Legg inn
av TBiel » 17 mar 2004, 11:49
Hvis jeg skulle kjøpt en -95 2,3 T med automat, så ville jeg ha testa funksjonen til girkassa nøye. Dette er en kostbar komponent å skifte, full overhaling er det de færreste som har muligheter for å ta sjøl, og ZF4 hp18 kassene som sitter i Saab er ikke av de letteste å få til. Det ser ut som om livstiden til kasser som sitter i 9000 i USA (der er det mange med automat) er fra 80000 til 120000 miles.
I D skal den skifte fra 1. til 4. jevnt og mykt når du gir gass, helst ingen harde nøkk eller forsinkelser i skiftene. Når du står stille med bilen og skifter fra N til D og gir gass skal du kjøre igang uten forsinkelse og den skal holde 1. gir til farten er høy nok for 2. Dersom bilen er treg å få igang, og eventuelt skifter fort opp til 4., kan det bero på at den starter i 2. gir, hvilket tyder på slitte tetninger på regulatoren (mulig å skifte DIY med kassa i bilen). Harde nedskift fra 4. til 3. tyder på svak eller brukket (en bestemt) fjær i ventilhuset som er mulig å bytte DIY, også med kassa i bilen. Test også oppgiring når du kjører med lett gass i nedoverbakke, og nedgiring fra 4. til full stopp. Myke og fine girskift i alle situasjoner!
Du må også teste R og gire manuelt opp gjennom skiftene fra 1. til 4.
Lytt etter ulåter, se etter lekkasje (rød olje) under bilen, eventuelt dråpe som henger nederst på kassa.. Helst skulle du også løsnet lokket for oljefilteret og sett om det var ansamlinger av metallspon på magneten på innsiden av lokket (= dårlig tegn). Da må du tappe kassa for ca 3,5 liter olje først. Dersom du kjøper bilen er det lurt å ta en to-tre kjappe oljeskift, så har du ny fin olje i kassa en god stund fremover.
Når det er sagt, så er det nydelig å kjøre med automat, og husk at alle girkasser slites med bruken.
Tett drenering fra ACanlegget er enkelt å gjøre noe med, gumminiplene ser du under bilen, det er bilder av dem på ute på nettet
Gåen toppakning? Da må prisen en del tusen ned!
TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD