MYE nykking etter chipping!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

MYE nykking etter chipping!

Legg inn av Larisss » 24 mai 2007, 23:46

Noen her som har opplevd mye nykking i bilen etter chipptrimming?

Kan dette være før at bilen får for lite luft? Har orginalt luftfilter/boks
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 24 mai 2007, 23:59

Orginalt luftfilter og boks skal holde lenge til Steg1 på en 9k, går ut fra at det er den du plages med? (igjen så er det smart å skive hvilken bil det gjelder ;) )
De eldre modellene er jo litt varsomme på plugger, rotor, fordelerlokk, tennkabler, begynn med å sjekke tilstanden på dette.
En annen feil som ofte oppstår på de modellene er problemer med luftmengdemåleren, du kan jo evt prøve med en annen eller måle over den og sjekke om den er ok.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 25 mai 2007, 00:05

JA det er Saab 9000 jeg har problemer med.

Ja skal ta å sjekke dem tingene i morgen. Har også kjøpt powerfilter som jeg skal prøve, håper det bare er orginalluftfilterboks som er tett eller noe lignende :P.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 25 mai 2007, 07:34

Enig med Tor, ofte dukker sånne ting opp ved større effektuttak enn orginalt.

sjekk også vacumslanger og tilhørende komponenter.

lykke til!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 25 mai 2007, 08:36

Petter og Tor har, som vanlig, god peil! :D
Du kan ikke rette en feil med å sette inn sportfilter... Finn ut av feilen først, så kan du ha det gøy med å bytte mere etterpå... Dersom du har åpen dumpventil, så vil jeg anbefale å sette på den originale igjen, hvis det er sånn at bilen din har luftmassemåler. Min første 9000, en 2.0T, '90, den hadde åpen dump når jeg kjøpte den... Var helt j**lig på lave turtall, spesielt med lav belastning....
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 25 mai 2007, 11:20

Ja jeg har kjøpt en TurboXS dumpventil som jeg hadde satt på før jeg chippet bilen. Kan det være den som gjør at bilen nykker veldig mye?..
Bilen funktet bra med dumpventil før chipping. Nykkingen er bare under 3000rpm. Begynner å tro det er dumpventil som gjør dette:p
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 mai 2007, 11:25

Den bilen SKAL ikke ha dumpventil som slipper lufta ut i atmosfæren... Hvis du skal ha så MÅ den være resirkulerende for at motorstyringa skal fungere korrekt.

Bytt til orginal så tipper jeg den er i orden jeg.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 25 mai 2007, 11:27

Ja skal prøve nå;)...Men blir ikke samme bilen uten dump d:S:P..
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 mai 2007, 11:36

Larisss skrev:Ja skal prøve nå;)...Men blir ikke samme bilen uten dump d:S:P..
Tull!!!!

Hvis du monterer sportsfilter og lager noen ekstra hull på luftfilterboksen så skal jeg love deg at du får mer enn nok trompet(u)lyd uansett ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 25 mai 2007, 11:55

Noen her som trenger en dumpventil??:P:P...

Ja det ble MYE bedre nå;)

Skal nå ut å ta av orginal luftfilterboks, å sette på et green powerfilter jeg har kjøpt... Nå vil jeg vite hvordan jeg kan få dump lyd?:P Jeg kjørte en annen saab 9000 turbo 2.3L engang. han hadde bare powerfilter å han fikk dumpventillyd. Hvordan gjorde han det?

Tusen takk for hjelpen;)
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 mai 2007, 12:08

Holder at du monterer det filteret du har kjøpt eller gjør som jeg sier å borrer hull i den orginale boksen. Jeg vil i utgangspunktet anbefale deg det siste ettersom åpne filter KAN avgi olje som legger seg på tråden i luftmengdemåleren, noe som igjen gjør at den kan gi feil verdier eller i verste fall ryke.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 25 mai 2007, 12:15

Skal prøve med powerfiltret først å se hva som kjer..Da får jeg den fine lydn som kommer når turboen begynner å lade:P
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 25 mai 2007, 13:44

Det ble mye verre igjenn..Jeg koblet powerfiltret rett på luftmengdemåleren... Burde jeg kanskje ha en slange mellon LMM og powerfilter? Bilen gikk nesten ikke i det hele tatt nå..Er det noe man kan gjøre så man slepper LMM? der er noe drit syns nå jeg:P... Kan huske at på en annen saab 9000 jeg kjørte så hadde dem tatt bort LMM det var en 9000 turbo 2.3L 85mod ellr noe sånt. Det funket fint
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 mai 2007, 14:05

Du kan ikke bare ta bort LMM...
Det du i såfall må gjøre er å bytte til Trionic motorstyring.
Er endel jobb med dette men anbefales på det varmeste da dette er er mye mer moderne styresystem.
Problemet er at det ikke finnes Trionic programvare som passer din bil så da må den evt mappes.
Dette er en opperasjon som kansje ikke står i forhold til verdien på bilen din så i utgangspunktet vil det nok være mere lønsomt å selge bilen og kjøpe en som er nyere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 25 mai 2007, 14:20

NY bil blir ikke akktuelt nå:P Skal først drepe den jeg har.

hmmm..Tror jeg setter på Luftfilterboks igjenn...Kunne jo ha kjøpt powerfilter før å ha inni boksen. Men tror ikke det finnes til min bil? finner det ikke på speedparts ivertfall...

Hva vil skje vist jeg setter på orginal luftfilterboks og filter igjenn. og borrer boksen sånn som en pratet om i sta. vill jeg få dump/turbo lyd da?

Hvor på boksen burde jeg borre? over eller under der filtret ligger?
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Svar