Oljemengde på motor
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 62
- Registrert: 12 des 2006, 20:41
- Medlemsnummer: N1601
- Navn: Sven Tore Lermo
- Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006
Oljemengde på motor
Snakket med en bekjent her om dagen. Han er en ekte SAAB entusiast og svært nøye med sn bil. Han kunne fortelle at hans SAAB verksted hadde fylt 4,5 liter olje på sin gamle 9-3. I boka står det at den rommer 4 liter inkl. oljefilter og at det kan være skadelig med for mye olje. Oljenivået var også godt over maksimumsmerke.
Jeg hadde også min 9-5 til service på samme verksted. Har hadde de også puttet på 4,5 liter. Boken sier 4 liter og peilepinnen viser over maksimum. Jeg skifter olje hver 10.000.
Er det noen grunn til at de fyller på så mye ? Og kan det ta skade på motoren ? Ingen av bilene bruker noe unormalt olje over tid. De har gått hennholdsvis 170000 og 90000.
Jeg hadde også min 9-5 til service på samme verksted. Har hadde de også puttet på 4,5 liter. Boken sier 4 liter og peilepinnen viser over maksimum. Jeg skifter olje hver 10.000.
Er det noen grunn til at de fyller på så mye ? Og kan det ta skade på motoren ? Ingen av bilene bruker noe unormalt olje over tid. De har gått hennholdsvis 170000 og 90000.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det skal ikke være for mye olje! Når motoren går så skal det ikke være så mye olje igjen i bunnpanna at veiva slår nedi oljebadet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
alle t7/t5 motorer (ng900,og9-3 og 9-5 bensiner) skal ha 4 liter olje.
for mye olje så kan man få oljelekkasjer ved at olja presses ut av pakninger.
for mye olje så kan man få oljelekkasjer ved at olja presses ut av pakninger.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 62
- Registrert: 12 des 2006, 20:41
- Medlemsnummer: N1601
- Navn: Sven Tore Lermo
- Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006
Det var det jeg også var redd for. Men er 0,5 liter for mye så mye at det kan skade motoren ? I så fall bør jeg kanskje ta dette opp med verkstedet.Pancho N497 skrev:alle t7/t5 motorer (ng900,og9-3 og 9-5 bensiner) skal ha 4 liter olje.
for mye olje så kan man få oljelekkasjer ved at olja presses ut av pakninger.
Ser av tidligere regninger at de konsekvent har fylt 4,5 liter på min T7.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Jeg ville vell i hverfall spurt om de har en god forklaring på hvorfor de fyller mere enn det står i instruksjonsboka.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
men fyller de den extra halvlitern eller fører de den bare på regninga?
Er det mye over max på peilepinnen? Ville ha tatt det opp med verkstedet, synes det er merkelig at de skal fylle på 4.5L.

Er det mye over max på peilepinnen? Ville ha tatt det opp med verkstedet, synes det er merkelig at de skal fylle på 4.5L.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 62
- Registrert: 12 des 2006, 20:41
- Medlemsnummer: N1601
- Navn: Sven Tore Lermo
- Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006
Det står alltid 4,5L på regninga og den viser for mye på peilepinnen. På min går oljen opp til der den tynne pinnen begynner. Det vil si at oljen fyller hele klumpen nederst på peilepinnen.Pancho N497 skrev:men fyller de den extra halvlitern eller fører de den bare på regninga?![]()
Er det mye over max på peilepinnen? Ville ha tatt det opp med verkstedet, synes det er merkelig at de skal fylle på 4.5L.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Makan! har tilsvarende bil, den er ikke overfylt, og den har også vært på service. Denne forklaringa vil jeg høre!LN-8PV skrev: Det står alltid 4,5L på regninga og den viser for mye på peilepinnen. På min går oljen opp til der den tynne pinnen begynner. Det vil si at oljen fyller hele klumpen nederst på peilepinnen.

Og ja, en halv liter for mye er for mye, max-merket indikerer akkurat det, maksimum oljenivå!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland