Saab 900 Turbo 1987

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 05 jun 2007, 15:15

Anaconda skrev:Betyr det at det ikke bare holder med å kjøpe en komplett effektanlegg, jeg må liksom kjøpe noe i tillegg? Er det ikke ett must ifølge miljøloven el hva det heter å ha katalysator på biler i dag?
Nei det holder lenge med effektanlegget, men om du skal ha de siste cm frem til turbo må du kjøpe det utenom. Har ikke noe mye å si med mindre bilen skal trimmes hardt utenom vil jeg tro.

På biler som ikke har kat orginalt er det ikke påbudt heller.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 05 jun 2007, 15:38

Så på de linkene... Grom lyd det :wink: men hørte ikke noe turbo lyd :cry:
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 05 jun 2007, 15:51

Ikke? Jeg hørte da virkelig en skikkelig piping jeg :D Hvis du mener turbolyd som i lyden som kommer når man slipper gassen, dumpventilen, så var ikke det der nei..
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 jun 2007, 15:59

De fleste sier ihvertfall at batteribøyen gjør mye mer av seg enn resten, når det gjelder effekt. Det er foran det trengs mest, da eksosen er varmest der. Men lyd får du mer av med full 3".

Bilen på klippet har resirk-ventil, og ingen openair. Hadde han hatt åpent luftfilter ville du hørt mer, hørte det ganske greit før han fjernet det.
Om du absolutt skal ha dumplyd, får du det best med med åpen ventil. Men mange får problemer med fjusking o.l. om de har åpen istedet for resirk.
Du får allikevel grei lyd med resirk, om du har åpent luftfilter. Men da kommer jo den evige diskusjonen om hvorvidt motoren tar skade av det.. Søk og du skal finne ;)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 05 jun 2007, 19:04

Bilen som mamma og pappa ser på nå har litt rust på dørene nederst og litt på dørstolpene... Og så nevnte de ett lite hull inni bilen som hadde rustet igjennom gulvet. Er dette noe big deal???
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 06 jun 2007, 18:18

Bjørk skrev:Ikke? Jeg hørte da virkelig en skikkelig piping jeg :D Hvis du mener turbolyd som i lyden som kommer når man slipper gassen, dumpventilen, så var ikke det der nei..
Var det vell ei ;P Hørte ikke mye turbo jeg heller:P Og jeg har jo og900 så jeg vet!

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 09 jun 2007, 21:46

Eirik N396 skrev:
Anaconda skrev:Hva ligger det på i pris da?
Sjekk http://www.speedpartsnorway.no. Totalt blir det vel ca 5000. Men klubbmedlemmer får vel rabatt(?). Om du kjøper 3" JT, med batteribøyen, får du heftig lyd! Montert på Eliah på forumet sin bil (riktignok med T16):

http://www.youtube.com/watch?v=QnXL4xAsoFo

http://www.youtube.com/watch?v=0YUWYA3OTAM
syntes ikke det var no spesielt med lyden på den jeg :P

min lager noe ala samme lyd (bare med åpen dump når man girer) og jeg har 3" fra der første lyddemper er org (fjernet alt derfra og bakover) tilogmed 3" lyddemper på 25cm lang så ned til 2,5" over bakaksel og ut bak.

kan sikkert legge ut lydklipp, men ikke under kjøring pga gåen drivknute (har topic på teknisk btw hint, hint)

edit og jeg ga ikke 1000spenn en gang :P
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 09 jun 2007, 21:58

Leveres ikke OG900 87 modellen med saab's 2" effektpotte/anlegg?? Enten det eller så har jeg høl i potta men det høres ikke sånn ut... er skikkelig gromlyd i anlegget jeg har på bilen nå... med sånne småsmell i potta når den går ned på turtall :wink: :D
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 09 jun 2007, 22:00

Anaconda skrev:Leveres ikke OG900 87 modellen med saab's 2" effektpotte/anlegg?? Enten det eller så har jeg høl i potta men det høres ikke sånn ut... er skikkelig gromlyd i anlegget jeg har på bilen nå... med sånne småsmell i potta når den går ned på turtall :wink: :D
det må nok være hull ja (er 2,25"btw), min hørtes ikke sånn ut med org potta på

men nå har den store smell når motoren "roer ned"
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 09 jun 2007, 22:02

Ifølge fattern som har hatt 2 slike biler tidligere, så mente han det var orginalt med den lyden... Men men
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 09 jun 2007, 22:02

Anaconda skrev:Ifølge fattern som har hatt 2 slike biler tidligere, så mente han det var orginalt med den lyden... Men men
kan jo hende det var noen som ble levert med det
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 09 jun 2007, 22:03

http://www.youtube.com/watch?v=KJLHZATZ ... ed&search=

http://www.youtube.com/watch?v=w9u-U3Fj ... ed&search=

Får jeg sånn lyd av JT 3" med min 8v motor???

Ikke så ille den nederste linken heller...
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Svar