Lydisolering av 3`` -eksos
Moderator: Moderatorer
Lydisolering av 3`` -eksos
Har 3`` JT anlegg på min OG900 T16 1990, med to lyddempere.
Syns støynivået er akseptabelt, men det er en konstant svak during i bilen pga eksosen som ikke var med originalanlegget.
Ser at man kan kjøpe såkalt eksosbandasje til å ha rundt anlegget.
Har dette en viss støydempende effekt, foruten varmedemping?
Finnes det isoleringsmateriale man kan bruke til demping av eksoslyd?
PS
Har etterisolert bilen med lydmatter og med karroseribeskyttelse under, så her er det ikke mer å hente.
Syns støynivået er akseptabelt, men det er en konstant svak during i bilen pga eksosen som ikke var med originalanlegget.
Ser at man kan kjøpe såkalt eksosbandasje til å ha rundt anlegget.
Har dette en viss støydempende effekt, foruten varmedemping?
Finnes det isoleringsmateriale man kan bruke til demping av eksoslyd?
PS
Har etterisolert bilen med lydmatter og med karroseribeskyttelse under, så her er det ikke mer å hente.
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Re: Lydisolering av 3`` -eksos
Jeg skjønner ikke dette med eksos og og900. jeg hadde og 900 cab, med 3" jt, 1 lyddemper, batteribøy og stofftak. Fikk aldri nok lyd jeg:) Hvis man vil ha fet lyd er det jo greit med litt mer lyd også? Den lyden er jo til å dø for! Da jeg så og900'er med slik eksos på saabfestivalen ble jeg ekstatisk.. ville bytte bort nifemmen liksom:)Aero1990 skrev:Har 3`` JT anlegg på min OG900 T16 1990, med to lyddempere.
Syns støynivået er akseptabelt, men det er en konstant svak during i bilen pga eksosen som ikke var med originalanlegget.
Ser at man kan kjøpe såkalt eksosbandasje til å ha rundt anlegget.
Har dette en viss støydempende effekt, foruten varmedemping?
Finnes det isoleringsmateriale man kan bruke til demping av eksoslyd?
PS
Har etterisolert bilen med lydmatter og med karroseribeskyttelse under, så her er det ikke mer å hente.
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Er du sikker på at det ikke ligger an mot karosseriet noe sted? Hva slags katalysator har du? Den demper en del. Hvis du bytter til høyere primærutveksling i girkassa så vil du få mindre støy pga lavere turtall, og det er godt merkbart.
Men, du har da ikke en og900 turbo med 3" eksos for ikke å ville høre den deilige lyden det er i de bilene vel?? Den lyden bør kunne utskrives på resept til pasienter med depresjon (f eks meg, i 9-5en høres motoren mindre enn kupevifta når den går på minste hastighet).
Men, du har da ikke en og900 turbo med 3" eksos for ikke å ville høre den deilige lyden det er i de bilene vel?? Den lyden bør kunne utskrives på resept til pasienter med depresjon (f eks meg, i 9-5en høres motoren mindre enn kupevifta når den går på minste hastighet).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Jeg hadde også sånn during i min og900 på visse turtall, mener å huske at en her inne sa en gang at det hjalp å forlenge ende røret litt så det stikker litt uttafor fangeren, jeg har ikke prøvd det selv, men du kan jo prøve.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
OK, et meget bra poeng. Kanskje jeg bør slutte helt å klage?Ingvar N629 skrev:Er du sikker på at det ikke ligger an mot karosseriet noe sted?
Det er jeg helt sikker på, ja; har hatt problemer med dette like etter montering av anlegget, og det er noe helt annet; en stund lå anlegget konstant opptil karrosseriet flere steder, og ga en helt vanvittig durelyd. Nå ligger annlegget så nært karrosseriet det kan uten å ta borti, dette fungerer helt topp.
Hva slags katalysator har du? Den demper en del.
Som jeg har nevnt flere ganger på dette forum, er det ikke katalysator på bilen, det har ikke vært det så lenge jeg har hatt den, den er imoprtert fra Italia. Om det er forskriftsmessig slik, vet jeg ikke, men den har gått rett gjennom eu-kontrollene på SAAB-verksted, kanskje fordi de har vært litt "snille", men jeg monterer ikke kat. hvis jeg slipper.
Hvis du bytter til høyere primærutveksling i girkassa så vil du få mindre støy pga lavere turtall, og det er godt merkbart.
Mener, som nevnt tidligere i forumet, at jeg har en av de høyeste primærene, kjører med svært lave turtall til vanlig; ca 1800-1900 o/min ved 80 km/t og ca 3000 o/min ved ca 130 km/t. Girkassen er GM 45612, men den kassen har ikke stått i bilen fra den var ny, byttet for noe år siden, men før jeg kjøpte bilen, og det er godt mulig at det er byttet til høyere primær enn 6.
Men, du har da ikke en og900 turbo med 3" eksos for ikke å ville høre den deilige lyden det er i de bilene vel?? Den lyden bør kunne utskrives på resept til pasienter med depresjon (f eks meg, i 9-5en høres motoren mindre enn kupevifta når den går på minste hastighet).
Jeg liker godt lyden fra bilen, både før og etter jeg satt på 3``-eksos.
Det er en nydelig fin lyd fra eksosen fra utsiden av bilen, ekte sportslyd, en "diskret sportssound" sier JT med to dempere, slik jeg har. Men jeg liker ikke støy inne i kupeen! Jeg sier ikke at det bråker mye inne i bilen, men det er en svak (jeg har hele tiden sagt svak) during inne i kupeen. På tomgang er det ikke during i det hele tatt, men den kommer såvidt ved ca 17/1800-2000 o/min.
På tomgang høres kupeviften bedre enn motoren på min bil også, slik Ingvar beskriver for sin 9-5, så jeg klager ikke på det.
En svakhet på OG900 i forhold til motor-/eksolyd, er etter min mening torpedoveggen, den er jo ikke lydisolert slik som på nyere biler! Mye lyd kan tilskrives dette. Jeg har lydisolert veggen så godt det lar seg gjøre både fra inn- og utsiden, og det har gitt bra resultat, men man får ikke isolert skikkelig fra utsiden for der kommer man i konflikt meg reimdriften som ligger tett intill veggen.
Lyden kommer nå i hovedsak fra den helt fremre delen av eksosen, og jeg tror en skikkelig godt lyddempet torpedovegg hadde vært tingen. Se bare på nyere biler hvordan man har en skikkelig dempematte langs hele utsiden av veggen.
Vet at dette er flisespikkeri, men ideelt sett ville jeg hatt helt bort duringen. Det er nok uoppnåelig, men det er lov å ønske

-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Jepp, så hvis du er sikker på at det er forfra lyden kommer kan du prøve å isolere litt rundt batteribøyen på baksiden av innerskjermen muligens.Griffin N430 skrev: Lyder fra eksosanlegget forplanter seg lett i karosseriet hvis røret er under fangeren....
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Er du forresten sikker på at det er 100% tett? JT-anleggene har dårlig passform, og begynner gjerne å vri seg litt etterhvert ansett hvor tight du klemmer til i skjøtene. Jeg måtte sveise skjøtene på mitt for å få det ordentlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan