Girkasse M88 900
Moderator: Moderatorer
- bZerk
- 1.2 bar
- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Girkasse M88 900
Har en rustfri og strøken 88 mod. 900 på hånda som det meste er bare velstand med, men den synkroniserer veldig dårlig på 3. gir. Resten av girene er fine, noe å gjøre med eller er det bare å bytte kasse? Evt. hvor mye pleier ei kasse å koste brukt? Mye jobb?
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Hadde bytta hele kassa. Koster vel fra ca 1000 kr og oppover. Er en relativt grei jobb ja. Men regn med at det tar litt tid første gangen. Du må jo ut med motor og girkasse. Noe som igjen medfører at du må av med fronten, ut med drivakseler og klutsj....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jasågitt. Skjønner at de ikke anbefaler å gjøre det for deg, det blir for dyrt. Men du gjør fint jobben selv, da jeg bytta kassa mi gjorde jeg det på en og en halv dag. Du vil sikkert bruke lengre tid enn det hvis du ikke har gjort det før, men det er ikke vanskelig.bZerk skrev:hm. OK. Ringte Speedparts men det virket som det var omtrent umulig og ble anbefalt å ikke gjøre det på en så gammel bil. Kan da ikke skrote en så fin bil med full servciehistorikk. Greit at bilen er gammel, men folk setter da i stand gammle biler også..
Ellers kan du prøve å bytte olje på den først, det kan hjelpe. Skal være mineral motorolje i de girkassene. Jeg brukte 10w40 på min, det funka fint.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
også må du heller ikke av med fronten på bilen.. er bare og demontere alle rør og ledninger som går inn til motoren.. drivakslingene(bare å løsne på de nederste 2 boltene på bærekulene på hver side, men først så legger du under øver bærearm) også er det giroverføringa og ikke minst.. HUSK speedowhireren.. skal vi se.. så løsner du servopumpa fra motoren .. du må også avlaste sola på clutchen..
ellers så er det bare og løfte den opp ROLIG og kjenn etter at den ikke henger noen plass.. Det kan være en forden og så noen i lamme deg som har gjort dette før..
Mvh. Pål
ellers så er det bare og løfte den opp ROLIG og kjenn etter at den ikke henger noen plass.. Det kan være en forden og så noen i lamme deg som har gjort dette før..
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Gjør som Ingvar sier, bytt olje.
Antageligvis er det aldri blitt gjort så regn med at den er svart
Hadde også synk problemer på OG`en jeg kjøpte for noen år siden. Jeg byttet olje hver 5.000 i begynnelsen, stoppet med dette da jeg kunne tappe ut ren olje
Første oljen jeg tappet var svart som graut (ikke rart etter 212.00 på samme olje), nå har bilen gått 503.000km og har samme girkasse fortsatt
Hadde jeg visst om dieselrens den gangen så hadde jeg gjort det tvert for å slippe så mange oljeskift
Antageligvis er det aldri blitt gjort så regn med at den er svart

Hadde også synk problemer på OG`en jeg kjøpte for noen år siden. Jeg byttet olje hver 5.000 i begynnelsen, stoppet med dette da jeg kunne tappe ut ren olje

Første oljen jeg tappet var svart som graut (ikke rart etter 212.00 på samme olje), nå har bilen gått 503.000km og har samme girkasse fortsatt

Hadde jeg visst om dieselrens den gangen så hadde jeg gjort det tvert for å slippe så mange oljeskift

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Er absolutt ikke noe pes å gjøre dette selv altså. Og nei, du trenger ikke å skru av fronten, men det tar 15 min og det er mange ting som er borte vekk. Vil også sterkt anbefale å fjerne drivaksel, da det er fort gjort å skade disse når motoren skal inn igjen.
Ser du bor i Akershus, si i fra en dag så tar vi en kveld
Eller så er vel Alex into girkasseskift?
Skrot i alle fall ikke bilen!!!!!
Ser du bor i Akershus, si i fra en dag så tar vi en kveld

Skrot i alle fall ikke bilen!!!!!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- bZerk
- 1.2 bar
- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Den skal ikke skrotes nei! Skal hente den i morgen formiddag. En flott to dørs utgave med soltak og sentrallås. En gammal eier og full servicehistorikk. Dette er den modellen med mekanisk innsprøytning. Ingen racerbil men har fint potensial til å bli en pen bil. En solid lakkrens og et par lag med voks så blir det bil ut av det ja. 

Jeg hadde ikke giddi å bytta før den raser helt
Men som sagt, kan jo hende at det hjelper med ny olje og en bønn til kasseguden!
Kassa jeg har i nå synkroniserer knapt i det hele tatt på noe som helst, men det går jo hvis man tar i litt!

Men som sagt, kan jo hende at det hjelper med ny olje og en bønn til kasseguden!
Kassa jeg har i nå synkroniserer knapt i det hele tatt på noe som helst, men det går jo hvis man tar i litt!

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Ill replace your växellåda very very fastbZerk skrev:Den skal ikke skrotes nei! Skal hente den i morgen formiddag. En flott to dørs utgave med soltak og sentrallås. En gammal eier og full servicehistorikk. Dette er den modellen med mekanisk innsprøytning. Ingen racerbil men har fint potensial til å bli en pen bil. En solid lakkrens og et par lag med voks så blir det bil ut av det ja.

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- bZerk
- 1.2 bar
- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Skjønner ingenting
Bilen er hentet. Har kjørt ca. 10 mil med den i dag, og girkassa fungerer smertefritt. Når jeg prøvekjørte den i butikken i går fikk jeg den nesten ikke i 3. gir, kin ved lave hastigheter. Men i dag har den gått inn og ut av 3. gir utallige ganger uten noe motstand. Jeg har sjekket oljen og den er lys og fin. Så dette skjønner jeg ikke.
Re: Skjønner ingenting
Høres ut som butikken skjønte hintet og byttet oljen for degbZerk skrev:Når jeg prøvekjørte den i butikken i går fikk jeg den nesten ikke i 3. gir, kun ved lave hastigheter. Men i dag har den gått inn og ut av 3. gir utallige ganger uten noe motstand. Jeg har sjekket oljen og den er lys og fin. Så dette skjønner jeg ikke.

Hadde akkurat det samme problemet, vanskelig få inn i gear ved lave hastigheter, dette forvant etter oljeskift.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.