Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Magnus N848
- 1.2 bar

- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
Legg inn
av Magnus N848 » 16 jul 2007, 22:26
Jeg har ikke automatchoke.
Virker som choken virker helt som den skal. Men kan det være mulighet for at choken ikke går helt av selv om "chokedingsen" er helt inne?
At noe i den trenger smøring el.?

-
eiluN506
- 2.0 bar

- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Legg inn
av eiluN506 » 16 jul 2007, 22:37
Hei
Hadde ett lignende problem på en 76mod. Der var tenninga litt feil. Stod på 3grader istedet for 6. Gikk ganske dårlig spesielt i motbakker.
Har også hatt liknende problem på totakteren, men da var det vektene/lodda som justerer fortenning som "satt". Rensa hele fordeleren med kjemperesultat

Mvh
Eimund
-
movikong
Legg inn
av movikong » 17 jul 2007, 10:06
Hvis det står et luftfilter på bilen som er tett, vil dette virke som en choke og bilen vil få for fet blanding. Hvis bilen er kjørt med et tett luftfilter vil dette gi akkurat de problemene du sliter med, derfor er det VELDIG VIKTIG at luftfilteret ikke er tett.
Bytt gjerne til et nytt luftfilter hvis du er usikker på om det er tett.
Det er ikke farlig å la motoren gå uten luftfilter i korte perioder, men du bør ikke kjøre uten.
EDIT: Hvis jeg var deg tror jeg at jeg ville tatt av luftfilteret, kjørt motoren varm mens bilen stod stille og kjørt en kort tur uten luftfilter. Hvis bilen går bedre da er det nok luftfilteret som er problemet.
Tenninga bør også sees over, men jeg har mer tro på luftfilteret som årsak til dette problemet.
Hvis luftfilteret ser nytt ut og ikke er tett kan det være choken:
På forgasseren har du to spjell; 1 som ligger øverst og lett kan sees og 1 som ligger under, i bunnen av forgasseren.
Det underste spjellet er gass spjellet og er litt vanskeligere å få øye på mens forgasseren er montert i bilen. Du regulerer åpningen på gass spjellet med gasspedalen; jo mer gass, jo mer åpent gass spjell.
Gass spjellet er neppe viktig i denne sammenhengen.
Det øverste spjellet er choken. Når bilen er kald og du drar i choke hendelen skal dette spjellet lukkes helt eller delvis og sørge for at motoren får mindre luft. Motoren vil da få mer bensin i forhold til luft og en 'fetere' blanding som trengs når motoren er kald.
Når choken er av skal chokespjellet være HELT åpent. Hvis wiren til choken er koblet av kan choke spjellet lukkes noe ved gasspådrag, dette vil i så fall være feil.
Dette vil du se ved å ta av lokket på luftfilteret og se hvordan det oppfører seg. Gjerne med motoren i gang så ser du hvordan alt virker.
Tennings systemet må være i orden. Hvis du er usikker på tilstand bør du bytte eller få byttet stift og kondensator samt se over rotor og fordelerlokk. Disse må byttes hvis de har sprekker eller er veldig slitt.
Kamvinkel må være riktig og tenningstidspunkt må justeres.
Haynes reparasjons manual er en god ting hvis du ikke vet hvordan dette gjøres.
mvh movikong
-
Magnus N848
- 1.2 bar

Legg inn
av Magnus N848 » 17 jul 2007, 13:45
Hei movikong, og takk for gode forslag!
Har prøvd å kjøre uten luftfilter, bilen oppfører seg på akkurat samme måte.
Virker også som at choken virker helt som den skal..
Pappa har en kompis som er mekaniker, skal få han til å se over tenningssystemet og se om alt virker som det skal.

-
Doof
- Medlemsnummer: 296
- Navn: Christoffer N296
- Bil: og 9-3, ng900, V4
- Sted: Os
Legg inn
av Doof » 17 jul 2007, 20:18
Se på stifte åpningen, er nok der problemet ligger. så lenge fordelerlokk og rotor se ok ut, kondensatoren er ikke noe å henge seg opp i, men se at den har bra jordingspunkt.
Stift fra B20 mener at den passer. o.40 mm tror jeg er avstanden.
Er utrolig gøy bil å kjøre.
Håper frihjulet fungere.
Damm
-
Magnus N848
- 1.2 bar

Legg inn
av Magnus N848 » 13 aug 2007, 00:00
Tror jeg har funnet feilen nå, jeg så ned i forgasseren når motoren gikk på tomgang, det bokstavelig talt _rant_ bensin ned i den.

Prøvde å justere litt, men til ingen nytte, noen som har noen råd ang. dette?
Kan være derfor den bruker 2 liter på mila.
Hilsen Magnus.
-
saabanders
- 1.2 bar

- Sted: Sogn& Fj.
Legg inn
av saabanders » 13 aug 2007, 18:54
Du må sjekke flotør og flotørventil. I beste fall kan det ordnast med å banke på flotørhuset.
Mvh. Anders ( har hatt V4 siden 1970)