Bilen "hakker"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Bilen "hakker"

Legg inn av Magnus N848 » 19 jun 2007, 21:27

Hei!
Jeg har en 1993 Saab 900i, som av og til stopper på tomgang når det er kaldt (alt under ca -5 virker det som).
Den "hakker" også veldig når jeg kryperkjører og skal ta løs. (Også når det ikke er kaldt)

Pappa sa at han trodde at jeg burde bytte vakumslangene, kan det være noe i dette?
Og isåfall hvor kan jeg skaffe disse? Og er det vanskelig å bytte for meg som ikke har skrudd så veldig mye?

En annen ting jeg lurer på er hvor jeg kan få tak i hjulbuelister til denne? De jeg har er sprukne og fæle. :lol:


En tredje ting jeg lurer på er sentrallåsen.. ikke bestandig den låser opp/låser alle dørene. Virker som det er dårlig kontakt noen plass da den av og til kan låse/låse opp dørene i fart, da spessielt på humpete vei.. Hvor burde jeg starte feilsøkingen?

Dette er ting jeg har lyst å fikse, for etter dette tør jeg påstå at bilen er 100% strøken! :D

På forhånd takk, Magnus! :biggrin:

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 19 jun 2007, 22:07

Hvis det er tomgangsmotor på den så ville jeg sjekka at den fungerer. Det er en luftslange som går ut før gass spjeldet, inn i tomgangsmotoren\ventilen , deretter en slange ut fra den og inn i innsuget etter gassspjeldet. Denne skal slippe igjennom litt ekstra luft når motoren er kald.
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jun 2007, 22:53

Tomgangsmotoren kan det være en ide å rense ja, det din far mente med å bytte vacuumslangene var at den kan dra falskluft, og det kan det være noe i. Begge deler er enkelt og billig å gjøre noe med, rens av tomgangsmotoren er jo gratis, så det er jo bare å sette igang og se om det hjelper, før du begynner å bytte komponenter som koster kroner.

Sentrallåsen tipper jeg er en av to ting, inne i førerdøra di så sitter det en giver som ser ut som en sentrallåsmotor, som sender signal om døra låses opp eller igjen. Hvis denne ikke sitter ordentlig fast så vil låsene gå opp og igjen som du beskriver.
Det kan også være en slarkete kontakt ved sentralen til låsen, bak knepanelet over passasjerens fotbrønn.

Hjulbuelister har jeg fire stk av i perfekt stand, er du interessert så send pm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Legg inn av Magnus N848 » 20 jun 2007, 18:06

Takk for svar, jeg skal prøve å se om jeg får til å rense tomgangsmotoren.

Ingvar N629: Jeg er ganske sikker på at det er dårlig kontakt, mulig jeg ikke fortklarte godt nok..
"Låsedupeditten" i førerdøren kan nemlig være oppe, mens de 3 andre dørene er låste. Kjører jeg da i en hump el. så låses de andre dørene også opp, og motsatt. Mener ikke at de løses/låses opp i hytt og pine. :D
Og hva slags hjulbuelister er det du har? Jeg er ute etter de tynne som sitter på bilen orginalt, ikke de tykke som skrues på.. :P

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 jun 2007, 18:10

Jeg skjønte hva du mente, og jeg tror fortsatt det kan være giveren i døra.

Hjulbuelistene er av den originale typen ja, de litt bredere som satt på alle 900 fra og med 92. Mer om det kan vi ta via pm, er neppe interessant for så mange andre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Legg inn av Magnus N848 » 20 jun 2007, 19:50

Nå har jeg renset tomgangsregulatoren. Merket forskjell med en gang!
Men på grunn av at de motsatte endene av de som var på regulatoren så vriene ut å få av/på tok jeg ikke av hele slangen, men bare vasket de innvendig så langt jeg nådde fra ene enden.
Bør jeg prøve å ta av hele slangen og vaske den skikkelig?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 20 jun 2007, 20:17

Ingvar N629 skrev:Jeg skjønte hva du mente, og jeg tror fortsatt det kan være giveren i døra.

Hjulbuelistene er av den originale typen ja, de litt bredere som satt på alle 900 fra og med 92. Mer om det kan vi ta via pm, er neppe interessant for så mange andre.
Jeg kjøpte en slik hjulbuelist til min 900 før jul, og fikk da beskjed om at det var den siste saab hadde. Betalte 163 hvis jeg ikke husker feil..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Legg inn av Magnus N848 » 20 jun 2007, 21:28

Nå er "hakkingen" i orden hvertfall, jeg tok sjansen og dro av begge slangene.
Vasket alle fire festene med papir med zalo på, og vasket slangene skikkelig.
Og det ble MYE bedre. :biggrin:
Da var hvertfall det ute av verden, neste skritt da blir å fikse sentrallåsen. :P

Svar