Kjøpe 9-5 - hvilken motor ?
Moderator: Moderatorer
Kjøpe 9-5 - hvilken motor ?
Snublet over dette forumet da jeg dreiv og googlet litt på 9-5. På jakt etter ny stasjonsvogn, og 9-5 er en hot kandidat. Men det finnes jo mye skrevet, mange meninger og ymse hensyn å ta.
Hvilke motorer bør en trakte etter f.eks ? Har jo lest allverdens om oil-sludge problematikk osv. Har dog ikke fått klarhet i om dette er verre på noen motorer enn andre.
Kikker på 2002-2004 modeller.
Ser jo at følgende motorer ihvertfall er representert..
2.0t 150HK florerer det av, også til rimelig priser. 95% har automat virker det som. 240Nm fra denne er jo slettes ikke verst.
2,3t 185HK er det veldig få av til salgs, men virker som dette er volumutgaven i UK og US (?)..
3.0t V6 , sekser fra GM - finnes også i Opel ? (ugh) Ulempen med denne så vidt jeg har skjønt er at siden dette ikke er et Saab produkt har den registerREIM og ikke kjede. Til gjengjeld er vel turboen bare satt der for å sikre litt ekstra dreiemoment på lave turtall, og turbo-lag er vel således ganske fraværende.
Aero : Masse krefter, masse dreiemoment...Men aldri når du trenger det ; er hva jeg har lest. Grunnen skal være den enormt store turboen som bruker lang tid på å spinne seg opp. Sikkert kongen av 0-200 for den som er interessert i slikt.
2.2 TiD. 280Nm og 122Hk eller så. Sikkert greit alternativ på dieselsiden - men få til salgs, og forholdsvis dyre..
3.0 TiD. Sikkert kongen av dreiemoment - men i følge diverse fora også en lite holdbar og for kompleks konstruksjon som ganske raskt ble tatt ut av programmet ?...
Hvilke motorer bør en trakte etter f.eks ? Har jo lest allverdens om oil-sludge problematikk osv. Har dog ikke fått klarhet i om dette er verre på noen motorer enn andre.
Kikker på 2002-2004 modeller.
Ser jo at følgende motorer ihvertfall er representert..
2.0t 150HK florerer det av, også til rimelig priser. 95% har automat virker det som. 240Nm fra denne er jo slettes ikke verst.
2,3t 185HK er det veldig få av til salgs, men virker som dette er volumutgaven i UK og US (?)..
3.0t V6 , sekser fra GM - finnes også i Opel ? (ugh) Ulempen med denne så vidt jeg har skjønt er at siden dette ikke er et Saab produkt har den registerREIM og ikke kjede. Til gjengjeld er vel turboen bare satt der for å sikre litt ekstra dreiemoment på lave turtall, og turbo-lag er vel således ganske fraværende.
Aero : Masse krefter, masse dreiemoment...Men aldri når du trenger det ; er hva jeg har lest. Grunnen skal være den enormt store turboen som bruker lang tid på å spinne seg opp. Sikkert kongen av 0-200 for den som er interessert i slikt.
2.2 TiD. 280Nm og 122Hk eller så. Sikkert greit alternativ på dieselsiden - men få til salgs, og forholdsvis dyre..
3.0 TiD. Sikkert kongen av dreiemoment - men i følge diverse fora også en lite holdbar og for kompleks konstruksjon som ganske raskt ble tatt ut av programmet ?...
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Oilsludge er ikke noe problem om forrige eier har fulgt servicer og byttet olje hver 10000km, samt oppgradert veivhusventilasjonen.
Men om det er kjørt med laange oljeintervaler på motoren hadde jeg nok vært skeptisk.
Dieselmotorene er fine de, men kunne ha vært litt mer futt i de, da 9-5 er en stor og tung bil. Trimming er nok tingen der
Finere gange i de nye 1,9literne enn den gamle 2,2litern, men mindre kraft fra bunnen av på 1,9.
3,0L har jeg aldri testa selv, men drar visst veldig godt.
Aero turboen er ikke spess stor, så turbolagg er det lite av.
Så hva du har lest om den er jeg ikke enig av. Krefter i massevis
Kommer du over 2,3 literen på 185 hk, så har denne litt mer bunndrag enn 150 hk. Samt turbotrykkmåler i instrumentpanelet.
Begge er enkle å trimme så du får ca 220 hk, og da blir det en god kjøremaskin
Men om det er kjørt med laange oljeintervaler på motoren hadde jeg nok vært skeptisk.
Dieselmotorene er fine de, men kunne ha vært litt mer futt i de, da 9-5 er en stor og tung bil. Trimming er nok tingen der


Finere gange i de nye 1,9literne enn den gamle 2,2litern, men mindre kraft fra bunnen av på 1,9.
3,0L har jeg aldri testa selv, men drar visst veldig godt.
Aero turboen er ikke spess stor, så turbolagg er det lite av.
Så hva du har lest om den er jeg ikke enig av. Krefter i massevis

Kommer du over 2,3 literen på 185 hk, så har denne litt mer bunndrag enn 150 hk. Samt turbotrykkmåler i instrumentpanelet.
Begge er enkle å trimme så du får ca 220 hk, og da blir det en god kjøremaskin

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
I og med at jeg ikke vet hvilke forventninger du har til en ny bil så ville jeg vel tatt meg bryet med å prøve litt forskjellig av det du nevner her. Er du glad i masse krefter og vil beholde bilen orginal kan du vel glemme 2,0t og 2,2tid vil jeg tro. Aero ligger vel 60-100000 dyrere enn en 2,0t. 3,0 dieselen og bensinversjonen har jeg ingen forutsetninger for å si noe om men skal vel være greie motorer med masse kraft/dreiemoment.
Ta en tur og prøv du
Alfa og omega er jo ihvertfall med bensinmotorene at de har et servicehefte som er fulgt til punkt og prikke og gjerne at det er skiftet olje mellom hvert 20000km service.
Lykke til.
Ta en tur og prøv du

Lykke til.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Når det gjeld oilsludgeproblemet rammar det bensinmotorane, dieselmotorane er ikkje berørte. men til nyare bil du kjøper, til mindre sjangs er det for at du skal verte råka, sidan veivhusventilasjon er oppgradert, og at nye rutiner for oljeskift forhåpentligvis er fulgt.
Du har fått med deg dei fleste motoralternativa, i tillegg til dei du nemner finns det ein 2.0T (fulltrykksturbo) på 190hk. Det finns også ein 2.3T på 220hk.
Når det gjeld tanke du har omkring dei ulike motoralternativa vil eg kome med nokre innspel.
2.0t-en er grei nok med manuellt gir, sjølv synes eg det vert litt knappt med automat på denne. Då er 2.3t-en bedre om du vil ha automat.
Når det gjeld Aero, er eg uenig. Ta deg ein prøvetur i ein slik, og eg skal love deg at du kjem til å endre på uttalen om at det tek tid å bygge ladetrykk. Fara med ein tur i ein slik er at eit bilskifte kan verte dyrt...
Når det gjeld dieselmaskinene hadde eg ALDRI valgt en slik med automatgir. Det vert for trått, ihvertfall om en køyrer i litt kupert terreng.
3.0TiDen er ein kjempemotor. Går som berre tjusan. Ulempa er at om du vil ha automat er ikkje det mulig på denne bilen pga. at automatkassa ikkje fysisk fikk plass. Gikk vel ut når den nye 1.9TiD-en kom inn. Den nye motoren har ei effekt på 150hk, og kom ifrå M05.
Men eg anbefalar deg å ta ein prøvetur med dei forskjellige motoralternativa, du finn nok fort ut kva du kan leve med og ikkje.
For min del vert det mykje køyring i fjell, en vil sjølvsagt då ha andre oppfatningar om kva som må til av motor enn om en berre luskar rundt i lavlandet...
Du har fått med deg dei fleste motoralternativa, i tillegg til dei du nemner finns det ein 2.0T (fulltrykksturbo) på 190hk. Det finns også ein 2.3T på 220hk.
Når det gjeld tanke du har omkring dei ulike motoralternativa vil eg kome med nokre innspel.
2.0t-en er grei nok med manuellt gir, sjølv synes eg det vert litt knappt med automat på denne. Då er 2.3t-en bedre om du vil ha automat.
Når det gjeld Aero, er eg uenig. Ta deg ein prøvetur i ein slik, og eg skal love deg at du kjem til å endre på uttalen om at det tek tid å bygge ladetrykk. Fara med ein tur i ein slik er at eit bilskifte kan verte dyrt...
Når det gjeld dieselmaskinene hadde eg ALDRI valgt en slik med automatgir. Det vert for trått, ihvertfall om en køyrer i litt kupert terreng.
3.0TiDen er ein kjempemotor. Går som berre tjusan. Ulempa er at om du vil ha automat er ikkje det mulig på denne bilen pga. at automatkassa ikkje fysisk fikk plass. Gikk vel ut når den nye 1.9TiD-en kom inn. Den nye motoren har ei effekt på 150hk, og kom ifrå M05.
Men eg anbefalar deg å ta ein prøvetur med dei forskjellige motoralternativa, du finn nok fort ut kva du kan leve med og ikkje.
For min del vert det mykje køyring i fjell, en vil sjølvsagt då ha andre oppfatningar om kva som må til av motor enn om en berre luskar rundt i lavlandet...
Takk for svar !
Jeg har ingen enorme krav til motoren, men det er viktig å kunne gjøre sikre forbikjøringer med 4 personer i bilen.
Så det er altså ikke turbotrykksmåler i dashen på 2.0t ? Det var jo litt skuff...
Er inneforstått med at det er viktig at alle servicer er nøye fulgt, så det er det første jeg sjekker.
Ser ellers at det i årsmodeller 2002-2003 er ganske få som har regnsensor..Dette var altså ikke med i Vector-pakken eller andre utstyrspakker den gangen?....
Sikler litt på en 3.0t for tiden. Men bensinforbruket er jo ikke akkurat supersnilt
Jeg har ingen enorme krav til motoren, men det er viktig å kunne gjøre sikre forbikjøringer med 4 personer i bilen.
Så det er altså ikke turbotrykksmåler i dashen på 2.0t ? Det var jo litt skuff...
Er inneforstått med at det er viktig at alle servicer er nøye fulgt, så det er det første jeg sjekker.
Ser ellers at det i årsmodeller 2002-2003 er ganske få som har regnsensor..Dette var altså ikke med i Vector-pakken eller andre utstyrspakker den gangen?....
Sikler litt på en 3.0t for tiden. Men bensinforbruket er jo ikke akkurat supersnilt

- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Lurer på om det kom i pilot-pakken. Den var ikke standard på Vector, afaik.cozmo skrev:
Ser ellers at det i årsmodeller 2002-2003 er ganske få som har regnsensor..Dette var altså ikke med i Vector-pakken eller andre utstyrspakker den gangen?....
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Jeg ville i allefal mye heller ha valgt meg en 2.3T evt Aero enn en 3.0V6
Sekseren er framtung og er heller ikke kjent for å være fryktelig driftsikker, da er 2.3t bedre... mindre forbruk og med noen enkle knep klart sterkere
Sekseren er framtung og er heller ikke kjent for å være fryktelig driftsikker, da er 2.3t bedre... mindre forbruk og med noen enkle knep klart sterkere

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Foresten - ser at det finnes ulike trimsatser for f.eks 2.0t . Saab hadde vel også en "original trimsats" til denne motoren..Tor N12 skrev:Jeg ville i allefal mye heller ha valgt meg en 2.3T evt Aero enn en 3.0V6
Sekseren er framtung og er heller ikke kjent for å være fryktelig driftsikker, da er 2.3t bedre... mindre forbruk og med noen enkle knep klart sterkere
BSR tuning selger f.eks trimsatster.
Antar at det typiske i et steg1 trimsett er å øke turbotrykket...Men er turboen som sitter i 2.0t dimensjonert for dette over tid - noen som vet ?...
cozmo
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Også kjekt å vite.
Saab sine automat kasser er vist skuddsikker, noe som ikke er en selvfølge for slure-kasser.
Saab sine automat kasser er vist skuddsikker, noe som ikke er en selvfølge for slure-kasser.

Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Kjøper du steg1 trim fra f.eks Speedparts, BSR, Hirsch eller Nordic så er du ganske seif. Og har lite eller ingenting å frykte.cozmo skrev:Foresten - ser at det finnes ulike trimsatser for f.eks 2.0t . Saab hadde vel også en "original trimsats" til denne motoren..Tor N12 skrev:Jeg ville i allefal mye heller ha valgt meg en 2.3T evt Aero enn en 3.0V6
Sekseren er framtung og er heller ikke kjent for å være fryktelig driftsikker, da er 2.3t bedre... mindre forbruk og med noen enkle knep klart sterkere
BSR tuning selger f.eks trimsatster.
Antar at det typiske i et steg1 trimsett er å øke turbotrykket...Men er turboen som sitter i 2.0t dimensjonert for dette over tid - noen som vet ?...
cozmo
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Turbotrykksmåler i dasjen har egentlig ingen 9-5. De som har måler viser egentlig mer effekt enn trykk...
Jeg har en 2.0t manuell nå, den er kjedelig, men det er vel mest fordi jeg er vant til noe annet, for den er ikke treg, men det er ikke morsomt heller.... Merker også forskjell på draget i sedan og stv, sedan går bedre pga mindre vekt.
Oilsludgeproblemet kan stort sett unngås med å være nøye med oljeskift. Min har gått 266000 km med samme register.
Det kan sikkert også være en fordel å flytte katalysatoren litt lenger bak, slik det er originalt så stekes olja i bunnpanna fordi katalysatoren ligger rett under.
Jeg har en 2.0t manuell nå, den er kjedelig, men det er vel mest fordi jeg er vant til noe annet, for den er ikke treg, men det er ikke morsomt heller.... Merker også forskjell på draget i sedan og stv, sedan går bedre pga mindre vekt.
Oilsludgeproblemet kan stort sett unngås med å være nøye med oljeskift. Min har gått 266000 km med samme register.
Det kan sikkert også være en fordel å flytte katalysatoren litt lenger bak, slik det er originalt så stekes olja i bunnpanna fordi katalysatoren ligger rett under.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Høres veldig bra ut. Hirsch tuning :Stalfa skrev:Kjøper du steg1 trim fra f.eks Speedparts, BSR, Hirsch eller Nordic så er du ganske seif. Og har lite eller ingenting å frykte.cozmo skrev:Foresten - ser at det finnes ulike trimsatser for f.eks 2.0t . Saab hadde vel også en "original trimsats" til denne motoren..Tor N12 skrev:Jeg ville i allefal mye heller ha valgt meg en 2.3T evt Aero enn en 3.0V6
Sekseren er framtung og er heller ikke kjent for å være fryktelig driftsikker, da er 2.3t bedre... mindre forbruk og med noen enkle knep klart sterkere
BSR tuning selger f.eks trimsatster.
Antar at det typiske i et steg1 trimsett er å øke turbotrykket...Men er turboen som sitter i 2.0t dimensjonert for dette over tid - noen som vet ?...
cozmo
viewtopic.php?=&p=80765
9-5 m02-m07 205e 150hk
step1 210hk/320nm
Dette er jo en formidabel økning og burde gi krefter nok til de fleste ..

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Når det gjelder steg 1-trim, så er det ikke bare økning av turbotrykk nei. Det er mer enn det, og det er forskjellige måter effekten hentes på med de forskjellige programvarene som blir nevnt her.
Men nå begynner dette å bli en trim-tråd.
Men nå begynner dette å bli en trim-tråd.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan