Skifting av dempere på OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Skifting av dempere på OG900

Legg inn av Gisle N163 » 25 mai 2007, 19:30

Hep!
Skal bytte dempere på 900:an. Venstre side fremme gikk forholdsvis greit etter å ha løsnet kjølevæska.

Men kommer fa** meg ikke til på høyre side. Noen som har noen tips der?
Har prøvd med skralle med bøyeledd, men problemet er at mutteren sitter så langt nede på skruen at pipa "bunner" før den får tatt skikkelig tak. Hjelp mottas med takk.

(er forøverig første gang jeg begir meg ut på et slikt stunt helt på egen hånd... litt stolt av at jeg klarte venstre siden).
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 25 mai 2007, 19:54

Bruk lang pipe.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 25 mai 2007, 20:52

På høyre side bør en sånn en kunne brukes, den har skrallefunksjon.
http://www.biltema.no/products/producti ... emId=79897
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 25 mai 2007, 22:00

Kom akkurat ikke til med en sånn heller.. .men med 3 bindeledd og ett endeledd og en lengre pipe så bør det gå an. Får ta det over helgen. Er bortreist i helgen.. Har låst inn bilen i garasjen på jobb. Der er det god plass :D
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 25 mai 2007, 22:12

Satte bror min på 16 til den oppgaven jeg..
Han har aldri skrudd før, men fikk det da til til slutt :D

Bare å låne han :wink:
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 25 mai 2007, 22:32

Hvorfor ikke sjekke FAQ før man spør...? :P

viewtopic.php?t=8152
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 mai 2007, 23:11

Børre N17 skrev:Hvorfor ikke sjekke FAQ før man spør...? :P
Sikkert noe skummelt med Faq og søkefunksjonen :?
Man får jo til stadighet høre om at man kan støte på porno og annen F*** om man søker på nettet ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 25 mai 2007, 23:24

Bare en liten tanke ifbm med spørsmålet :) :

Det er ikke sikkert at den måten i FAQ er den enkleste og beste måten å gjøre et støtdemperbytte på. Som regel står man der uten noen mulighet for å kjøpe og modifisere verktøy ifbm med et bytte. Så det må da være lov å skrive på teknisk hvis det er noe man ikke finner en god måte å gjøre ting på.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 mai 2007, 23:33

White-N146 skrev: Så det må da være lov å skrive på teknisk hvis det er noe man ikke finner en god måte å gjøre ting på.
Det har du selvfølgelig HELT rett i!!!

Hadde bare vært så fint om flere sjekket/søkte litt før de spurte slik at man heller poster i en tråd med likt emne, da er det jo så mye lettere for andre å søke opp innformasjonen senere også.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Skifting av dempere på OG900

Legg inn av Eirik N396 » 26 mai 2007, 00:48

Gisle N163 skrev:Hep!
Skal bytte dempere på 900:an. Venstre side fremme gikk forholdsvis greit etter å ha løsnet kjølevæska.
Om noen skulle ville prøve det, klarte jeg for et par måneder siden å løsne denne (ja, den på venstre side!) uten å demontere noe som helst :wink: Deretter gjorde jeg det samme på høyre siden. (Bare latskap, skulle ha de fort av en delebil) Alt som trengs er viljestyrke og kanskje ikke altfor store hender :roll: Prøvde å stå på mange måter før jeg fant noe som fungerte.

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 26 mai 2007, 10:19

Tor N12 skrev: Hadde bare vært så fint om flere sjekket/søkte litt før de spurte slik at man heller poster i en tråd med likt emne, da er det jo så mye lettere for andre å søke opp innformasjonen senere også.
Det er altså ønskelig at medlemmene i størst mulig utstrekning søker og hekter seg på de mest relevante trådene som omhandler det man vil spørre om for å holde det totale antallet tråder nede. Jeg gjør det og kan av til få følesen av å trampe inn og forstyrre meningsutveksingene i trådene, men det går som regel bra på tekniske tråder.

Etter å brukt søkefunsjonene en del ser jeg at det er svært mange tråder som dreier seg om samme emne.

Det spørs om ikke terskelen for å starte nye tråder er litt lav for enkelte, de kunne antakelig fått svar ved litt søking, eller svart en gammel tråd med lignende emne for å få svar.

Men dette står vel i forumreglene, har ikke sjekket det da :)

Og det siste utsagnet beskriver vel problemstillinga i et nøtteskall.....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 26 mai 2007, 11:56

Jeg tror egentlig det aller meste er besvart før her på forumet, så hvis man ikke skulle startet tråder som ikke har vært diskutert før så hadde vi ikke hatt noe forum lenger. Og det ville jo vært utolig trist :cry:

Dessuten kan det ha kommet nye medlemmer til som har en mye smartere måte og løse ting på enn i tidligere tråder.

Også må vi som har vært med en del år tenke på at de som er nye har ikke så mye kunnskap og søker hit nettopp for og få hjelp. F. eks så er det ikke sikkert at en helt nye en veit at Oil Sludge har vært diskutert ca 100 ganger før.

Og i tillegg så er søkefunksjonen her på forumet helt håpløs! Men det kan jo være brukeren da :P Kanskje noen kunne lagen en FAQ, hvordan søke på forumet?

Men selvfølgelig alt med måte :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 26 mai 2007, 21:08

FAQ'en omhandler dessuten venstre side, her er det faktisk høyre side han spør om...
Greit å lese spørsmålet før dere bynder å kritisere pga manglende søk og sjekk av faq?!?

Kan i grunn ikke huske at noen har hatt problem på høyre side før, så dette er vel i så måte et nytt spørsmål?

Når jeg skifter dempere foran bruker jeg pipe - ledd - lang forlenger - skralle. Dette bruker jeg på både høyre og venstre side, og har aldri løsnet noe for å komme til. Holde imot kan du gjøre på dempertoppen i hjulbua. Litt annen fremgangsmåte på bilstein demperer...

Søk funksjonen blir også lettere å bruke etterhvert som du har "hengt" på forumet en stund, for da får du mer oversikt over hva du skal søke etter.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Svar