Oppgradere bremser, gamle understellet og900, tips ønskes!
Moderator: Moderatorer
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Oppgradere bremser, gamle understellet og900, tips ønskes!
Bremsene på bilen min er helt kake!
Kan snurre venstre bakhjul med en finger, lett som ingenting, når man sitter inni bilen med bremsen hardt inne. Uten motoren igang, men uansett..
Så da lurte jeg på, om dette er mulig:
Oppgradere understell til 87mod-> (bolt-on/bolt off??) Er det så enkelt?
Kan man så sette på 9000 bremser? Eller kun kalippere?
I så fall, bør jeg kunne kjøpe oppgraderingskit til 9000bremser på speedparts? Tenkte på ebc klosser med slissa skiver til 3,560 kr.
Hadde vært bra om noen visste nøyaktig hvilke deler som passer over fra 9000 til 900 med nye understellet, og hvordan det er å montere.
Alle andre tips og fakta mottas med takk!
Edit: Vet at man får samme oppgraderingskitet til gamle understellet mitt,
men det er vel ikke nnoe å satse på?
Regner med at svakheten ligger i de stygge stålblekk/origami lignende kalipperne fremme?
Kan snurre venstre bakhjul med en finger, lett som ingenting, når man sitter inni bilen med bremsen hardt inne. Uten motoren igang, men uansett..
Så da lurte jeg på, om dette er mulig:
Oppgradere understell til 87mod-> (bolt-on/bolt off??) Er det så enkelt?
Kan man så sette på 9000 bremser? Eller kun kalippere?
I så fall, bør jeg kunne kjøpe oppgraderingskit til 9000bremser på speedparts? Tenkte på ebc klosser med slissa skiver til 3,560 kr.
Hadde vært bra om noen visste nøyaktig hvilke deler som passer over fra 9000 til 900 med nye understellet, og hvordan det er å montere.
Alle andre tips og fakta mottas med takk!
Edit: Vet at man får samme oppgraderingskitet til gamle understellet mitt,
men det er vel ikke nnoe å satse på?
Regner med at svakheten ligger i de stygge stålblekk/origami lignende kalipperne fremme?
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
du må bytta bakaksel fra ein og900 med de nye bremsene samtidig som du må bygga om te håndbrekk bak
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Jepp.Henrik N449 skrev:Bare drar ned alt jeg får skrudd løs fra en evt delebil jeg, og håndbrekket er jeg klar over, glemte å nevne det
Men det er vel bare en liten brakett som skal sveises fast der håndbrekkspaken skal være?
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
http://popeye.rty.nu/2002/9000ok.htmHenrik N449 skrev:Herlig!
Og hva av bremsedeler kan jeg bruke fra 9000 etter det?
Kun kalippere eller skiver også? (er de større?)
Er 9000 kalipperne bolt-on på 87+ spindelen til 900?

Att byta bromsar på 900 till 9000 gör att man får mer kraft men kortare slag på kolven då 900kolven är 54mm, medans 9000oket har 57mm kolv (om jag ej minns siffrorna fel, dom är iaf större) kan också säga att alla 9000 inte har stora bromsar utan det är insprutare ifårn 91 och turbobilar ifårn 88.anläggningsytan på beläggen är också större, och skivorna aningen annorlunda (större kylkanaler).
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Flott link Eirik!
Har du lest gjennom den? hehe
Jeg er ikke så god på svensk, men har forstått at "oket" er kalipperen, og "kolven" er stempelet.
Og om jeg har forstått riktig kan man sette på både 9000 kalippere OG skiver, og da regner jeg med at det er samme ytre diameter på 900- og 9000skiver.
Man må kappe litt i beskyttelsesmetallet rundt skiven for å få plass til større kalippere, og man må kjøpe stålomspunne bremseslanger fra speedparts fordi de er litt lengre, noe som "behövs" til ombyggingen.
Niplene på 9000 og 900 er klin like, tror jeg han skriver.
Hvorfor trenger man lengre bremseslanger?
Vil ha stålomspunne slanger uansett, menmen.
Kan noen bekrefte oppsummeringen min som korrekt?
Har du lest gjennom den? hehe
Jeg er ikke så god på svensk, men har forstått at "oket" er kalipperen, og "kolven" er stempelet.
Og om jeg har forstått riktig kan man sette på både 9000 kalippere OG skiver, og da regner jeg med at det er samme ytre diameter på 900- og 9000skiver.
Man må kappe litt i beskyttelsesmetallet rundt skiven for å få plass til større kalippere, og man må kjøpe stålomspunne bremseslanger fra speedparts fordi de er litt lengre, noe som "behövs" til ombyggingen.
Niplene på 9000 og 900 er klin like, tror jeg han skriver.
Hvorfor trenger man lengre bremseslanger?
Vil ha stålomspunne slanger uansett, menmen.
Kan noen bekrefte oppsummeringen min som korrekt?
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Nå har jo jeg akkurat vært hjemme hos deg og spist kylling, så du kunne jo spørt meg daHenrik N449 skrev:Ok, nytt spørsmål.
For å få nye boltsirkelen, hva trenger jeg egentlig? hva trenger jeg ikke?
Kun bakaksel, og nye spindler foran og bak?

Du må ha bakaksel. -Alle stagene som holder den oppe, har du allerede på bilen din fra før av.
Du må gjøre neo med bremseslangene dine også baki der. Det går fra 2-->1 isteden for 1-->2 eller omvendt.
Inni bilen må du sveise inn nytt håndbrekk. Samt dra håndbrekkvaiere.
Selvfølgelig må du også fjerne det gamle håndbrekket og vaierene fram. På det nye håndbrekket, pass på og få med den giveren som sitter på. Den sier om brekket er på i instrumenpanelet.
Foran må du kjøpe spindlene og alt som henger på dem da.
Drivakslene veit jeg ikke hvordan det blir med desverre. De følger vel kansje bare bilen, så du kan sette de på den nye spindelen?!?
Har da masse bilder etter bremsebytte på prosjekttråden min...
Jessda

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Tenkte på det i det du dro! Hehe.alex_ander3@hotmail.com skrev:
Nå har jo jeg akkurat vært hjemme hos deg og spist kylling, så du kunne jo spørt meg dahehe
Hva betyr dette? Jeg må gjøre NOE med bremseslangene? heheDet går fra 2-->1 isteden for 1-->2
Må jo ha 87+ spindler bak vel?Foran må du kjøpe spindlene og alt som henger på dem da.
Jessda
Alt som henger på dem, Det er samme bærekuler, endeledd og sånt?
Hva henger egentlig på spindelen som jeg ikke har fra før?
Hvor får jeg håndbrekkwire, og er det veldig vanskelig å trekke ny?
Takk for all hjelp hittil!

Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
[quote="Henrik N449]
Hvor får jeg håndbrekkwire, og er det veldig vanskelig å trekke ny?
Takk for all hjelp hittil!
[/quote]
jeg tok alt fra delebilen jeg.... ikke noe stess. borra bare nye hull til håndbrekket i chassi og en gummi propp og tecktyl så ble det bra...
Brukte da vaierene fra delebilen for dem var hele og pene...
hvis du vil ha den gamle bolt sirkelen har jeg blitt fortalt at man kan bytte navene omhverandre, men hvem vil ha den gamle bolt sirkelen da
Hvor får jeg håndbrekkwire, og er det veldig vanskelig å trekke ny?
Takk for all hjelp hittil!

jeg tok alt fra delebilen jeg.... ikke noe stess. borra bare nye hull til håndbrekket i chassi og en gummi propp og tecktyl så ble det bra...
Brukte da vaierene fra delebilen for dem var hele og pene...
hvis du vil ha den gamle bolt sirkelen har jeg blitt fortalt at man kan bytte navene omhverandre, men hvem vil ha den gamle bolt sirkelen da

08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt

- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
Hehe, så sant.zero900t skrev: hvis du vil ha den gamle bolt sirkelen har jeg blitt fortalt at man kan bytte navene omhverandre, men hvem vil ha den gamle bolt sirkelen da
Så det betyr at drivakslene ikke må byttes? Bare bakakselen?
Pluss spindler rundt om så klart..
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
jeg bytta hvertfall ikke drivakelene...
men nå er da trikset å få bilen til å starte igjen da..... tror hun er forbanna på meg, ikke kjørt henne på 2 mnd... damer ass, humørsvigninger.... he he
lykke til, lett å få tak i delebil da... jeg ga 2 laken for min og får 2 igjen i vrakpanten så kosta ikke meg noe å bytte om boltsirkelen...
men nå er da trikset å få bilen til å starte igjen da..... tror hun er forbanna på meg, ikke kjørt henne på 2 mnd... damer ass, humørsvigninger.... he he
lykke til, lett å få tak i delebil da... jeg ga 2 laken for min og får 2 igjen i vrakpanten så kosta ikke meg noe å bytte om boltsirkelen...

08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt

- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Ja nå husker jeg det. Fra karoseriet og ned til bakakselen din, så går det 2 bremseslanger. Disse to slangene må du koble innpå et slags T-stykke som du kjøper hos bremseservice som ligger i "Rosen".Henrik N449 skrev:Tenkte på det i det du dro! Hehe.alex_ander3@hotmail.com skrev:
Nå har jo jeg akkurat vært hjemme hos deg og spist kylling, så du kunne jo spørt meg dahehe
Hva betyr dette? Jeg må gjøre NOE med bremseslangene? heheDet går fra 2-->1 isteden for 1-->2
Må jo ha 87+ spindler bak vel?Foran må du kjøpe spindlene og alt som henger på dem da.
Jessda
Alt som henger på dem, Det er samme bærekuler, endeledd og sånt?
Hva henger egentlig på spindelen som jeg ikke har fra før?
Hvor får jeg håndbrekkwire, og er det veldig vanskelig å trekke ny?
Takk for all hjelp hittil!
Du skal ikke ha spindler bak. Du skal ha hele bakakselen. Som du må skaffe fra en bil, med den nye boltsirkelen.
Vaiere får du på Speedparts

foran er det som du sier spindler, skiver kalippere. Slange bærekuler osv...!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*