Hva feiler det bilen min? *problem løst*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Hva feiler det bilen min?

Bærekule
5
28%
indre drivknute
0
Ingen stemmer
ytre drivknute
13
72%
 
Stemmer totalt: 18

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Hva feiler det bilen min? *problem løst*

Legg inn av Edward N812 » 09 jun 2007, 22:17

ja da var hele akselen bytta, med både indre og ytre knuter med andre ord var det ikke bærekula, og veldig lite sannsynlig at det var indre knute. takk for hjelp folkens ;)
Sist redigert av Edward N812 den 12 jun 2007, 09:52, redigert 1 gang totalt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Turbo Kenneth n387
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 348
Registrert: 05 jan 2006, 23:26
Medlemsnummer: 387
Navn: Kenneth Holsæther
Bil: 8 stk saab
Sted: Eidsvåg i Romsdal
Kontakt:

Legg inn av Turbo Kenneth n387 » 09 jun 2007, 22:39

jeg tror det er yttre drivledd som er gåent,siden det alltid er i sving det lager klakkelyd.


Mvh Kenneth
02 9-3 2.2 Tid
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 09 jun 2007, 23:45

Jeg tenker også litt på ytre drivledd, problemet er at det vanligvis bare lager lyd når du svinger til en side :roll: Du kan prøve å kjøre litt sakte på en parkeringsplass og se om lyden følger hastigheten :wink:

P.S. Et hett tips er å sjekke om senterbolten er stramm, Den kan også være synderen hvis den ikke er dratt godt til :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 10 jun 2007, 12:13

nå er lyden blitt helt jævlig høy, og kommer ofte når jeg kjører rett fram også. lyden har hovedsakelig kommet i venstresving, men har også forekommet ved høyresving.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 10 jun 2007, 12:36

Kanskje litt teit å ha avstemning ang. dette? Slik at folk som ikke vet, kan gjette? Så de som faktisk vet, svarer rett, men blir ikke tatt hensyn til? hehe.. mye rart som kan skje.. Ikke stem om du ikke vet^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 10 jun 2007, 15:31

For å gjøre det ennå mer komplisert kan det jo være at ett av alternativene er rett, eller to av dem er rett, eller at alle tre er rett, eller at ett eller to eller tre av dem + ett eller flere andre ikkeregistrerte alternativ er rett, eller at ingen av dem er rett fordi det er noe annet som forårsaker feilen. :)

Jeg bruker å feilsøke drivverket og forstillinga med å jekke opp forvogna og sette den på 2 bukker slik at forhjula er i lufta. Før jeg demonterer hjula drar jeg oppe og nede på dekket for å kjenne etter hjullagerslakk og sideveis for yttre og indre styreledd. Etter demontering av hjula drar og vrir jeg mellom drivakslene og yttre og indre knuter for å kjenne hvor mye slakke det er der. Tar også og sjekker alt av andre ledd med det samme. Så starter jeg opp og legger inn ett gir og kjører for å se om det er noe kast på drivakslene, tull med bremsene osv. Jeg har hjulene demontert og solide bukker under jekkfestene slik at det ikke skal skje noen uhell. Hvis du enda ikke har funnet feilen(e) kan du jo svinge fra side til side for å høre etter klakkelydene. Husk bare at forstillinga er i nederste posisjon, så det er ikke en simulering av bilen på veien, da tripoden i den indre drivknuta er dratt lenger ut ved dette forsøket. Skal du ha tripodene på rett plass (der medbringerene er slitt mest) under forsøket må du sette bukkene under de nedre bærekulene på hjulopphenget, men da er det straks større mulighet for at det skal skje uhell ved at bilen ramler ned....

Jeg ville heller ha gjort dette enn å stole på resultatet av denne avstemninga, som sannsynsligvis vil gi svaret yttre drivknute, for da får du sjekket alt.

PS. Jeg har ikke stemt :)
Sist redigert av og900turbo den 10 jun 2007, 20:19, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 10 jun 2007, 15:51

kjørte bilen hjem fra dama i dag, for å kunne sette den vekk til jeg har funnet ut av det og fiksa det. når jeg svinger (særlig til venstre) nå, så sier det PANG! PANG! PANG! noen her skjønner vel hva som kan lage så forferdelig mye lyd?

og900turbo: skjønner. grunnen til at jeg lagde en avstemning er at jeg ser det er fler tråder som handler om sånn cirka det samme, men ingen kommer fram til et svar som tilfredsstiller meg helt. med andre ord er det en vanlig feil, og jeg vil bare se hva som er mest vanlig at folk tror eller har opplevd av egen erfaring. da er det jo tross alt en sjanse for at den mest vanlige grunnen kommer frem..

har forresten prøvd alt du sier mange ganger, legger jo ikke inn en tråd her uten å ha feilsøkt meg i hjæl først ;) saken er den at alt som jeg kunne ha sett med mitt blotte øye er sjekka, og endeledd, foringer og fjærer er helt nytt. nå gjenstår det altså nesten bare andre menneskers synspunkt og erfaringer...

og takk for tips ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 10 jun 2007, 20:58

Edward N812 skrev: saken er den at alt som jeg kunne ha sett med mitt blotte øye er sjekka
Hvis drivknuten din er så slitt at kulene kiler seg fast og smeller løs ved svinging så må du ved å bruke hendene og dra drivakselen ut og inn av knuten eller løfte drivakselen opp og ned eller vri drivakselen rundt, merke at det er slakke noen veier. Det går ikke an å ikke kjenne bevegelse i hendene når du tar i og bruker makt, hvis drivknuten er så slitt.

Det er ikke meningen å være frekk, men å bruke kun det blotte øye er ikke tilstrekkelig ved dennne type undersøkelser.

Poenget mitt er at alt tyder på at du har en defekt drivknute, men det er bare du eller noen som du får til å kjenne på knuten som kan avgjøre at det faktisk er den, og det er alltid lurt å være sikker før du bytter.....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 11 jun 2007, 00:12

hehe, synes ikke du er frekk :) det har skjedd en liten misforståelse. jeg har ikke prøvd å se på drivknutemansjettene mine og konstatert at selve drivknuta er i orden ;)

når jeg sier at jeg ikke kan "se" at noe er feil med ting da mener jeg for eksempel at jeg ikke ser noe slark på bakre bærearmsforing når jeg drar og rister bak på bærearmen. jeg har ikke bare sitti og stirra intenst på den.

av ting jeg har demontert og godt over per i dag er fjærbeinet, som var i tipp topp stand. jeg har også dratt ut drivakselen nå, og tør påstå at jeg kan konstatere at indre drivknuta er helt fin. alle nålelagra virker intakte og tighte, det samme gjør kulene som glir på dem, og de har ingen slitasje på noen side.

nå gjenstår det å ta en skikkelig titt på den indre drivknuta... hva skal jeg se etter derunder mansjetten?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 11 jun 2007, 01:48

Edward N812 skrev: nå gjenstår det å ta en skikkelig titt på den indre drivknuta... hva skal jeg se etter derunder mansjetten?
ytre? ;)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 11 jun 2007, 08:16

Selvfølgelig, forrige innlegget mitt gjaldt den yttre drivknuten. Det er ikke noe poeng å demontere mansjetten, bare beveg drivakselen og kjenn etter slakk.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 11 jun 2007, 08:50

Henrik N449 skrev:
Edward N812 skrev: nå gjenstår det å ta en skikkelig titt på den indre drivknuta... hva skal jeg se etter derunder mansjetten?
ytre? ;)
selvfølgelig :D

jeg har drivakselen på kjøkkenbordet her nå og900turbo. kjenner ikke noe slakk i det hele tatt. men fortsatt så er det jo rimelig mye press som ligger på den når den begynner å klakke (om det er den som er synderen), mye mer press enn jeg og armene mine klarer å påføre den. i dag kommer jeg enten til å dra en hel drivaksel av en delebil, eller kjøpe kun ytre drivknuta av et sted som har det på lager.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 11 jun 2007, 12:37

Merkelig.

Jeg var i garasjen og kjente gjennom 4 yttre drivknuter m/aksler i går i forbindelse med problemet ditt. Jeg kjenner lett hvor mye slitt de er, noen er mer slitt enn andre. Men ingen av dem er i nærheten av å begynne å kile kuler ved sving. Er knuten din fri for fett? Kan en kule ha blitt knust? Jeg bare tenker høyt. For hvis det ikke er slakk og alle utslag er OK skal den normalt ikke klakke. Da må det være noe annet. Det skal ikke jeg gi meg ut på å spekulere i, siden 9000 er ukjent for meg.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 11 jun 2007, 15:50

den er fri for fett nå som jeg har tatt av mansjetten ja ;) ellers kan jeg ikke se noe feil med den. sliter noe sinnsykt med å få knuta av akselen da... skjønner ikke om jeg skal klemme inn eller vippe ut den låsreingen.

har vært på en høgger og fått med meg en hel aksel i dag da.. en venstreaksel fra en med automat, som da skal passe på min høyreside og manuell....
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 11 jun 2007, 16:15

Låseringen skal utvides slik at den går ut av sporet på drivakselen. Snakket med noen bilmekanikere på jobb om klakking i drivknuter. Knutene kan klakke selv uten at de er noe slitt. Produksjonsunøyaktighet, dårlig smøring eller et fremmedlegeme som har kommet inn og lagt seg på lagerbanene kan være årsaker til at kulene klakker, ikke bare generell slitasje. Det er bare å bytte, sier de.....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Svar