Som sagt so skal eg sette inn ein t8 motor i min 900i. Har skaffa meg heile motornett frå T8 og APC boksen (nye apc systemet). Men så skal det vel vere noko som heiter trykkgiver. Kor sit denne? Korleis er denne kobla inn til resten av systemet? Koblingskjema?
Visst denne er inne i bilen, så må eg vel trekke ledningar sjølv. Reknar ikkje med at det ligg ledingar til denne frå før.
Er trykkvakta kobla til tenning eller bensinpumpe? Den må eg vel også legge opp ledningar til eller?
Noko meir som eg må gjere får å få APC'en til å fungere?
Trykkgiver?
Moderator: Moderatorer
Trykkgiver?
Saab 9-5 Vector Sport M05
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
trykkvakt
Den sitter rett foran ditt venstre kne, inni dashbordet (når du sitter bak rattet)
Funksjonen er som følger: ved et gitt ladetrykk. Orginalt når måleren i dashbordet går over på rødt. Da kutter den bensinpumpen. (eller var det tenning?), resultatet er iallefall at du henger som en klistra tyggis i "stroppen"
uten "stroppen" på nikker du i rattet!
Megaubeleilig når du er på vei forbi en trailer og det "går akkurat"...
dette skjer for at du ikke skal ødelgge noe i motoren hvis en slange går tett, ryker, wastegaten henger seg opp, o.l. med det resultatet at ladetrykket stiger.
det er ikke en funksjon du må ha, men det er klart at dette er min personlige mening. Ladetrykket på en T8 bør ikke uansett over 1 bar sier de som har peiling.
Du bør holde kontroll på ladetrykket på en eller annen måte, uansett om det er med trykkvakt eller en måler.
APc'n vil jo sette ned ladetrykket ved tenningsbank uansett.
Trykkvakta kan skrus inn for å heve trykket den kobler ut på. 1 -1,5 turn inn, gjør susen!
Sikkert flere her som mener noe om saken, dette er min mening...........
Petter
Funksjonen er som følger: ved et gitt ladetrykk. Orginalt når måleren i dashbordet går over på rødt. Da kutter den bensinpumpen. (eller var det tenning?), resultatet er iallefall at du henger som en klistra tyggis i "stroppen"

dette skjer for at du ikke skal ødelgge noe i motoren hvis en slange går tett, ryker, wastegaten henger seg opp, o.l. med det resultatet at ladetrykket stiger.
det er ikke en funksjon du må ha, men det er klart at dette er min personlige mening. Ladetrykket på en T8 bør ikke uansett over 1 bar sier de som har peiling.
Du bør holde kontroll på ladetrykket på en eller annen måte, uansett om det er med trykkvakt eller en måler.
APc'n vil jo sette ned ladetrykket ved tenningsbank uansett.
Trykkvakta kan skrus inn for å heve trykket den kobler ut på. 1 -1,5 turn inn, gjør susen!
Sikkert flere her som mener noe om saken, dette er min mening...........
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
Medlemsnummer N226
Petter 900T, du misforsto spørsmålet. Du nevener trykkvakten og dens funksjon. Spørsmålet her gjaldt trykkgiveren.
Det har samme plassering som trykkvakten de ligger ved siden av hverandre. Trykkgiveren forer APC`en med informasjon om ladetrykket, det vil si at den gjør om ladetrykket til en motstandsverdi som APC`en nytter seg av.
Koble opp APC`en er ikke vanskelig så lenge du bruker koblingsskjema.
Det finnes mange steder på nettet, men et lurt sted å starte er for eksempel her:
http://hjem.get2net.dk/bengaard/apc-syst.htm
Det har samme plassering som trykkvakten de ligger ved siden av hverandre. Trykkgiveren forer APC`en med informasjon om ladetrykket, det vil si at den gjør om ladetrykket til en motstandsverdi som APC`en nytter seg av.
Koble opp APC`en er ikke vanskelig så lenge du bruker koblingsskjema.
Det finnes mange steder på nettet, men et lurt sted å starte er for eksempel her:
http://hjem.get2net.dk/bengaard/apc-syst.htm
Sorry, tidlig på morra`n dette, dette gjaldt visst både trykkvakt og trykkgiver, ble lurt av overskriften....macgeier skrev:Petter 900T, du misforsto spørsmålet. Du nevener trykkvakten og dens funksjon. Spørsmålet her gjaldt trykkgiveren.

Tror også at trykkvakten kutter bensinen (og ikke tenninga).
En annen ting, ved APC montering, dropp switchen ved bremsepedalen, denne ser jeg på som unødvendig. Funksjonen er at APC`en kobler til grunnladetrykk hvis du bremser. Sjelden du bremser og gasser samtidig, hvis du ikke kjører rallycross, og da vil du ihverfall ha turbotrykk selv om du bremser og gasser samtidig. 

- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
Trøtt
Ser forskjellen ja.........
Til deg som har nikka i rattet, du er ikke alene!
Ikke alltid lurt å være hjelpsom om morran nei!
10 for innsats, 0 for utførelse........
Petter

Til deg som har nikka i rattet, du er ikke alene!
Ikke alltid lurt å være hjelpsom om morran nei!
10 for innsats, 0 for utførelse........
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
Medlemsnummer N226
Medlemsnummer N226