......
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvis den går med mye vibrasjoner:
Går den på tre sylindre kanskje? Sjekk at det er signal til alle dysene og at det er gnist på alle pluggene, evt bytt samtlige plugger hvis alt ser ut til å fungere uten at det blir noe bedre.
Ellers kan det være at den drar falskluft, sjekk for lekkasje på alle vacuumslanger. Sjekk også at det ikke er lekkasje mellom luftfilter og innsug. Framfor alt etter turbo, da det kan være en liten lekkasje på trykksida et sted siden du har problemer med å få opp trykket.
Går den på tre sylindre kanskje? Sjekk at det er signal til alle dysene og at det er gnist på alle pluggene, evt bytt samtlige plugger hvis alt ser ut til å fungere uten at det blir noe bedre.
Ellers kan det være at den drar falskluft, sjekk for lekkasje på alle vacuumslanger. Sjekk også at det ikke er lekkasje mellom luftfilter og innsug. Framfor alt etter turbo, da det kan være en liten lekkasje på trykksida et sted siden du har problemer med å få opp trykket.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Hadde lignende problem da jeg kjøpte min 87' 9000 2.0 Turbo. Stoppet opp i kryss og lugget ved høyt turbotrykk. Nå skal det legges til at min ikke har APC og laddet fritt i den tiden, men jeg fikk ordnet opp i luggingen ved en enkel tenningsjustering. Fant riktige antall grader i Haynes boka om jeg ikke husker feil.
Når det gjelder stoppingen i kryss ble dette bedre av ny resirkdump, og tilnermet borte etter at jeg fikk noen til å "se" på tomgangsregulatoren (melder pass på denne operasjonen). Gåen resirkulasjonsventil på disse bilene er normalt (da de har en tendens til å bli litt crispy, rett og slett) og vil gi deg litt for lite luft og rutte med når du slipper gassen. Du får for mye bensin og bilen kveler seg inn mot lyskryss. I tillegg slapp tomgangsregulatoren turtallet for lavt (ned til rundt 5-600rpm) før den begynte å gjøre jobben sin, men nå etter at den fikk seg en rens begynner den å fungere ved 8-900rpm, noe som er problemfritt i forhold til tidligere.
Når det gjelder stoppingen i kryss ble dette bedre av ny resirkdump, og tilnermet borte etter at jeg fikk noen til å "se" på tomgangsregulatoren (melder pass på denne operasjonen). Gåen resirkulasjonsventil på disse bilene er normalt (da de har en tendens til å bli litt crispy, rett og slett) og vil gi deg litt for lite luft og rutte med når du slipper gassen. Du får for mye bensin og bilen kveler seg inn mot lyskryss. I tillegg slapp tomgangsregulatoren turtallet for lavt (ned til rundt 5-600rpm) før den begynte å gjøre jobben sin, men nå etter at den fikk seg en rens begynner den å fungere ved 8-900rpm, noe som er problemfritt i forhold til tidligere.
Saab 9000 2.0 T16
http://www.garaget.org/?car=35832
http://www.garaget.org/?car=35832
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Er snakk om en 9k her da... ikke alltid det er problemer med en Og900 daJohan N828 skrev:Må bare nevne at den bilen ikke eier bunndragAlle og900 er sånn

08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt

- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Første bud på en 9000 Turbo er å sjekke alle vacumslangene!
For å rense tomgangsmotoren så kan du rense den med f.eks Diesel/trykkluft for så å smøre den med 5-56
For å rense tomgangsmotoren så kan du rense den med f.eks Diesel/trykkluft for så å smøre den med 5-56
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor