Holdbarhet girkasse og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 01 jun 2007, 00:24

kan någen evt laga ein god forklaring ka så skjer når kassen ryke?
kan detta skje med ein nyovehalt kasse ellår må'an bli slitt fyst?
itte sånn som ting blir uttalt så sitte eg igjen med intrykket av at kassane e lagd av kjeks :shock:
e de faktisk så svake?
eg har aldri tatt knekken på ein kasse så eg vett ikkje kor grenså går ellår ka forvarslå/symtomene e.


i min ska det ver +/- 190hk og uvisst NM. lade ca 0,9 bar på maks.
eg gir aldri full gass på 1. gir
på 2 gir holde eg meg som regel øve 3000rpm før eg gir flatt. 3-5 gir bryr eg meg ikkje.
prøve så godt eg kan å unngå hjulspinn og passe alltid på at'an e skikkelig i gir før eg sleppe clutsjen.
planane mine e å skaffa ein APC boks te og tuna den så eg vil ligga på 1-1,1 bar og holda trykket lengår. det får holda for min del.
har hatt bilen i 8 mnd og har ikkje merka någe slitasje i kassen forløpig. eg ane jo ikkje koss de forrige eigarane har behandla'an.

koss e sjangsane te kassen min?
når kassen ryke. e det ny kasse så gjelde ellår holde det med innmat.

eg spør med tanke på effekta rondt 200hk+ som eg tror de fleste av oss ligge på.

eg burde kanskje lagd ein egen tråd men det paste så godt inn her.
ein moderator kan kanskje fiksa det hvis det blir feil.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 01 jun 2007, 09:58

Har herjet kassen min ganske mye og eneste problemet jeg har hatt til nå er da kupeen ble røykfylt pga slit på clucthen, men eller så er det bare synkroniseringen som har blitt dårligere, og nå snakker vi om spinning, og full gass i alle gir osv. Så kassen er ikke helt på trynet, eller så har jeg vært MEGET heldig til nå. :p
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2007, 10:20

Jeg legger innlegget her som egen tråd, det kan jo ligge an til å komme fram noe matnyttig. Så får vi se hvor lang tid det tar før den havner under trimming...

Jeg har undersøkt litt om dette med forsterking av kasser, for min del er det snakk om å få en ng900-kasse til å tåle nok, men prinsippene blir de samme.
Drevene ryker gjerne fordi akslene forskyver seg i forhold til hverandre, belastningen havner da lenger ut på spissen av drevene, og de ryker. Bredere drev vil jo gi mindre belastning pr areal, men den mest effektive metoden å avhjelpe dette på på en enkel måte er å sette inn en diff som fordeler kreftene bedre.
Påkjenningene er størst ved kraftig igangsetting og giring, så klarer en å gjøre dette mykt og ikke falle for fristelsen til å vise seg med hjulspinn og brutale girskift, så hjelper det.

Styrken på et drev øker med:
-Modulen, dette er en standardisert størrelse som er gitt av m=P/pi [mm]
der P er tannhjulets deling. Delingen igjen er avstanden fra inngrepspunkt til inngrepspunkt på tennene. Inngrepspunktet vil ligge ca midt på tanna.
-Materialfastheten
-Tannbredden

Overført effekt P=T*liten omega (vi må få det greske alfabetet inn på forumet snart), der den lille omega er vinkelhastigheten til akslingen, eller omdreiningstallet om du vil, bare med en annen enhet.
Dette betyr at man bør gire ned før man akser.

Når det gjelder kassa di Frode, så holder den nok det oppsettet du har nå om du kjører som folk... men du bør nok vurdere å gire ned et hakk før du lar dreiemomentet herje fritt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 01 jun 2007, 10:43

Men er det ikke slik at på havt turtall, men med mye moment.. typ bratt oppoverbakke, 50 km/t, BÅNN gass.. det er da man dreper de?
Eller bør jeg bare gå å legge meg ? :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 01 jun 2007, 11:59

stemmer det paradigm. motoren produserer krefter som bare rakkern når du får høyt ladetrykk (hvilket du får med klampen i bånn på lavt turtall). men på lave turtall og mye motstand i form av tyngdekraft (oppoverbakke eller bare sin egen vekt) klarer ikke girkassa å dra igang hjula i den hastigheten motoren med sine mange nM tilsier at den skal.

*SKRAAAAP*

Ingvar: når man forsterker kasser, bytter man ut drev med kraftigere, eller bytter man noe annet i innmaten så ikke akslene forflytter seg?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 01 jun 2007, 12:45

Men da vil med andre ord bånn gass i førstegir med hjulspinn ikke ha så mye å si?
Når man spinner, mister man grep, motoren jobber mindre, turbotrykket faller, men fortsatt nok kraft til å fortsette å spinne.. og dette er jo selvfølgelig ikke gunstig, men mer gunstig enn å dra bilen ut på alle gira.. spesielt 4 og 5 gir velger jeg å tro.. er de eneste gira jeg har som jeg garantert ikke spinner i på tørr asfalt..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 01 jun 2007, 14:55

Jeg tror ikke det er så veldig ille å spinne i seg selv, men hvis man har hjulspin og treffer et hull i veien (noe det ikke er få av her i landet) så kan saker og ting knekke ganske fort..

Kassa mi har ikke ryki enda... har kjørt minimum på 1 bar hele tiden.. 1.5 nå i det siste. Men jeg har jo ikke stått og burna og herja på hver eneste parkeringsplass.. det er det ingenting som tåler i lengden
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 01 jun 2007, 15:36

ParADigM N558 skrev:Men da vil med andre ord bånn gass i førstegir med hjulspinn ikke ha så mye å si?
Når man spinner, mister man grep, motoren jobber mindre, turbotrykket faller, men fortsatt nok kraft til å fortsette å spinne.. og dette er jo selvfølgelig ikke gunstig, men mer gunstig enn å dra bilen ut på alle gira.. spesielt 4 og 5 gir velger jeg å tro.. er de eneste gira jeg har som jeg garantert ikke spinner i på tørr asfalt..
hjulspinn kan være farlig på to måter som jeg kommer på:

-hjulspinn på våt asfalt eller andre ting med lite friksjon er ikke skummelt i seg selv nei. men du spinner deg gjerne litt framover, og mens du spinner har du høyt turtall, også i girkassa. dunking fra ujevn asfalt eller steiner og humper kan da bli dråpen for at ting går galt.

-når det er tørr asfalt og mye friksjon mellom asfalt og dekk, må det selvsagt mer krefter til for at hjula skal miste grepet. det er disse kreftene som plutselig røsker noe sinnsykt i kassa (den står jo stille mens du står stille med bilen) som tar knekken på kassa. med andre ord, når du allerede har null grep og står og spinner, er det heller clutchen som begynner å få det vondt :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2007, 19:45

Edward N812 skrev: Ingvar: når man forsterker kasser, bytter man ut drev med kraftigere, eller bytter man noe annet i innmaten så ikke akslene forflytter seg?
Som du ser av innlegget mitt over så vil jo bredere drev kunne overføre mer kraft. Akkurat hva man bør bytte kan sikkert andre svare bedre på enn meg, men da jeg spurte litt rundt om dette ble jeg satt i forbindelse med en girkassekar på Saab (eller var det Scania) som sa at å bytte diffen var viktig fordi kreftene da fordeles bedre og kassehuset gir seg mindre.

Når det gjelde burning så vil det jo bli masse rykk av dette, som noen allerede har skrevet. "Strippen" er visst noe av det verste for kassa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 01 jun 2007, 22:11

ka kostnada snakke me om ang å slenga i ein diff og evt kor kan det kjøpas??

regne med at en må ut med kasså i same slengen?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jun 2007, 00:41

Quaife får du til £595. Jeg har hørt de skal være bra, og det er billig.

http://www.abbottracing.com/2003/index.htm
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 03 jun 2007, 00:19

Diffbremsa Ingvar henviser til øker jo belastningen ytterligere på pinjonglageret og drevene i girkassa, da momentet blir fordelt ut på begge hjulene. Jeg har lest at blant de mange svakhetene med girkassene til Saab er det spesielt to som skiller seg ut. Det viktigste ankepunktet er for svakt pinjonglager som medfører at lageret slites ut for fort. Her er manglende oljeskift og feil olje medvirkende årsaker. Dette pinjonglageret virker å være bedre enn orginallagrene. Det andre folk med trimmede motorer plages med er at spesielt drevene til tredjegiret på 5-trinnskassa raser. Tredjegirdrevene ligger midt på akslene og de presses fra hverandre. 4-trinnskassene har bredere drev og er ikke like utsatt for dette problemet.

Og det er sånn ? at det er på det turtallet motoren har maks moment gearkassa får størst belastning. F.eks pinjonglageret blir belastet mest på førstegiret og turtall for maks. moment. Heldigvis inntreffer hjulspinn lenge før motoren får bygd opp sitt maksimale moment på det giret.... At folk opplever hjulspinn på høyere gir belaster ikke pinjonglageret som sådan mer. Det som kreves er høyere effekt siden omdreiningshastigheten på pinjongakselen har økt. Momentet som fører til at hjulene begynner å spinne er det samme uansett hastighet.

Så hvordan kjører man for å berge tredjegiret? Det er ikke lurt å gi full pinne fra 1500 rpm og la motoren gi fullt gjennom hele registeret. Da gir man kassa motorens maksimale moment som bruker å ligge mellom 2.500 til 3.500 rpm. Turtall over dette med medfølgende lavere moment tåler kassa bedre, samtidig som at effekten, som jo er en funksjon av moment og omdreiningshastighet, er høyere :)
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 03 jun 2007, 01:42

Syns det må legges til at originalkassene på OG900 ikke er de samme gjennom hele modellserien:

De sies at kassene som sto på de første 900 egentlig var konstruert for motorer på 70-100 hk. Så kom SAAB med stadig kraftigere motorer og girkassene var de samme. De ble etterhvert for svake.

På de siste årsmodellene kom det en forsterket kasse, som etter det jeg har hørt, skal holde svært bra.

Originalkassen på min `90-modell T16 Aero røk for 3-4 år siden, og ble byttet ut med en ny kasse fra 1992. Denne kassen skal holde bra ved "normal" bruk av en "passe" trimmet T16, er jeg blitt fortalt. Man snakker da om effekt i overkant av 200 hk men kanskje ikke mer enn maks 250 og moment som samsvarer med dette. Ved normal kjøring og effekt mye over dette, ryker 3-gir-drevet som regel, slik det ble nevnt over, har jeg hørt.

PS
Ingen girkasser er vel egentlig konstruert for å tåle særlig mye spinning og herjing, er de det?

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 03 jun 2007, 07:34

Beste holdbarhet får man med å bygge på ei 4 trinns kasse fra 78-80. Dette pga støpingen. 4 trinns gir også mindre belastning på geardreva i kassa pga høyere utveksling på den sk. "mellamväxeln". Det oppgraderingskittet på saabpreformanceparts så jo spennende ut, vil passe på en 4 trinns kasse også. Om man vil ha det beste, så kan man jo kjøpe denne, http://www.jkracing.nu/
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jun 2007, 09:03

og900turbo skrev:Diffbremsa Ingvar henviser til øker jo belastningen ytterligere på pinjonglageret og drevene i girkassa, da momentet blir fordelt ut på begge hjulene.
Det må da være en fordel at momentet blir jevnt fordelt! Da slipper man de rykk som hjulspinn kan medføre.
Kreftene vil fordele seg ulikt i girkassehuset i en og900-kasse og i en ng900-kasse, men iallfall når det gjelder ng900-kassa vil en diffbrems gjøre at selve huset vil gi seg mindre og at drevene da ikke vil flytte seg like mye i forhold til hverandre, nettopp fordi kreftene fordeler seg annerledes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar