ulyd etter senking

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

ulyd etter senking

Legg inn av talladegaturbo » 08 aug 2007, 16:25

hentet bilen på verksted etter at dem har montert bilstein dempere og eibach senkefjærer. etter å ha kjørt ei lita stund hører jeg knakkelyder fra venstre forhjul, når jeg svinger i lav hatighet. hva kan dette være? lyden er der enten motoren er av eller ikke, så da har det vel ingenting med servoen å gjøre. Bilverkstedet er stengt nå, og jeg skal egentlig starte på langtur med bilen imorgen :twisted:
hører lyden ved rattutslag begge veier..
Bilen er en 98 NG900 turbo..

Arne N79
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 16 mar 2007, 10:52
Medlemsnummer: N79
Bil: Saab 9-5 Aero 2000

Legg inn av Arne N79 » 08 aug 2007, 16:41

Det er nok den yttre drivknuten som er gåen.Vinkelen på drivaksel blir forandret ved senking.

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 08 aug 2007, 16:56

Tenkte også på drivknuten, men vil det komme lyd fra den når bilen står i ro også? Prøvde også å svinge når bilen bare triller i frigir og lyden er dær uansett.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 08 aug 2007, 17:18

Tror ikke noe særlig på drivknute. KAN selvfølgelig være det, men jeg hadde startet med å sjeke at alle skruer er dratt ordentlig til. Sjekk skruene i motorrommet også selve "muttera" som holder demperen nede i støtdempertårnet. Prøv å hør litt mer hvor lyden kommer fra, kommer den fra toppen eller fra bunnen?

Det er heller ikke uvanlig at det blir litt klakking i disse bilene etter senking, hører det innimellom på bilen min. Har også vært diskutert mye på forumet, så et tips kan være å prøve et søk :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 08 aug 2007, 19:07

Takk for tips! Må kjøre innom verkstedet imorgen å få sjekket dette. Håper bare jeg får ordnet dette før ferien da planen var å bruke bilen da :? Men bare for å utelukke drivknuten helt: den kan vel ikke lage lyd når bilen står parkert å man dreier på rattet? Synes det er så rart at knakkingen er der selv da :shock:

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 08 aug 2007, 19:11

Dersom det er glapp i drivknuten vil du nok kunne høre det, men da skal det være relativt mye... Tror ikke du skal bekymre deg for det. Kan jo være endeledd eller opphengskuler som har fått seg slag eller noe under jobben....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 08 aug 2007, 19:19

Er vel neppe drivknuten da.. bilen er i tillegg bare rullet 98000 km.. Ble montert nye endeledd samtidig med dempere og fjærer, så di bør vel heller ikke være problemet.

talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

Legg inn av talladegaturbo » 09 aug 2007, 08:11

Da har jeg vært på bilverkstedet som gjorde jobben. Han lyttet på lyden og sa ganske kjapt at det er fjærbenslagret som må byttes. Høres dette sannsynlig ut? Noen andre som har vært borti det samme?
Han mente at han kunne ta det opp og prøve å smøre dette, men skulle også sjekke pris på ett nytt. Er jo veldig greit om det er dette som er problemet, men har ikke så veldig lyst å betale for ett nytt eller tiden han bruker på å smøre opp det gamle, hvis det ikke er denne som er årsaken. Han hadde aldri montert senkesett på Saab før, så noe ekspert på biltypen er han vel ikke akkurat, noe jeg vet flere her inne på forumet er :D

Mvh.

Arne N79
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 16 mar 2007, 10:52
Medlemsnummer: N79
Bil: Saab 9-5 Aero 2000

Legg inn av Arne N79 » 09 aug 2007, 13:25

Trodde det var komplette fjærbein som blir montert, hvis ikke så ta og bytt fjærbeinslageret, så blir nok lyden borte. :wink:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 aug 2007, 13:28

Jeg editerte det siste innlegget litt, du hadde visst caps-lock på :wink:

Lagrene følger ikke med som en del av fjærbeinet nei, så det er en kjekk ting å bytte når de likevel er nede!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 09 aug 2007, 14:39

Har vært borti det ja... Måtte bytte på min når jeg skifta fjærer, er fort gjort å skade den ringen når det er nede. Jeg hadde heller ikke gått med på å betale fullpris.

Lagret koster vel rundt 150 kr tenker jeg :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar