bilen min spiser drivledd/knute/tripod oppdatert 18 juni

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 13 jun 2007, 19:12

Motoren løfter/vrir seg, og akselen detter ut.

Dette gjelder gummien, resten er solid nok!(hvis det er skrudd fast da...)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 13 jun 2007, 19:19

Petter 900 T skrev:Motoren løfter/vrir seg, og akselen detter ut.

Dette gjelder gummien, resten er solid nok!(hvis det er skrudd fast da...)

Petter
går det an å kjøpe bare gummien?


isåfall hvor :P?
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 13 jun 2007, 21:06

Speedparts

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 14 jun 2007, 19:47

Petter 900 T skrev:Speedparts

Petter
har titta litt under panseret nå

kan nesten si med en gang at motoren beveger seg, ser at bensinrøra til dysene har blitt dyttet mot panseret mens de var varme, siden nå så går de i en skikkelig bue i forhold til før. tittet da litt på motorfestet ved dynamoen (førersiden) og der manglet det jo en bolt, så er vell kanskje derfor motoren har klart å bevege seg oppover
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 14 jun 2007, 22:44

Mangler hele bolten ved dynamoen? Den er ikke enkel å få klemt ut da den vanligvis krasjer med oljepåfyllingsrøret :?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jun 2007, 00:41

Ottar N398 skrev:Mangler hele bolten ved dynamoen? Den er ikke enkel å få klemt ut da den vanligvis krasjer med oljepåfyllingsrøret :?
Er jo to bolter til, da. Spørs bare hvor mye du vil løsne...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 15 jun 2007, 06:14

Ottar N398 skrev:Mangler hele bolten ved dynamoen? Den er ikke enkel å få klemt ut da den vanligvis krasjer med oljepåfyllingsrøret :?
når man ser på festet fra siden av bilen, så er det en skrue/bolt på hver side, og da mangler den på høyre siden av festet.
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 15 jun 2007, 07:30

Det er ikke noe pluss at den mangler, så sett in ny.

Men, at venstre side flekser er ikke grunnen til at akselen på høyre side spretter ut! (dog så flekser det ikke noe mindre...)

Bytt festet på høyre side så skal du se at det hjelper.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jun 2007, 11:40

Petter 900 T skrev:at venstre side flekser er ikke grunnen til at akselen på høyre side spretter ut! (dog så flekser det ikke noe mindre...)
Det kan det faktisk være, når venstre side er løs vil motoren kunne vri seg mot høyre, og da vil høyre nedre del og dermed medbringeren flytte seg mot venstre. Men for å være sikker gjør du som Petter sier og bytter begge festene, sjekk også at det fremre festet er i orden da det har fått mye juling når det venstre festet har vært løst.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 15 jun 2007, 20:09

Ingvar N629 skrev:
Petter 900 T skrev:at venstre side flekser er ikke grunnen til at akselen på høyre side spretter ut! (dog så flekser det ikke noe mindre...)
Det kan det faktisk være, når venstre side er løs vil motoren kunne vri seg mot høyre, og da vil høyre nedre del og dermed medbringeren flytte seg mot venstre. Men for å være sikker gjør du som Petter sier og bytter begge festene, sjekk også at det fremre festet er i orden da det har fått mye juling når det venstre festet har vært løst.
tar med meg et brukt feste, evnt alle 3 mens jeg alikevell er på høggeren imorra.

ser om jeg bestiller meg en pakke fra speedparts snart
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 16 jun 2007, 15:52

et spørsmål

når jeg monterer den nye medbringeren, hvilke shims skal jeg bruke, de fra bilen den kom fra eller de som satt på bilen min fra før?

brukte de fra bilen den kom fra sist her, men gikk jo istykker etter en stund så kanskje det er feil.
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 16 jun 2007, 18:35

Shimsene du refererer til har 2 oppgaver. De skal sørge for at det er rett forspenning på differentialens koniske bærelager og at det er korrekt tannklaring mellom kronhjulet og pinjongdrevet. Innjusteringen foregår slik at først justeres forspenningen på differentialen med enten kronhjulet eller pinjongakselen demontert med å montere et antall shims. Deretter justeres tannklaringen med å flytte shims i den samme shimspakken fra den ene til den andre siden av kassa. Da flytter kronhjulet på seg uten at forspenninga på differentialen forandres.

Det var teorien.

Med den i bakhodet vil det da være rettest å bruke de shimsene som sto orginalt på kassa til det nye medbringerhuset. Eneste feilkilden da kan være at den yttre lagerbanen på det nye medbringerhuset er mer eller mindre slitt enn den på det gamle huset, slik at forspenninga på differentiallagrene blir litt forandret.

Skal du få det helt som før er det lureste å skifte bare medbringeren og bruke det opprinnelige medbringerhuset med tilhørende shims, men det blir da litt mere jobb.

Eller du kan gjøre en komplett oppmåling av forspenning og klaring på nytt for å få det helt rett. Det er da mest arbeid og krever også en del vektøy. Jeg er heller ikke sikker på om det er plass til å plukke ut differentialen på og900-modellene uten å plukke ut motoren. Hvis ikke må motoren ut.

Det siste gjøres vel oftest bare ved overhaling av girkasser.

Det at du forrige gang brukte en annen shimspakke er ikke årsaken til at akselen hoppet ut av medbringeren på nytt igjen, det har andre årsaker.

Røff tomstokkmåling av de høyre drivakslene m/påmontert yttre drivknute, som jeg har liggende i garasjen, ga 621 mm fra tupp drivknute til tupp drivaksel. Dette er de nye akslene med store tripodhjul....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 16 jun 2007, 20:38

og900turbo skrev:Shimsene du refererer til har 2 oppgaver. De skal sørge for at det er rett forspenning på differentialens koniske bærelager og at det er korrekt tannklaring mellom kronhjulet og pinjongdrevet. Innjusteringen foregår slik at først justeres forspenningen på differentialen med enten kronhjulet eller pinjongakselen demontert med å montere et antall shims. Deretter justeres tannklaringen med å flytte shims i den samme shimspakken fra den ene til den andre siden av kassa. Da flytter kronhjulet på seg uten at forspenninga på differentialen forandres.

Det var teorien.

Med den i bakhodet vil det da være rettest å bruke de shimsene som sto orginalt på kassa til det nye medbringerhuset. Eneste feilkilden da kan være at den yttre lagerbanen på det nye medbringerhuset er mer eller mindre slitt enn den på det gamle huset, slik at forspenninga på differentiallagrene blir litt forandret.

Skal du få det helt som før er det lureste å skifte bare medbringeren og bruke det opprinnelige medbringerhuset med tilhørende shims, men det blir da litt mere jobb.

Eller du kan gjøre en komplett oppmåling av forspenning og klaring på nytt for å få det helt rett. Det er da mest arbeid og krever også en del vektøy. Jeg er heller ikke sikker på om det er plass til å plukke ut differentialen på og900-modellene uten å plukke ut motoren. Hvis ikke må motoren ut.

Det siste gjøres vel oftest bare ved overhaling av girkasser.

Det at du forrige gang brukte en annen shimspakke er ikke årsaken til at akselen hoppet ut av medbringeren på nytt igjen, det har andre årsaker.

Røff tomstokkmåling av de høyre drivakslene m/påmontert yttre drivknute, som jeg har liggende i garasjen, ga 621 mm fra tupp drivknute til tupp drivaksel. Dette er de nye akslene med store tripodhjul....

har da fått satt i bolten som manglet på det ene festet (førersiden) og seff så fant jeg en bolt som manglet på festet på passasjersiden også da, så ekke rart den her har bevegd seg feil ivaffall

gjengene på det siste stedet det manglet skrue var litt såder så endte opp med å ta litt lim sammen med skruen så er jeg sikker på at den sitter

men da setter jeg på shimsene fra kassa jeg demonterte medbringeren fra så burde det fungere.
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 16 jun 2007, 23:03

da er bilen kjørbar igjen ivaffall

gadd ikke kjøre no mer enn att og fram i innkjørselen nå da så limet i ene skruehullet får tørket ordentlig.

skal ta en ordentlig testtur imorra ivaffall
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 18 jun 2007, 21:27

testtur er kjørt, bilen fungerte fint, (til moss og tilbake via esso for å fylle luft i dekket) ingen ulyder i det hele tatt



men idag så skulle jeg kjøre en kompis til moss for å hente bilen sin, skulle da snu der bilen hannes sto parkert, kom da et klonng (noe ala at akselen holder på å hoppe ut av medbringeren).

fikk reddet det (dvs jeg stoppet med en gang og trilte nedover igjen med hjulene rett fram)

fungerte fint da, ingen veldig merkbare lyder/vibrasjoner, men hadde en liten mistanke om noe feil, kjørte da rolig videre, (rolig) ut på E6 (som seff var en krapp venstresving) og må jo nestne gi på litt for å ikke få tutende folk bak meg, og da kom den (veldig vanlige i det siste) lyden som vil si at knuta gikk til dundas igjen.

alle motorfestene er fine nå

så enestej eg kan komme til er at medbringeren sitter for langt unna akselen slik at den hopper ut ved hard sving + motorkraft.

jeg hakke prøvd hard høyresving så vet ikke om det samme skjer da
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Svar