Kald oljekjøler etter motorbytte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
hartho
Innlegg: 27
Registrert: 24 mar 2007, 00:25

Kald oljekjøler etter motorbytte

Legg inn av hartho » 20 aug 2007, 23:15

Jeg har nettopp byttet motor i min 9000 2.0t. Motorbytte gikk greit. Etter oppstart av motor og etter tomgangskjøring noen minutter begynner motor å bli varm, inklusiv bunnpanne, men oljekjøleren med slanger er kald. Betyr dette at oljen ikke sirkulerer? Er det termostat på oljekjøleren? Synes det er rart at bunnpannen blir varm hvis oljen ikke sirkulerer.

Jeg har også problemer med en fast lufteskrue til klutchen, jeg er redd for å knekke den. Noen som har noen gode tips.

Harald

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 20 aug 2007, 23:32

Jeg håper du huska å fylle olje??

Har du satt oljelslangene inn\ut på riktig plass?

Jeg har aldri hørt om termostat på oljekjøleren ihvertfall..
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

hartho
Innlegg: 27
Registrert: 24 mar 2007, 00:25

Legg inn av hartho » 20 aug 2007, 23:44

Den ene oljeslangen klarte jeg ikke å løsne fra oljefilter braketten ved demontering, slik at denne også ble demontert. Denne ble riktignok tatt av etterpå, men jeg tror ikke at jeg har byttet om disse ledningene. Betyr det noe om de er byttet om?

Etter oppstart måtte jeg etterfylle olje for å holde nivå midt mellom min og max merket. Jeg regner med at dette er olje som har blitt pumpet ut i oljekanalene i motor. Hvor lang tid tar det egentlig før jeg bør kjenne at oljekjøleren blir varm? Kanskje jeg ikke har latt den gå lenge nok. Jeg tipper at temperaturen i bunnpanna var ca 40-50 gr etter 5 min på tomgang.

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 21 aug 2007, 07:58

Jeg er temmelig sikker på at oljeslangene må helt riktig på.

Ellers vil olja piple inn der den skal ut, og ut der den skal inn (og der kommer det sannsynligvis ikke olje i det hele tatt siden det ikke kommer olje ut der den skal komme i retur)

Er ikke 100% på dette, men jeg ville tro det er sånn.
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 21 aug 2007, 08:39

also.. det skal jo ikke ha noe å si at det står "feil" sett bort i fra at det ikke er noe ventiler og styr i elsveste kjøleren.. man snur bare strømmen av olja igjennom kjøleren.. olja kommer inn på den ledninga olja normalt skulle ha gått ut og vise versa.. prøv og kjør den litt lengere på tomgang..hvis ikke, så kan du løsne litt på slangen en plass og se om det kommer olje..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 21 aug 2007, 11:36

Er termostat ja, så det er bare å være tålmodig!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

hartho
Innlegg: 27
Registrert: 24 mar 2007, 00:25

Legg inn av hartho » 21 aug 2007, 14:51

Takk skal du ha. Dersom det er en termostat forklarer det at oljekjøleren ikke blitt varm etter noen minutter på tomgang.

Da har jeg bare et problem før jeg kan kjøre bilen. Lufting av klutch. Noen som har tips til hvordan løsne lufteskruen. Den sitter fast som bare f, og jeg er redd for å knekke den.
[/quote]

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 21 aug 2007, 14:54

Rustløser, og la det virke litt.

Knekker du den på slaven så er det "litt" jobb å bytte...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

hartho
Innlegg: 27
Registrert: 24 mar 2007, 00:25

Legg inn av hartho » 21 aug 2007, 22:55

Jeg satte lufteskruen inn med litt CRC rustløser og ventet et par timer og vips så var den løs. Jeg måtte justere justere gearspake innfestningen på motoren for å få den til å gå i første gear. Jeg har vært ute å kjørt en liten tur, og motoren maler som en katt. Ingen ulyder å høre. Takk for råd og tips.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 22 aug 2007, 08:54

hyggelig og høre at alt løste seg.. God tur videre på norske veier.. :lol:

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar