Saab 99 og andre saaber

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Decepe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 29 feb 2004, 01:00
Sted: Oslo

Saab 99 og andre saaber

Legg inn av Decepe » 01 mar 2004, 02:07

Hei jeg lurte på om deler (f.eks. understell o.l) fra 900 modellene passer en saab 99 83mod? Evt. hva som er likt og ulikt i de bilene.
Egentlig så er all informasjon om 99gl interessant
N284- 83 Saab 99gl

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 01 mar 2004, 10:31

Je, det meste passer "bolt on". Framhjuls opphenget er svært likt med
unntak av støtdemperne. Bakhjulsopphenget er noe modifisert fra ca 86
på 900, men passer rett på også her med unntak av støtdemperne.

900 var egentlig bare en forlengning av 99. Den ble strekt ut foran og
bak framhjulene, og fikk combicoupe-hekken fra 99. Fra og med 80/81
kom også en sedanutgave av 900 med en ny bakende (som forøvrig
ble satt på 99 fra 85-87 og kalt SAAB 90).

SAAB 99 kom på markedet i 69 som 2 dørs med 1,7 l Triumph motor.
Deretter også med 1,85 l Triumph-motor. Ingen av disse var holdbare.
Fra 72 kom den med SAABs videreutviklede 2,0 liters motor (B-motoren).
I 74 kom den som EMS med mekanisk innsprøyting og 118 hk. Med
dobbelforgasser hadde den da 108 hk og 100 med enkel.

I 77 kom den som combi-coupe, og i 78 som turbo (140 hk). Fra og med
80 ble den bare levert med 2,0 forgassermotor med 100 hk. B motoren
var svært holdbar, men vannpumpa var kostbar å bytte. I 82 kom
den med den nye H-motoren fra 900.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Decepe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 29 feb 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av Decepe » 01 mar 2004, 23:28

woho da er det håp om å få stasja nedi en snurre i svensken læll :wink:
Her er et bilde av gliset:
saabenmin
N284- 83 Saab 99gl

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 02 mar 2004, 08:12

Må rette litt jeg Trond..

CombiCoupe kom alt i 1974, og EMS i 1972. (Men 72-73 hadde elektronisk innsprut, men K-jetronic kom som du sier på 74 modellene..) :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 mar 2004, 09:00

Og i -76 som 5-dørs... Hadde en 75 5dørs i en måneds tid, ganske spesiell bil.. En kamerat av meg har den nå...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 02 mar 2004, 13:18

Børre skrev:
"Må rette litt jeg Trond..
CombiCoupe kom alt i 1974, og EMS i 1972. (Men 72-73 hadde elektronisk innsprut, men K-jetronic kom som du sier på 74 modellene..)"



Gikk litt fort det der, takk for rettelsene :wink:

Av mere interessante betraktninger rundt SAAB 99, så regner jeg med
at alle her kjenner til Teknikens Verden (på svensk) sin "elgtest".
De to raskeste bilene som er testet der er SAAB 99 1982 modell og
Volvo S80. Begge greide 80 km/t (9-5 greide rundt 70).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 mar 2004, 15:31

Trond N47 skrev: Av mere interessante betraktninger rundt SAAB 99, så regner jeg med
at alle her kjenner til Teknikens Verden (på svensk) sin "elgtest".
De to raskeste bilene som er testet der er SAAB 99 1982 modell og
Volvo S80. Begge greide 80 km/t (9-5 greide rundt 70).
Det kjem då mykje av at 99:an er bra balansert i standardutførsel, 900-en har litt mir ugunstig vektfordeling. 900:an er då berre ein 99:a som er forlengd litt i fronten for å få plass til meir motor og for betre deformasjonssone.
Hekken er ikkje so veldig ulik etter det eg huskar? Har for meg at ein 99:a cc og ein 900:a cc er nokso like når det gjeld lasteplass.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 02 mar 2004, 17:58

Skjønner godt at 99:an tåler mye elg.. Den er rimelig stiv i fronten, bl.a. går a-stolpen helt ned til inneskjermen, det gjør den ikke på og900. Platene er en bit tykkere også, men det går jo igjen utover deformasjonssonen... :oops:

Det er 50mm mer plass mellom kupeen og motoren på 900 i forhold til 99.. :-x
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 04 mar 2004, 12:42

Elgtesten er en unnamanøver-test. Ingen elgkollisjon. Men begge
deler er 99 utmerket til, både svinging og slakting...

99 og 900 CC har akkurat samme lasterom. Og900 ble bygd om
for liggende kompakt-reservehjul i 1981, dette øket plassen litt.

Fint bilde av 99'an forresten, den ser ut som en 84 modell. Noen som
vet når 99 kom med den nye fronruten, tror det var på 74-modellene?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Decepe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 29 feb 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av Decepe » 04 mar 2004, 15:16

Får komme meg ut i skogen og prøve bilen på en elg da :D

Btw...
http://www.saab4fun.com/projekt/a123.jpg <-- hvor får jeg tak i de lyktene billig?
N284- 83 Saab 99gl

Gjest

Legg inn av Gjest » 04 mar 2004, 20:53

Lyktenene, eller rettere sagt hele USA-fronten går å få tak i, men neppe til en rimelig penge :shock: Koster for ett par tusen.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 04 mar 2004, 21:00

Hold deg unna, jeg skal ha neste USA front som er til salgs! :P :lol:
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 05 mar 2004, 13:11

Selve lyktene er ikke dyre, de er std 4" tror jeg. Men grillen og festene til lyktene er ikke gratis... :x
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Decepe
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 29 feb 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av Decepe » 06 mar 2004, 19:55

Hmm droppe grill og plassere noen ekstra lykter foran istedenfor da..
N284- 83 Saab 99gl

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 08 mar 2004, 12:36

Få tak i en 900 grill med crome og press den inn?!?
Det hadde gjort seg på en 99. Ta mål og sjekk, ikke
allverdens vanskelig å skjære i plast. Kapp ut en bit
på midten om du må, og skru den sammen i rett lengde.
Jeg har satt på 9-5 grill på min 9000 :wink:
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar