d?dgang..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 09 mar 2004, 00:02

hehe..kommer nok turbo iløpet av året...håper jeg..hoho..men men..er dette vanskelige saker som skal gjøres?noen som vet?kan jeg gjøre dette selv ved hjelp av vanlig verksted utstyr? (har tilgang til verksted) eller må dette overleveres til dyre steder?står slike ting i Haynes boka?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 09 mar 2004, 08:26

Hei..

Jeg satser på å gjøre det selv, i garasjen.. Har det aller meste av utstyr der, tror jeg skal klare det greit.... Har hele påsken på meg.. Er alltid en risiko, men tar sjansen..


mvh
freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Odd Erik N139
Innlegg: 9
Registrert: 28 mar 2003, 01:00
Sted: Stavanger

dødgang...

Legg inn av Odd Erik N139 » 09 mar 2004, 08:31

Alt dette er enkelt. Løsne den store innsugsslangen på spjeldhuset. Hold gasspjeldet åpent mens du renser innvendig med en tannbørste med rødsprit eller tynner. Tørk med ren fille. Grunnjustering av spjeld står beskrevet i Haynes boka. Skru løs tomgangsventil (2 slangeklemmer), fyll denne med rødsprit eller tynner, rist godt, la dette stå en stund, drener ventil. Sprut inn litt 5-56 eller tilsvarende. Sjekk også justering av gasspjeld demperen (står i Haynes). Denne kan forsterke de problemene du har hvis den ikke virker.
OE 9000T

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 09 mar 2004, 09:08

På gamle 9000 var det en liten sak som skulle dempe returen
av gasswiren. Denne ser du når du trekker i gasswiren og slipper,
sitter på gasspjellhuset. Bare å justere den ved å skru den ut mot
gasswiren, så fjærer gassen mykere tilbake. Tror det sitter en slik
på din bil også, vanlig problem på mine gamle 9000i fra 86, 87 og
88. Hvilken årsmodell har du forresten?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 09 mar 2004, 11:20

har en 1994model 2.0...
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 17 mar 2004, 03:36

fant ut en snodig ting idag...når speedometeret på bilen fungerer så dør den ikke ved å trykke inn clutchen..men når speedoen ikke funker så dør bilen ofte... merkelig... :?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 mar 2004, 19:36

Kan det være at det er ting i Trionic som er avhengig av det signalet som den sensoren til speedometeret gir?

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 17 mar 2004, 21:57

så med andre ord..om jeg bytter følergreia til speedometeret så kan dette bli bra?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 mar 2004, 23:56

Det er ihvertfall ikkje det dummaste du kan gjere å kontrollere evt. bytte den sensoren, i værste fall får du berre eit stabilt speesometer... ;)

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 18 mar 2004, 00:04

hehe..da såhh..men står det forklart i Haynes boka hvordan man bytter denne sensoren?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Svar