peilepinne

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

peilepinne

Legg inn av Liebak » 27 jul 2007, 22:48

hei... drev å monterte litt i motorrommet i dag og så at jeg hadde to peilepinner liggende. begge fra og 900 t16 (en 84 og en 90 mod)
en har rødt lokk på toppen og andre har svart. siden svart er mye brukt hos meg tenkte jeg å ta den svarte men fikk meg en liten overaskelse da jeg la dem siden av hverandre.... den ene er lengre enn den andre og merkingene stemmer ikke overens.

hvorfor er dem ikke like? og hvilken skal jeg bruke da jeg har girkassa fra 84mod?
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Legg inn av Morten S. » 28 jul 2007, 11:06

Den ene er nok til girkassen og den andre til motoroljen.

Husker ikke i farten, men tror at den sorte er til girkassen og den røde til motoroljen. Endel 900 hadde også "liten" peilepinne til motoroljen. Husker ikke hvilke årganger/modeller.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 28 jul 2007, 21:17

Mostra skrev:Den ene er nok til girkassen og den andre til motoroljen.

Husker ikke i farten, men tror at den sorte er til girkassen og den røde til motoroljen. Endel 900 hadde også "liten" peilepinne til motoroljen. Husker ikke hvilke årganger/modeller.
1990 modell hadde ihvertfall en kort til girkassen, type ca. 5 cm og helt i plast..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 29 jul 2007, 21:21

Mostra skrev:Den ene er nok til girkassen og den andre til motoroljen.

Husker ikke i farten, men tror at den sorte er til girkassen og den røde til motoroljen. Endel 900 hadde også "liten" peilepinne til motoroljen. Husker ikke hvilke årganger/modeller.
nei nei nei...vet forskjellen på den til girolje og til motorolje! dette er peilepinner til motor begge to. likt lokk på toppen. eneste forskjellen er farga og lengden på selve pinne. skiller ca 5cm. så lurer på om størelsen på "bunnpannene" kan være forskjell på noen mod? derav lengde forskjellen?
SAAB SPORT & RALLY

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 30 jul 2007, 00:50

det kan ikke være så enkelt som at den ene egentlig kommer fra en 9000 og bare er bytta av tidligere eier eller noe da?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 30 jul 2007, 02:58

Heisann.
Har vært borti dette selv, og forskjellen er at den ene kommer fra 8V og den andre kommer fra 16V.
Innsuget står ikke likt og derfor blir ikke pinnen like lang.
Husker ikke helt sikkert, men jeg mener at 16V-pinnen er lengst, men jeg kan måle peilepinnen min (88 T16) for deg hvis du vil.

Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 30 jul 2007, 03:06

Min er forøvrig svart.

Jeg kan selvfølgelih ta feil, men det er hvertfall denne forskjellen jeg har lagt merke til når jeg har byttet kasser og motorer om hverandre.
Hadde en T8 før og den hadde rødt lokk.
Men på den annen side så går det an å bytte bare ytter-lokket på pinnen.
Bare til å klikke de forsiktig fra hverandre.

Marius.
900 AERO 88`

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 jul 2007, 11:49

Ottar N398 skrev:det kan ikke være så enkelt som at den ene egentlig kommer fra en 9000 og bare er bytta av tidligere eier eller noe da?
9k-pinnen er myyyye lengre!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 30 jul 2007, 13:02

er bare å fylle på 4 liter olje, så ser du hvilken pinne du skal ha. mener det er den svarte som er lengst.. den har jeg på min og som du skal ha på din(t16 maskin).. stemmer nok det at 8v hadde en rød type som var litt kortere..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
bjarne n654
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 mai 2006, 18:32
Medlemsnummer: 654
Navn: Bjarne Økland
Sted: haugesund

Legg inn av bjarne n654 » 30 jul 2007, 13:03

det jeg fant ut var at den svarte peilepinnen hadde minimum merket 2cm,høyere og max merket 1cm høyere enn den røde.
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 02 aug 2007, 22:43

TurboTuv skrev:Heisann.
Har vært borti dette selv, og forskjellen er at den ene kommer fra 8V og den andre kommer fra 16V.
Innsuget står ikke likt og derfor blir ikke pinnen like lang.
Husker ikke helt sikkert, men jeg mener at 16V-pinnen er lengst, men jeg kan måle peilepinnen min (88 T16) for deg hvis du vil.

Hilsen Marius...

så svaret litt seint... tusen takk. dette gir mening. bare finne ut hva som er t16 og t8 nå så=)
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 02 aug 2007, 23:14

Det var rødt lokk på min -88 900i 8v, og det er svart lokk på min T16-maskin. Dersom det hjelper deg noe ;)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 02 aug 2007, 23:29

Samme hos meg
Gamle motoren min (T8 ) hadde rødt lokk. Den nye (T16) har svart.

Johan

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 06 aug 2007, 23:25

Rødt lokk på 1987 saab 90 (forgasser) og svart på min 900i16v 1993 og 1990..
Styrer med DAB og AUX

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 15 okt 2007, 10:45

Er det noen som kunne målt dette? lurer på om jeg har feil
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Svar