Hei
Det har seg slik at bilen min bruker ørlitegrann olje, og det er litt olje i trykkrør og dumpventil.
Dette var mye værre før jeg oppgraderte veivhusventilasjonen (blårøyk ved oppstart om morgenen osv).
Jeg var i Hokksund og skrudde litt med Anders, vi fant ut at det var så og si ingen slark i turboen min (det var da vi fant ut at jeg skulle oppgradere veivhusventilasjonen).
Men bilen min bruker litt olje som sagt, så kan en turbo være "sliten"/bruke olje selv om det er null slark i den?
Også er bilen min litt rar på tomgang av og til, den kan av og til dø ut når jeg trykker inn clutchen (som oftest etter at jeg har dratt på litt).
Hva er det som styrer tomgangen på bilen min? (9-3, T7)
Mvh
Bilen bruker litt olje, men null slark i turbo
Moderator: Moderatorer
Bilen bruker litt olje, men null slark i turbo
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Samme med min. Men jeg fikk høre fra Saabdude at det ikke var unormalt at den brukte 1 liter olje på 10k km med den turboen som sitter i disse bilene.
Men er litt kjedelig likevel :\
Men er litt kjedelig likevel :\
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
Skjønner.
Idag tok jeg av trykkrøret på bilen min og renset og festet det skikkelig igjen, jaggu ble ikke tomgangsproblemet borte, håper det holder seg slik da.
Men motorlampen min begynte å lyse idag, jeg får vente til servicen jeg har bestilt for å lese av feilkoder men bilen oppfører seg ikke unormalt.
Idag tok jeg av trykkrøret på bilen min og renset og festet det skikkelig igjen, jaggu ble ikke tomgangsproblemet borte, håper det holder seg slik da.
Men motorlampen min begynte å lyse idag, jeg får vente til servicen jeg har bestilt for å lese av feilkoder men bilen oppfører seg ikke unormalt.
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
En liten oppdatering: tomgangen er stabil, jeg har prøvd å fremkalle "problemet" idag, men den er dønn stabil 
EDIT: snakket med en svenske på STCS, han mente det var normalt at det lå en liten hinne med olje i trykkrør osv, ikke vet jeg. Skal rense alle steder hvor det er olje en dag og se litt på det.
...idag løsnet den ytre drivmansjetten min

EDIT: snakket med en svenske på STCS, han mente det var normalt at det lå en liten hinne med olje i trykkrør osv, ikke vet jeg. Skal rense alle steder hvor det er olje en dag og se litt på det.
...idag løsnet den ytre drivmansjetten min

[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bilen bruker litt olje, men null slark i turbo
Det er helt normalt. Alle biler har oljeforbruk, spørsmålet er om den bruker for mye. Må du fylle på olje fordi nivået kryper under min-merket på peilepinnen i løpet av et 10000 km-intervall, så vil jeg si at det er for mye, men går du på merkeverksted så kan du nok få et annet svar. Det tolereres temmelig mye oljeforbruk har jeg hørt.Cato N698 skrev: Det har seg slik at bilen min bruker ørlitegrann olje, og det er litt olje i trykkrør og dumpventil.
Tomgangen din reguleres så vidt jeg vet via spjeldhuset og tenningstidspunktet. Rens av spjeldhus kan være greit om det ser forj**** ut.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan