Clutch problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Clutch problemer

Legg inn av taa » 15 aug 2007, 22:55

Hei,

Har en '88 9000T, på vei hjem fra jobb greide jeg brått ikke få den i gir, jeg slapp clutchen men pedalen ble værende i bunnstilling.

Har ikke hatt noen som helst problemer med den tidligere, ingen indikasjon på at selve clutchen har vært slitt. Har selv sett etter lekkasjer men kan ikke finne noe, ikke noe bremseveske har forsvunnet heller....

Har lest på forumet at det kan være master/slave punmpa som kan være gåen, er det noen måte å finne ut av hvem som i såfall har gått? Jeg tror ikke jeg koster på meg å skifte slaven uansett ettersom jeg har forstått at det betyr ut med clutchhuset...

Noen som har forslag?

Mvh. Eirik

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 15 aug 2007, 23:03

Høres ut som det er slaven eller hovedsylinderen til clutchen desverre.. Er det hovedsyl, er det bremsevæske inni kupeen, men det er stor sjans for slaven vil jeg tro.. Må ut med girkassa for å skifte den. Troor det vil komme ut bremsevæske under clutchhuset dersom det er det.

Eventuellt noe annet...
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Legg inn av taa » 16 aug 2007, 07:50

Hei og takker for svar Morten,

Det rare er at bremseveske nivået er på nøyaktig samme nivå som det var før problemet oppsto...

Mvh. Eirik

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 16 aug 2007, 11:18

Det trenger ikke å lekke ut noe som helst selv om hovedsylinderen er gåen, det er innvendige pakninger som revner slik at du ikke får bygget opp trykk.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 16 aug 2007, 13:02

Du har sikker hovedsylinderen din som spiller deg et puss. På 88 modell sitter den i "akvariet" og er lett tiljengelig. Jeg vi anbefale deg å skifte denne sammen med slangen som går til slaven før du begynner å ta ut noe girkasse. Det er også en god ide å sjekke om foringen der hovedsylinderen er festet til pedalen er utslitt. Eventuelt om det er slitt et ovalt hull i pedalen. Det er utrolig hvor mye slakke man kan unngå i pedalen ved å fikse dette.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Legg inn av taa » 16 aug 2007, 23:01

Hei,

Takker for tipset, skal forsøke å få skaffet meg en hovedsylinder i helgen, noen tips om hvor man skaffer en slik, er det kun hos SAAB?

Mvh. Eirik

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 17 aug 2007, 17:08

På OG9000 er det i allefall ganske greit å overhale hovedsylinderen, me pakningssett fra saab, og det koster ikke stort heller:)
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 17 aug 2007, 18:14

Fant nettop ut det identiske problemet til kompisen min sin 9000 cse..
Slaven er bytta ved girkassebytte og da tenkte jeg hovedsylindera med en gang. overhalte den is tad. lufta og alt gikk etter planen, helt til vi hører en sivende sprutelyd.. da finner vi ut at slangen er sprekk i :evil:
Grunnen til at jeg ikke tenkte på dette var at det var mye bremseveske i beholdere, men den er jo delt opp i 2, så ikke la dere lure 8)
Trenger nå en en clutch kabel til 9000! Se på "deler kjøpes" for mere info..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar