Bytte av turbo, 9-5 2000 mod 2.0l

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
larsjo
Innlegg: 1
Registrert: 12 jun 2007, 11:00

Bytte av turbo, 9-5 2000 mod 2.0l

Legg inn av larsjo » 12 jun 2007, 11:30

Jeg har tatt i en skiftnøkkel før, og lurer derfor om det går greit å bytte turbo selv? Min har vel gått 215k nå, så det var vel på tide... Koster skjorta på verksted og har lyst til å spare en slump penger. Fungerer turboen fra Speedparts bra?
I den forbindelse, er noen som har noen tips? Har en Haynes-bok som virker allright å bruke. Noen med erfaringer rundt dette dette?

Setter stor pris på svar..

Hilsen Lars-Jørgen

Fredrikstad

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 15 jun 2007, 18:51

Det er en grei jobb, kjøp inn nye pakninger til turbo/grenrør og til alle vann og oljerør til turboen.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 16 jun 2007, 15:48

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å skifte turboen hvis den ikke har stor vertikal slakk eller at du har blårøyk som kan knyttes til turboen.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 16 jun 2007, 16:00

Hvis du velger å skifte så pass for all del på å fylle turboen opp med olje før du starter opp igjen!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar