mine, i dimensjon 225/35. Forhandleren hadde klint til med 3,5 bar, i kalde dekk. Etter et par mils kjøring for å få litt temperatur målte jeg trykket igjen og da var det 3,7 bar, og bilen var ikke god å kjøre. Nervøs, og hver minste vibrasjon forplantet seg i bilen. Jeg senket til 3,2 bar etter at dekkene hadde stått litt, og det ble noe helt annet å kjøre med. Komforten kom tilbake og den ble god å kjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Dekktrykk 18" 9-3SS?

Legg inn av EdHunter N815 » 01 mai 2011, 00:08

Dekktrykk avhenger også mye av hvordan bilen lastes, kjører du oftere med full bil enn alene bør du ha litt ekstra trykk, spesielt bak.
Dekktype/merke har mye å si. Alle dekk har forskjellig karakteristikk, og to forskjellige merker oppfører seg gjerne helt forskjellig selv om alle andre faktorer er identisk. Blant annet er det svært stor forskjell på hvor sterk sidestøtten i dekkene er, har du dekk med svak sidestøtte kreves mer trykk for å kompensere for dette.
Sist men ikke minst; hvor og hvordan du kjører er kanskje viktigere enn alt annet. Kjører du "aktivt" og mye på landevei er det bare å blåse på med trykk så du slipper så mye kantslitasje, men kjører du rolig rundt i byen er det ikke behov for å tenke på dette.

3 bar som nevnes over her høres ut som et fornuftig utgangspunkt, men du bør prøve deg litt frem med mer/mindre for å se hva som passer din kjørestil og dine dekk.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar