Skifting av dempere på OG900
Moderator: Moderatorer
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Skifting av dempere på OG900
Hep!
Skal bytte dempere på 900:an. Venstre side fremme gikk forholdsvis greit etter å ha løsnet kjølevæska.
Men kommer fa** meg ikke til på høyre side. Noen som har noen tips der?
Har prøvd med skralle med bøyeledd, men problemet er at mutteren sitter så langt nede på skruen at pipa "bunner" før den får tatt skikkelig tak. Hjelp mottas med takk.
(er forøverig første gang jeg begir meg ut på et slikt stunt helt på egen hånd... litt stolt av at jeg klarte venstre siden).
Skal bytte dempere på 900:an. Venstre side fremme gikk forholdsvis greit etter å ha løsnet kjølevæska.
Men kommer fa** meg ikke til på høyre side. Noen som har noen tips der?
Har prøvd med skralle med bøyeledd, men problemet er at mutteren sitter så langt nede på skruen at pipa "bunner" før den får tatt skikkelig tak. Hjelp mottas med takk.
(er forøverig første gang jeg begir meg ut på et slikt stunt helt på egen hånd... litt stolt av at jeg klarte venstre siden).
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Bruk lang pipe.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
På høyre side bør en sånn en kunne brukes, den har skrallefunksjon.
http://www.biltema.no/products/producti ... emId=79897
http://www.biltema.no/products/producti ... emId=79897
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Kom akkurat ikke til med en sånn heller.. .men med 3 bindeledd og ett endeledd og en lengre pipe så bør det gå an. Får ta det over helgen. Er bortreist i helgen.. Har låst inn bilen i garasjen på jobb. Der er det god plass 

'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Sikkert noe skummelt med Faq og søkefunksjonenBørre N17 skrev:Hvorfor ikke sjekke FAQ før man spør...?![]()

Man får jo til stadighet høre om at man kan støte på porno og annen F*** om man søker på nettet

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Bare en liten tanke ifbm med spørsmålet
:
Det er ikke sikkert at den måten i FAQ er den enkleste og beste måten å gjøre et støtdemperbytte på. Som regel står man der uten noen mulighet for å kjøpe og modifisere verktøy ifbm med et bytte. Så det må da være lov å skrive på teknisk hvis det er noe man ikke finner en god måte å gjøre ting på.

Det er ikke sikkert at den måten i FAQ er den enkleste og beste måten å gjøre et støtdemperbytte på. Som regel står man der uten noen mulighet for å kjøpe og modifisere verktøy ifbm med et bytte. Så det må da være lov å skrive på teknisk hvis det er noe man ikke finner en god måte å gjøre ting på.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Det har du selvfølgelig HELT rett i!!!White-N146 skrev: Så det må da være lov å skrive på teknisk hvis det er noe man ikke finner en god måte å gjøre ting på.
Hadde bare vært så fint om flere sjekket/søkte litt før de spurte slik at man heller poster i en tråd med likt emne, da er det jo så mye lettere for andre å søke opp innformasjonen senere også.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Skifting av dempere på OG900
Om noen skulle ville prøve det, klarte jeg for et par måneder siden å løsne denne (ja, den på venstre side!) uten å demontere noe som helstGisle N163 skrev:Hep!
Skal bytte dempere på 900:an. Venstre side fremme gikk forholdsvis greit etter å ha løsnet kjølevæska.


- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Det er altså ønskelig at medlemmene i størst mulig utstrekning søker og hekter seg på de mest relevante trådene som omhandler det man vil spørre om for å holde det totale antallet tråder nede. Jeg gjør det og kan av til få følesen av å trampe inn og forstyrre meningsutveksingene i trådene, men det går som regel bra på tekniske tråder.Tor N12 skrev: Hadde bare vært så fint om flere sjekket/søkte litt før de spurte slik at man heller poster i en tråd med likt emne, da er det jo så mye lettere for andre å søke opp innformasjonen senere også.
Etter å brukt søkefunsjonene en del ser jeg at det er svært mange tråder som dreier seg om samme emne.
Det spørs om ikke terskelen for å starte nye tråder er litt lav for enkelte, de kunne antakelig fått svar ved litt søking, eller svart en gammel tråd med lignende emne for å få svar.
Men dette står vel i forumreglene, har ikke sjekket det da

Og det siste utsagnet beskriver vel problemstillinga i et nøtteskall.....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Jeg tror egentlig det aller meste er besvart før her på forumet, så hvis man ikke skulle startet tråder som ikke har vært diskutert før så hadde vi ikke hatt noe forum lenger. Og det ville jo vært utolig trist
Dessuten kan det ha kommet nye medlemmer til som har en mye smartere måte og løse ting på enn i tidligere tråder.
Også må vi som har vært med en del år tenke på at de som er nye har ikke så mye kunnskap og søker hit nettopp for og få hjelp. F. eks så er det ikke sikkert at en helt nye en veit at Oil Sludge har vært diskutert ca 100 ganger før.
Og i tillegg så er søkefunksjonen her på forumet helt håpløs! Men det kan jo være brukeren da
Kanskje noen kunne lagen en FAQ, hvordan søke på forumet?
Men selvfølgelig alt med måte

Dessuten kan det ha kommet nye medlemmer til som har en mye smartere måte og løse ting på enn i tidligere tråder.
Også må vi som har vært med en del år tenke på at de som er nye har ikke så mye kunnskap og søker hit nettopp for og få hjelp. F. eks så er det ikke sikkert at en helt nye en veit at Oil Sludge har vært diskutert ca 100 ganger før.
Og i tillegg så er søkefunksjonen her på forumet helt håpløs! Men det kan jo være brukeren da

Men selvfølgelig alt med måte

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar
- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
FAQ'en omhandler dessuten venstre side, her er det faktisk høyre side han spør om...
Greit å lese spørsmålet før dere bynder å kritisere pga manglende søk og sjekk av faq?!?
Kan i grunn ikke huske at noen har hatt problem på høyre side før, så dette er vel i så måte et nytt spørsmål?
Når jeg skifter dempere foran bruker jeg pipe - ledd - lang forlenger - skralle. Dette bruker jeg på både høyre og venstre side, og har aldri løsnet noe for å komme til. Holde imot kan du gjøre på dempertoppen i hjulbua. Litt annen fremgangsmåte på bilstein demperer...
Søk funksjonen blir også lettere å bruke etterhvert som du har "hengt" på forumet en stund, for da får du mer oversikt over hva du skal søke etter.
Greit å lese spørsmålet før dere bynder å kritisere pga manglende søk og sjekk av faq?!?
Kan i grunn ikke huske at noen har hatt problem på høyre side før, så dette er vel i så måte et nytt spørsmål?
Når jeg skifter dempere foran bruker jeg pipe - ledd - lang forlenger - skralle. Dette bruker jeg på både høyre og venstre side, og har aldri løsnet noe for å komme til. Holde imot kan du gjøre på dempertoppen i hjulbua. Litt annen fremgangsmåte på bilstein demperer...
Søk funksjonen blir også lettere å bruke etterhvert som du har "hengt" på forumet en stund, for da får du mer oversikt over hva du skal søke etter.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"