Kjøleslange til Turbo: helt vanlig type?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Kjøleslange til Turbo: helt vanlig type?

Legg inn av Macgeier » 30 jul 2007, 08:56

Hei,
OG900T16 -> motoren har passert 501.000km, de siste 275.00 med 1,2bar ladetrykk.
Skrekk: kjølevann forsvant, måtte etterfylle :(

Var ikke topp-pakningen som fryktet, men råtten kjøleslange inn på turbo :wink:

Gjorde nødreparasjon igår, brukte en vacumslange som går til bremseservo :oops: Da hadde jeg ihverstfall bil idag også :wink:

Blir tur til biltema i kveld for å kjøpe:
http://www.biltema.no/products/product. ... mId=120809

Eller er det spesielle varmekrav til slangen som går til turbo?

PS. Slangen som var råtten hadde armert gummi rundt slags plastrør, kunne plukke det i stykker med fingrene :roll:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 30 jul 2007, 14:33

IKKE kjøp slanger på biltema, kjøp orginalt. Jeg har dårlig erfaring med det meste biltema selger av diverse gummideler, spesielt om det utsettes for varme.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 31 jul 2007, 12:24

Takk for tips.
Satte på ny slange i går og fant ut hvorfor den gamle hadde blitt sprø og gått i oppløsning.

Røret til vannintaket lå og hvilte mot varmeskjoldet over turboen, slik at røret har nok vært varmt, ja. Løsnet festebolten og endret vinkel slik at det ble et par cm klaring og satte på ny slange :D
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar