Saab mot Ferrari
Moderator: Moderatorer
- HappyCamper
- Grunnladetrykk
- Sted: Tromsø
Imponerende at denne 2 liters rekke fireren tåler 700 hk. Denne motoren er jo en gammel sliter som har vært levert med Saab i mange år, med kun små forandringer. Derfor er det synd hvis Saab etterhvert skulle bli et rent GM produkt med opelmaskiner, slik 2,2 liters dieselen er i dag.
Jeg vurderer steg 1 til min 900 turbo. Nordic leverer ny software som gir 215 hk og 320 Nm http://nordictuning.com/saabtuning/900/ ... t-st1.html til 3.700,- sek. Steg 2 gir 240 hk og 350 Nm http://nordictuning.com/saabtuning/900/ ... t-st2.html til 7.500,- sek - så får man vurdere om forskjellen er verd 3.800,- sek.
Alternativet er Speedparts steg 1 som gir 227 hk og 346 Nm til 4.800,- sek
Det hadde vært kult og arrangert et treff på Actic Circle Raceway og invitert Uhr med kompani + Autofil
. Tror ikke det er begrensninger vedr. lydnivå på Actic Circle Raceway.
Jeg vurderer steg 1 til min 900 turbo. Nordic leverer ny software som gir 215 hk og 320 Nm http://nordictuning.com/saabtuning/900/ ... t-st1.html til 3.700,- sek. Steg 2 gir 240 hk og 350 Nm http://nordictuning.com/saabtuning/900/ ... t-st2.html til 7.500,- sek - så får man vurdere om forskjellen er verd 3.800,- sek.
Alternativet er Speedparts steg 1 som gir 227 hk og 346 Nm til 4.800,- sek
Det hadde vært kult og arrangert et treff på Actic Circle Raceway og invitert Uhr med kompani + Autofil

BSR (SP) steg 1, 227 hk er nok til å få opp øya hos endel Audi S-eiere, men ikke over seg brutalt. Spørs nok om forskjellen mellom BSR steg 1 og Nordic steg 2 er så voldsom. (227 vs 240 hk).
Er jo bare 4 Nm i forskjell.. (kommer jo an på hvordan firmene oppgir hk og Nm)
Både girkassa og drivverket i PP-bilen kommer vel fra Prodrive (les: Subaru), og Leif X:et har tilpassa kassa til motor'n...som forovrig står på langs! (som i alle andre årntlige Saaber)
Er jo bare 4 Nm i forskjell.. (kommer jo an på hvordan firmene oppgir hk og Nm)
Både girkassa og drivverket i PP-bilen kommer vel fra Prodrive (les: Subaru), og Leif X:et har tilpassa kassa til motor'n...som forovrig står på langs! (som i alle andre årntlige Saaber)

2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
-
- 0.7 bar
- Sted: Lørenskog
iFolkens
Her trengs det noen presiseringer:
Kjøper du tuning fra Nordic gjelder følgende:
Steg 1 - kun programvare
Steg 2 - programvare (oppgradert) samt rustfritt eksosanlegg fra kat og bakover, 2.5 "++
Steg 3- programvare (oppgradert i gjen), samt race kat 3" og frontrør.
Hvis du starter med steg 1 og om et år får råd til et Ferritta anlegg (steg 2 eller 3) så koster programvare -oppgraderingen ingenting.
Men det er klart at du må betale for det rustfrie Ferritta anlegget.
Og som jeg skrev opprinnelig og som Gjest kanskje ikke forsto:
Kjøper du steg 1, 2 , 3, 4 eller 5 fra Nordic idag, og om det deretter gjøres en forbedring i programmet , og du kommer innom Nordic så gjør de oppgarderingen i løpet av 10 min. Og det koster deg ikke ett øre.
Og de gjør det med et smil!!
End of story.
For deg som skal kjøpe ny trim til bilen din er rådet mitt som jeg igjen har fått fra Kjetil Bolneset.
Vurder hvordan dreiemoment kurven er når du må gire i ca. 4000/4500 rpm. Er det en fallende kurve eller treffer du en flat dreiemomentkurve. Ikke se deg blind på HK og Nm.
Og hvis du har mulighet til å teste biler med de trimmene du vurderer er dette en stor fordel.
Jeg kjenner nok Nordic best, men de andre trimfirmaene lager utmerkete trim. Imidlertid undrer jeg på hvorfor det er så mange aks. filmer av Nordic biler på det Svenske forumet og få av konkurrentene!!!!!!!!
Nordic har virkelig fått fart på bilene med den nye programvaren.
Vurderer du Nordic så se på internett siden deres - kanskje du finner en test av hva du ser etter. Og så kan du se om noen bekjente eller på Forumet her har ditt annet valg. Da kanskje du får et bedre beslutningsgrunnlag.
Utsagnet at en bil går jævlig fort er svært relativt. Det er kun under helt samme forhold du finne ut hvilken bil som er raskest. Klokke kan gi deg en viss indikasjon, men langt fra hele sannheten.
Og helst over 100 km/t. 0-100 skiller det svært lite.
Og hvordan forholder seg aksen og toppfarten når tuboen og resten blir svært varm under toppfart, for eksempel i Tyskland.
Og Gjest, har du et navn. Alle andre på dette forumet stiller med navn. De sier fritt ut hva de mener, men må ikke skjule seg bakom et ukjent begrep Gjest.
Registrer deg hos Rune, betal 300 kr og alt ordner seg.
SOL.
Og hvorfor Robert har 500 + HK i bilen sin? Den bråker. Den skjener som alle 900/93. Men Robert liker bil. Nordic finner problemområder med utstyret. Han kjører 1/4 milen. Terger på seg Ferrari. Og bilen benyttes på utstillinger. Og har det sikkelig gøy! OK?
Slikt som du sikkert ville ha gjort hvis du hadde en slik bil...
Ha en fin kveld og nå gleder jeg meg til sommerdekkene får skikkelig grep.

Her trengs det noen presiseringer:
Kjøper du tuning fra Nordic gjelder følgende:
Steg 1 - kun programvare
Steg 2 - programvare (oppgradert) samt rustfritt eksosanlegg fra kat og bakover, 2.5 "++
Steg 3- programvare (oppgradert i gjen), samt race kat 3" og frontrør.
Hvis du starter med steg 1 og om et år får råd til et Ferritta anlegg (steg 2 eller 3) så koster programvare -oppgraderingen ingenting.
Men det er klart at du må betale for det rustfrie Ferritta anlegget.
Og som jeg skrev opprinnelig og som Gjest kanskje ikke forsto:
Kjøper du steg 1, 2 , 3, 4 eller 5 fra Nordic idag, og om det deretter gjøres en forbedring i programmet , og du kommer innom Nordic så gjør de oppgarderingen i løpet av 10 min. Og det koster deg ikke ett øre.
Og de gjør det med et smil!!
End of story.
For deg som skal kjøpe ny trim til bilen din er rådet mitt som jeg igjen har fått fra Kjetil Bolneset.
Vurder hvordan dreiemoment kurven er når du må gire i ca. 4000/4500 rpm. Er det en fallende kurve eller treffer du en flat dreiemomentkurve. Ikke se deg blind på HK og Nm.
Og hvis du har mulighet til å teste biler med de trimmene du vurderer er dette en stor fordel.
Jeg kjenner nok Nordic best, men de andre trimfirmaene lager utmerkete trim. Imidlertid undrer jeg på hvorfor det er så mange aks. filmer av Nordic biler på det Svenske forumet og få av konkurrentene!!!!!!!!
Nordic har virkelig fått fart på bilene med den nye programvaren.
Vurderer du Nordic så se på internett siden deres - kanskje du finner en test av hva du ser etter. Og så kan du se om noen bekjente eller på Forumet her har ditt annet valg. Da kanskje du får et bedre beslutningsgrunnlag.
Utsagnet at en bil går jævlig fort er svært relativt. Det er kun under helt samme forhold du finne ut hvilken bil som er raskest. Klokke kan gi deg en viss indikasjon, men langt fra hele sannheten.
Og helst over 100 km/t. 0-100 skiller det svært lite.
Og hvordan forholder seg aksen og toppfarten når tuboen og resten blir svært varm under toppfart, for eksempel i Tyskland.
Og Gjest, har du et navn. Alle andre på dette forumet stiller med navn. De sier fritt ut hva de mener, men må ikke skjule seg bakom et ukjent begrep Gjest.
Registrer deg hos Rune, betal 300 kr og alt ordner seg.
SOL.
Og hvorfor Robert har 500 + HK i bilen sin? Den bråker. Den skjener som alle 900/93. Men Robert liker bil. Nordic finner problemområder med utstyret. Han kjører 1/4 milen. Terger på seg Ferrari. Og bilen benyttes på utstillinger. Og har det sikkelig gøy! OK?
Slikt som du sikkert ville ha gjort hvis du hadde en slik bil...
Ha en fin kveld og nå gleder jeg meg til sommerdekkene får skikkelig grep.

Lars
- Morten N106
- Overload!!!
- Sted: Gjøvik
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt: