Saab 9-3SS

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Saab 9-3SS

Legg inn av Isdahl N1069 » 26 jun 2007, 16:18

Likte pysj-lyden på den azz :D Mye tror dere den lader?
http://www.youtube.com/watch?v=U2IJeMgcvTs

Høydepunkt: (01:30-02:05 min)
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 26 jun 2007, 16:42

Myye mer en du kan :P

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 26 jun 2007, 17:35

2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 26 jun 2007, 18:41

Nok til og blåse tupeèn av noen :P

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 26 jun 2007, 19:02

Pysj-lyd hører ikke hjemme på noen nyere Saab :?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 26 jun 2007, 19:08

Å spør du meg hører ikke pysj lyd hjemme på noen bil :) Selv om jeg må innrømme at bilen min har litt tendeser til pysj lyd..... :roll:
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 26 jun 2007, 21:08

lie_N509 skrev:Pysj-lyd hører ikke hjemme på noen nyere Saab :?
Må si meg enig der :wink: Men er ikke så ille med 2,9 bar da... Samme ladetrykk som P-A sin 93 X4R det? :twisted:
Vil ikke ha så høyt ladetrykk heller, bare såpass høyt at mamma og pappa hører det fra terrassen en stille sommerkveld når jeg gir flatt jern ut på riksvegen nedenfor huset :P rundt 1-1,5 bar er sikkert fint for min 900 vettu :wink:
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jun 2007, 21:27

Anaconda skrev:rundt 1-1,5 bar er sikkert fint for min 900 vettu :wink:
1,5 bar med original innsprut, og du kan vinke farvel til ovnen under panseret om ganske kort tid...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 26 jun 2007, 21:37

Hva er det optimale for min da, slik den står? Har hverken APC eller Boost control på den... Får ikke noe særlig pysj lyd uten dumpventil heller... :P
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 26 jun 2007, 22:52

Anaconda skrev:Hva er det optimale for min da, slik den står? Har hverken APC eller Boost control på den... Får ikke noe særlig pysj lyd uten dumpventil heller... :P
Ikke APC?? Da har du vel ikke "Turbo" 900 da:P Mer lettryks turbo. Få deg APC, magnetventil og stæsj. Modd APC (tror det er lett) og få den på rundt 0.9-1.0 bar =) Der ligger den fint og stabilt...


Johan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 jun 2007, 23:19

Johan N828 skrev:
Anaconda skrev:Hva er det optimale for min da, slik den står? Har hverken APC eller Boost control på den...
Ikke APC?? Da har du vel ikke "Turbo" 900 da:P Mer lettryks turbo.
Joda, det har han nok. Med mindre bilen er ombygd med en nyere motor da. Lettrykksturbo fantes ihvertfall ikke i 1987. Tror bare APCen er fjernet hos han. Eller?

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 27 jun 2007, 13:40

Stemmer... Har ikke noe APC boks installert i bilen ihvertfall. Har sett på "APC" connector-boksen eller hva den heter, en sånn rund svart, smal sylinder foran i spissen på motorrommet, som det kommer 3 ledninger inn i. På topper av den sitter den en gul connector, som det ikke går noen ledning utifra... Har fått høre av de jeg har snakket med at det skal gå en ledning defra og kobles oppimot en APC. Kan hende den bare er koblet ut og ledningen ligger stripsa nederst i motorrommet ett sted. Har ikke fått sjekket det ennå, men tviler på at den fortsatt er der. Kan være tidligere eier har tatt den ut. Ladetrykkmåleren går maks til der gulfeltet starter. Har YouTube-film av "problemet" hvis det er noen som ikke skjønner:

http://www.youtube.com/watch?v=lqRQXrxmH-o

I starten av filmen, etter 4 sek har jeg klampen i bånn, og som dere ser så går ikke viseren mer enn til kl 12, eller litt over. Hadde en kompis som satte inn en Boost control, og da fikk vi den lett opp på rødfeltet.
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Isdahl N1069
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 853
Registrert: 22 mar 2006, 23:29
Medlemsnummer: N1069
Navn: Patrick Isdahl-Engh
Bil: Suzuki Baleno GL-"R"
Sted: Langhus
Kontakt:

Legg inn av Isdahl N1069 » 27 jun 2007, 13:55

Forskjell på APC boks og Boost Control? Noe mer man kan gjøre med APC enn BC'en???
1987 Saab 900 T8 (Solgt)
1997 Saab 9000 CSE 2.0T (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0i (Solgt)
1998 Saab 9-3 2.0t Coupè (Bruks/Prosjektbil)
2000 Saab 9-3 2.0i aut. (Solgt)
2001 Suzuki GL-"R" 1300 (Bruksbil)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 27 jun 2007, 14:28

Den runde saken du snakker om i forrige post er en magnetventil. Denne skal være koblet til APCn med kontakten på toppen.
Det er slanger og ikke ledninger som går ut på sidene (3 stk.)

Hvis kontakten på toppen ikke er koblet til noe kjører bilen GARRANTERT på grunn ladetrykk. Altså 0.45 bar. Ikke rart du ikke får fart på nåla.

Mvh Johan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jun 2007, 19:03

Anaconda skrev:Hva er det optimale for min da, slik den står? Har hverken APC eller Boost control på den... Får ikke noe særlig pysj lyd uten dumpventil heller... :P
Det optimale for din bil uten APC er 0,45 bar.

Bilen din har originalt APC. På M87 skal boksen være montert i venstre innerskjerm.

Videre prat om Anaconda sitt manglende ladetrykk fortsetter dere her:
viewtopic.php?t=15036&start=15
Det holder med en tråd om dette.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar