reservehjul

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
skognils
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 okt 2010, 11:18
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

reservehjul

Legg inn av skognils » 05 des 2011, 20:18

hei
noen som vet om det finnes slike tynne små og "lette" reservehjul til saab 9-3 SC 2007 modell?

tenker da på ett slikt som det på bildet i reportasjen her http://www.nrk.no/nyheter/1.7783776

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 okt 2010, 11:18
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Re: reservehjul

Legg inn av skognils » 05 des 2011, 20:40

Ser at en kan velge slikt reservehjul når en kjøper ny Saab 9-3. Påslaget er 500,-

Noen som vet av et slikt reservehjul? Jeg ønsker å kjøpe

Må innrømme at jeg er skeptisk til å stå å rote med tetteguffe og kompressor en mørk vinterkveld i snøføyka!

Da er det bedre å bruke 10min på å bytte hjul, og heller kjøre forsiktig på forhåpentligvis veier med god friksjon da jeg tipper slike reservedekk ikke er helt supre på vinterføre!

N

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: reservehjul

Legg inn av Paradigm N558 » 05 des 2011, 20:57

Ikke ta deg vann over hodet nå :lol:
Pungterte en gang på kaldeste vinteren og heiv på et sommerdekk, var ene framhjulet.
Jeg skulle ikke kommet med ned en bakke en gang uten å spinne :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: reservehjul

Legg inn av Ingvar N629 » 05 des 2011, 22:53

Hjul fra 9-5 bør også passe, kan være lettere å finne "brukt" når du kan lete fra flere modeller. Lurer på hvor mange slike jeg har kastet... Bilopphuggeri i trøndelagsregionen bør ha :lol:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 okt 2010, 11:18
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Re: reservehjul

Legg inn av skognils » 06 des 2011, 22:14

sommerdekk på vinterføre er ikke det samme som gode vinterdekk nei... MEN om en MÅ så går det jo ann å få til at man bytter om på hjulene slik at en har gode vinterdekk framme og reservehjulet på ene bakhjulet. Skulle nok klart det selv om en bare har en jekk og hjulkryss.

har forøvrig aldri skjønt de som sier at en skal putte de beste dekkene bak? Min erfaring er at gode dekk må der du styrer, bremser og sørger for fremdrift. at rumpa logrer litt er ikke kritisk... å ha 5m lengre bremsestrekning kan være mye mer kritisk!

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: reservehjul

Legg inn av Atzz » 07 des 2011, 16:45

skognils skrev: har forøvrig aldri skjønt de som sier at en skal putte de beste dekkene bak?

Det er kanskje litt logikk bak dette.

Dekkene som driver slites mest (har jeg hørt). Ved å da sette de beste dekkene bak, på en bakhjulstrekker, så slites dekkene mer jevnt.


Skyt meg om jeg ta helt feil nå :oops:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: reservehjul

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 des 2011, 20:25

Atzz N1868 skrev:
skognils skrev: har forøvrig aldri skjønt de som sier at en skal putte de beste dekkene bak?
Det er kanskje litt logikk bak dette.

Dekkene som driver slites mest (har jeg hørt). Ved å da sette de beste dekkene bak, på en bakhjulstrekker, så slites dekkene mer jevnt.

Skyt meg om jeg ta helt feil nå :oops:
Det er jo ganske vanlig (ihvertfall gjer eg det) at om du i et tenkt tilfelle kjøper 4 nye dekk i starten på dekksesongen køyrer du sesongen uten å gjere noko, neste sesong byttar du om fram og bakhjula. Når sesongen so går mot slutten må en begynne å sjekke mønster, for min del går det ofte ut slik at eg må bytte sommardekk etter 2 eller 3 sesongar, kan eg bruke dekka sesong nr 3 også blir det ofte å køyre til eg ser det minskar på mønsteret på framhjula, og bytte om fram og bakhjul slik at en får nytta hjula maks av det som er lovlig og forsvarlig. Men det spelar jo inn både kva dekktype en har (ei mjuk gummiblanding har bedre grep og slitast fortare somregel), årlig køyrelengd, kva veiar en køyrer på (svingete veiar slit meir dekk enn rette strekningar) og til slutt har jo også køyrestilen (fks. mykje start og stopp i bykøyring) sitt å seie.
Ellers likar eg å ha dei beste dekka framme til ei kvar tid, ihvertfall på en framhjulsdriven bil...

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: reservehjul

Legg inn av EdHunter N815 » 08 des 2011, 00:41

skognils skrev:har forøvrig aldri skjønt de som sier at en skal putte de beste dekkene bak? Min erfaring er at gode dekk må der du styrer, bremser og sørger for fremdrift. at rumpa logrer litt er ikke kritisk... å ha 5m lengre bremsestrekning kan være mye mer kritisk!
Etter et kjapt google-søk (første artikkel på første forsøk faktisk), så fant jeg følgende i en artikkel på dinside.no:
De fire ekspertene vi nå har snakket med, mener imidlertid at de beste dekkene bør plasseres bak - uansett om bilen er forhjulsdrevet, bakhjulsdrevet eller firehjulsdrevet.

Interessant nok avviser imidlertid ikke ekspertene våre argumenter om retningsendring og bremselengde. Frank G. Larsen, som er teknisk sjef hos Continental Dekk Norge, understreker faktisk at det finnes en lang rekke gode grunner for å plassere de beste dekkene foran. Blant annet vil en bil med de beste dekkene foran ha bedre fremkommelighet, bedre grep i sving, bedre vannplaningsegenskaper, mer effektiv akselerasjon og kortere bremsestrekninger enn en bil med de beste dekkene bak.

Likevel anbefaler altså Larsen og de andre ekspertene vi har snakket med å plassere de beste dekkene bak. Hvorfor?

Jo, grunnet faren for ukontrollerbar bakhjulsskrens. Ved å plassere de beste dekkene foran risikerer føreren nemlig å bli lurt av forhjulenes relativt gode egenskaper. Dermed oppstår en fare for at føreren vil holde høyere hastighet enn det bakhjulene faktisk takler. Og dermed oppstår faren for en brå og ukontrollerbar bakhjulsskrens.

Alle som har opplevd sistnevnte, vet at bakhjulsskrenser som oppstår uten forvarsel er forferdelig skummelt og at de kan lede til svært dramatiske situasjoner, ikke minst for møtende trafikk.

Til tross for at det finnes en rekke fordeler med å plassere de beste dekkene foran, mener ekspertene altså at bakhjulsskrensen er så farlig at de konkluderer med at det mest fornuftige er å plassere de beste dekkene bak.
Med andre ord; Dette handler ikke om at bilen blir dårligere, denne påstanden handler om DÅRLIGE SJÅFØRER som ikke har tatt sjangsen på å bryte loven og sladde litt som ungdom. Det vil da si at dette kun gjelder kvinnfolk og pusegutter, resten kan gi gass og ha best dekk forran. :lol:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: reservehjul

Legg inn av Ingvar N629 » 08 des 2011, 08:00

Jo, grunnet faren for ukontrollerbar bakhjulsskrens. Ved å plassere de beste dekkene foran risikerer føreren nemlig å bli lurt av forhjulenes relativt gode egenskaper. Dermed oppstår en fare for at føreren vil holde høyere hastighet enn det bakhjulene faktisk takler. Og dermed oppstår faren for en brå og ukontrollerbar bakhjulsskrens.

Alle som har opplevd sistnevnte, vet at bakhjulsskrenser som oppstår uten forvarsel er forferdelig skummelt og at de kan lede til svært dramatiske situasjoner, ikke minst for møtende trafikk.
WTF??
Det der må gjelde for Sosslofolk som aldri har vært utenfor saltet vei... #-o
Understyring og manglende bremsefriksjon, da mann??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: reservehjul

Legg inn av Paradigm N558 » 08 des 2011, 08:39

Enig, undrestyring er da myyye verre!!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 okt 2010, 11:18
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Re: reservehjul

Legg inn av skognils » 08 des 2011, 21:10

Hmm hvor er "liker" knappen for de 2siste innleggene her.
Bra at fagfolket ved continental mannen er enig med meg. Beste dekk framme, eneste du risikerer er å logre litt med rumpa. Noe som stort sett bare bringer frem ett smil på denne gutten. Oppvokst i nord med bakhjulstrekk på mine 3første biler! Har kjørt mye bredt med ascona b, rekord og en toyota ke30.
Hadde rav4 før jeg kjøpte saab. Kjøremessig er nesten det mer skummelt. Man merker ikke hvor glatt det er før en bremser, men dette gjelder for biler med skikkelig 4wd! Rav4 generasjon 2 fra 2001-2005 har 50/50 i utgangspunktet og en torsendiff som fordeler. Kjørte 100 000km med den før vi måtte bytte 8 dekk. Svært lite dekkslitasje. Men rav4 er ikke bil, er et fremkomstmiddel. Har ikke lys, ikke seter, et jævla bråk å kjøre med og manglet en halv motor(burde hatt 50% mer hk)

Svar