og900 - Sentreringsfjær til spakestellet - få tak i\montere

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

og900 - Sentreringsfjær til spakestellet - få tak i\montere

Legg inn av Morti » 01 aug 2007, 00:11

I den kassa jeg hadde som knuste så var det innebygd sentreringsfjær i selva kassa som gjorde at spaken inne i bilen sentrerte seg til midten.

Nå har jeg satt inn en annen kasse som ikke har sentrering innebygd, og da henger spaken min som en slappfisk når jeg skal gire. Dette er veldig ugunstig i lyskryssa ihvertfall! :twisted:

Det jeg lurer på er:

Jeg har hørt man kan montere sentreringsfjær i spakestellet i bilen hvis man ikke har sentrering innebygd i kassa.

Er det noen som har en sånn fjær , og er dette mye knot å montere?


Mvh en usentrert Morti
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 aug 2007, 00:16

Jeg har hørt det samme. Og det gir vel mening, så lenge alle kassene har en eller annen form for sentrering. Om det ikke ligge i kassen ligger det i spakstellet som du sier. (Såvidt jeg har forstått ihvertfall)

Forøvrig kjørte jeg med det slik i over et år (etter låda-ras og byte), og det ble fort en vane, ingen problem ;)

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 01 aug 2007, 00:26

Du kjørte med det i et år til du fikk enda en kasseknus og dermed fikk kasse med sentrering igjen?

Betyr det at jeg må komme meg ut å finne noen bmw`r å rivstarte ifra? :p
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 aug 2007, 07:44

Hehe, nei. Til jeg solgte den :) Og det blir en vane, du blir ikke sittende og lete febrilsk etter 3. gir så lenge ;)

viewtopic.php?t=5498

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 01 aug 2007, 15:32

Var ikke akkurat noe direkte bra svar i den tråden heller :roll:

Uansett, nå har jeg vært på saab og kjøpt den fjøra man kan montere et eller annet sted for å få den sentrert.. må vel bare pelle det opp og se hvor det kan være logisk å stappe i ei fjør :P

Giringa begynner å komme seg uten sentrering ja, men det er jo ikke akkurat en fordel å ikke ha sentrert kasse hvis man skal røske litt i den :lol:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 01 aug 2007, 20:32

Du må nok sette inn flere deler enn bare fjæra :) slik ser sentreringen ut på biler frem til -88. "Girkoppen", 2A er nok lik på alle modeller, så du må montere del 42 (finnes på alle 99,90, 900 tom -87), fjæra du har kjøpt er nok 42A. Desverre finnes det på de eldre modellene en sentreringsdel på girstanga(den som del 42 sitter over) den er nok vanskelig å ettermontere på girstanga, finnes ikke som reservedel. Alternativt bytte hele stanga. Er du heldig sitter det en girstang med sentreringsdel i bilen, gamle 900-88mod til far min hadde denne der. Alternativt er jo å skaffe ei kasse som har sentreringen i girkassa :wink:
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar