Bremseoppgradering, '87 900
Moderator: Moderatorer
- Isdahl N1069
- 2.0 bar
- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
- Kontakt:
Kanskje litt off-topic: Hvor får man tak i ett komplett bremse sett til en billig penge? Har sett Speedparts har Green Stuff serien og den serien der, men der er det bare 4 skiver og belegg... Mangler fortsatt klosser og kalippere. Har en OG900 og har kommet til det stadiet nå at jeg skal gå over hele systemet ved å bytte ut alt, men har ikke sett noen komplette systemer ennå... Kunne jeg fått litt hjelp, evt noen linker?
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Belegg og klosser er da det sammeAnaconda skrev:Kanskje litt off-topic: Hvor får man tak i ett komplett bremse sett til en billig penge? Har sett Speedparts har Green Stuff serien og den serien der, men der er det bare 4 skiver og belegg... Mangler fortsatt klosser og kalippere. Har en OG900 og har kommet til det stadiet nå at jeg skal gå over hele systemet ved å bytte ut alt, men har ikke sett noen komplette systemer ennå... Kunne jeg fått litt hjelp, evt noen linker?
Med oppgraderte skiver og klosser så kunker det da fint med standar kalippere, evt så er det mange som setter skiver og kalippere fra nyere 9000 forran på og900 da disse er større.
Så hvis du skal gå over alt av bremse system og samtiding oppgradere så er det vell like greit å kjøpe sports bremse kit til 9000 og så kjøpe nye standar 9000 kalippere ville jeg tro
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Isdahl N1069
- 2.0 bar
- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
- Kontakt:
Du tenker på det Brembo settet??? Mye ligger slike nye 9000 kalippere på i pris da? Har ikke planlagt å legge så mye i bremse kit, men ja det er viktig med ordentlige bremser med tanke på sikkerheten, men føler ikke at Green, Red og Yellow stuff er no dårlig... I forhold til Brembo så er de jo det....
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Anaconda, bare et lite spørsmål.
På den 900 87-modellen din, har du den nye typen bremser med ventilerte skiver foran og håndbrekket på bakhjulene?
Hvis ikke begrenses utvalget i bremsekit betraktelig....
På den 900 87-modellen din, har du den nye typen bremser med ventilerte skiver foran og håndbrekket på bakhjulene?
Hvis ikke begrenses utvalget i bremsekit betraktelig....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Nei jeg tenkte på EBC/green stuff settet det ligger på 3620, brembo settet koster 9400, begge priser før klubb rabatter, MEN jeg så ikke at du hadde 87 modell, da har du jo gamle typen bremsene, og da passer IKKE 9000 bremsene rett på, da må du eventuelt bygge om til nyere understellet.Anaconda skrev:Du tenker på det Brembo settet??? Mye ligger slike nye 9000 kalippere på i pris da? Har ikke planlagt å legge så mye i bremse kit, men ja det er viktig med ordentlige bremser med tanke på sikkerheten, men føler ikke at Green, Red og Yellow stuff er no dårlig... I forhold til Brembo så er de jo det....
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Bare det gir deg jo en ny bil!P3t3r skrev:da må du eventuelt bygge om til nyere understellet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Isdahl N1069
- 2.0 bar
- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
- Kontakt:
Har ikke ventilerte og brekk på forhjul...og900turbo skrev:Anaconda, bare et lite spørsmål.
På den 900 87-modellen din, har du den nye typen bremser med ventilerte skiver foran og håndbrekket på bakhjulene?
Hvis ikke begrenses utvalget i bremsekit betraktelig....
Sant det, kan jo bygge om understell, men da blir prosjektet større enn det jeg hadde forventet gitt

1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
- Isdahl N1069
- 2.0 bar
- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
- Kontakt:
Betyr det at Green-stuff bremsekit'et ikke passer på min allikevel da, eller var det 9000 bremsene som da ikke passer???
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Nå stjeler dere tråden her 

NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Du får Green-stuff kit til det gamle understellet også, men 9000 bremsene passer bare på det nyere.Anaconda skrev:Betyr det at Green-stuff bremsekit'et ikke passer på min allikevel da, eller var det 9000 bremsene som da ikke passer???
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Isdahl N1069
- 2.0 bar
- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
- Kontakt:
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Jeg har kjørt med sånne bremser på begge 99-ene, og det har vært ganger det har luktet mistenkelig brent bremsekloss opp gjennom årene. Men hvis du vedlikeholder bremsekaliprene foran godt, slik at åket ikke blir tregt og ligger på med ytterste klossen hele tida, og i tillegg kjører med alu-felger og holder kontaktflatene mellom nav og felg rene slik at du får god varmeoverføring er de ikke så verst, de bremsene.
Speedparts har faktisk et sportsbremsekit XB-201 med slissede skiver og green stuff belegg til din bil, så hvis du monterer det, og kaliprene ikke er trege, skal du kunne føle deg rimelig trygg på bremsene.
Vær også nøye med å bytte bremseslanger hvis de ser sprukne ut, for det er meget viktig at bremsesystemet er i topp stand hele tida.
Sier det av egen erfaring, da jeg sprengte en slange på 96-en min en gang. Det gikk heldigvis bra...
Etter det har jeg begynt å teste bremsene med jevne mellomrom. Kjører i 60 - 70 og trår til så hardt at alle hjulene så vidt triller og blir låst rett før stopp. Da skal det være 4 like lange svartspor på noen få meter etter bilen. Det kan virke brutalt, men er god øvelse i å dosere bremsekraft + at du får god kontroll på at bremsesystemet er i orden....
Har aldri merket noe til "flat-spots" etter denne behandlingen, jeg tror de kommer ved lengre låsing i høyere hastigheter.
Speedparts har faktisk et sportsbremsekit XB-201 med slissede skiver og green stuff belegg til din bil, så hvis du monterer det, og kaliprene ikke er trege, skal du kunne føle deg rimelig trygg på bremsene.
Vær også nøye med å bytte bremseslanger hvis de ser sprukne ut, for det er meget viktig at bremsesystemet er i topp stand hele tida.
Sier det av egen erfaring, da jeg sprengte en slange på 96-en min en gang. Det gikk heldigvis bra...
Etter det har jeg begynt å teste bremsene med jevne mellomrom. Kjører i 60 - 70 og trår til så hardt at alle hjulene så vidt triller og blir låst rett før stopp. Da skal det være 4 like lange svartspor på noen få meter etter bilen. Det kan virke brutalt, men er god øvelse i å dosere bremsekraft + at du får god kontroll på at bremsesystemet er i orden....
Har aldri merket noe til "flat-spots" etter denne behandlingen, jeg tror de kommer ved lengre låsing i høyere hastigheter.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- Isdahl N1069
- 2.0 bar
- Innlegg: 853
- Registrert: 22 mar 2006, 23:29
- Medlemsnummer: N1069
- Navn: Patrick Isdahl-Engh
- Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
- Sted: Langhus
- Kontakt:
Høres bra ut det... Hadde tenkt å bytte slangene ut med stålspunnende slanger, just in case. Så blir det vel ett el annet Stuff kit på meg... Green er jo billig, men ser ikke bort ifra å kanskje heller gå for Red, eller Yellowog900turbo skrev:Jeg har kjørt med sånne bremser på begge 99-ene, og det har vært ganger det har luktet mistenkelig brent bremsekloss opp gjennom årene. Men hvis du vedlikeholder bremsekaliprene foran godt, slik at åket ikke blir tregt og ligger på med ytterste klossen hele tida, og i tillegg kjører med alu-felger og holder kontaktflatene mellom nav og felg rene slik at du får god varmeoverføring er de ikke så verst, de bremsene.
Speedparts har faktisk et sportsbremsekit XB-201 med slissede skiver og green stuff belegg til din bil, så hvis du monterer det, og kaliprene ikke er trege, skal du kunne føle deg rimelig trygg på bremsene.
Vær også nøye med å bytte bremseslanger hvis de ser sprukne ut, for det er meget viktig at bremsesystemet er i topp stand hele tida.
Sier det av egen erfaring, da jeg sprengte en slange på 96-en min en gang. Det gikk heldigvis bra...
Etter det har jeg begynt å teste bremsene med jevne mellomrom. Kjører i 60 - 70 og trår til så hardt at alle hjulene så vidt triller og blir låst rett før stopp. Da skal det være 4 like lange svartspor på noen få meter etter bilen. Det kan virke brutalt, men er god øvelse i å dosere bremsekraft + at du får god kontroll på at bremsesystemet er i orden....
Har aldri merket noe til "flat-spots" etter denne behandlingen, jeg tror de kommer ved lengre låsing i høyere hastigheter.

1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Kanskje ikke nødvendig å si det, men stålomspunnede er ikke tillatt til gatebruk, så vidt jeg har forstått. (Skal ikke nekte for at jeg har tenkt å bruke det selv
)
viewtopic.php?t=3735
viewtopic.php?t=12947

viewtopic.php?t=3735
viewtopic.php?t=12947