Kjøpe 9-5 - hvilken motor ?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Legg inn av K_Duck N1093 » 24 aug 2007, 15:49

Ingvar N629 skrev:(...)flytte katalysatoren litt lenger bak
Finnes det en lett og lur måte å gjøre dette på? Evt, finnes det en lett og lur forklaring på hvordan man bærer seg til for å gjøre det? ^-^;
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

savicevic
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 29 okt 2005, 19:36

Legg inn av savicevic » 24 aug 2007, 20:37

Når det gjelder oil-sludge-problemet, når ble dette løst, dvs fra hvilken årsmodell kan man være helt trygg? 2003?

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 25 aug 2007, 00:54

Du kan være helt trygg fra 2004. Da kom det forandringer på motorblokka, vistnok. Føler meg trygg jeg og, med min oppgraderte 2001, virker å fungere helt fint! :D
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 25 aug 2007, 10:15

K_Duck skrev:
Ingvar N629 skrev:(...)flytte katalysatoren litt lenger bak
Finnes det en lett og lur måte å gjøre dette på? Evt, finnes det en lett og lur forklaring på hvordan man bærer seg til for å gjøre det? ^-^;
Kapp og sveis :wink: Merk at jeg ikke har forsket på dette (det vil bli gjort), men jeg kan tenke meg at det vil redusere koksing i bunnpanna iallfall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 25 aug 2007, 13:19

Hvilke motor??? Jeg kan bare svare etter egen erfaring med en slik bil med , -03 Vector inkl "fulle utstyrspakker" og 2,0 150 hk som standard.
En løsning som sikkert er veldig bra for mange og definert som bra nok for noen.
Forøvrig gis det 8 års motorgaranti for oljeproblemet når servicer gjennomføres, men oljeskift ved 10`anbefales selvfølgelig.
Eller oppleves bilen som uproblematisk, lukseriøs,comfortabel og flott.
For min egen del var det en selvfølgelighet med en oppgradering med Saab`s godkjente sats.
Om du skal ha 2,0, 2,3 - 2,2 osv er vel en vurdering som du må ta selv siden du selv vet best om hva bilen skal brukes til, og hvordan.
Uansett motorvalg så blir det et godt valg, sett i mine øyne.
:D :D :D
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Legg inn av cozmo » 25 aug 2007, 13:34

95Vector skrev:Hvilke motor??? Jeg kan bare svare etter egen erfaring med en slik bil med , -03 Vector inkl "fulle utstyrspakker" og 2,0 150 hk som standard.
En løsning som sikkert er veldig bra for mange og definert som bra nok for noen.
Forøvrig gis det 8 års motorgaranti for oljeproblemet når servicer gjennomføres, men oljeskift ved 10`anbefales selvfølgelig.
Eller oppleves bilen som uproblematisk, lukseriøs,comfortabel og flott.
For min egen del var det en selvfølgelighet med en oppgradering med Saab`s godkjente sats.
Om du skal ha 2,0, 2,3 - 2,2 osv er vel en vurdering som du må ta selv siden du selv vet best om hva bilen skal brukes til, og hvordan.
Uansett motorvalg så blir det et godt valg, sett i mine øyne.
:D :D :D
Takk for svar. Vet du foresten om det er stor forskjell på standard stereo'n og det såkalte AS3 anlegget ? ...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 aug 2007, 14:59

Ingvar N629 skrev:
K_Duck skrev:
Ingvar N629 skrev:(...)flytte katalysatoren litt lenger bak
Finnes det en lett og lur måte å gjøre dette på? Evt, finnes det en lett og lur forklaring på hvordan man bærer seg til for å gjøre det? ^-^;
Kapp og sveis :wink: Merk at jeg ikke har forsket på dette (det vil bli gjort), men jeg kan tenke meg at det vil redusere koksing i bunnpanna iallfall.
med fare for å verte heilt OT, so har då 9-3 kat-en lengre bak, og der er ikkje oilsludge eit kjent problem, men motorane er like. Har trua på å flytte bak kat.en, vurderar å gjere det på Aeroen også.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 25 aug 2007, 19:07

I denne sammenheng kan jeg vel si det sånn at da jeg byttet registerkjede på min 2.0t hadde jeg nede bunnpanne og oljesil,, på denne bilen spm da var gått 220000km var det ikek tegn til koksing. Da har den vært kjørt lange strek om gangen når den er kjørt, og ikke mye småkjøring. Hvordan oljeskift er tatt vet jeg ikke, men serviceheftet er ikke komplett etter 175k km..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 25 aug 2007, 20:33

AS 2 er på 150w med 7 høytalere og AS 3 200w med 9 høytalere.(sedan)
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 10 mai 2004, 01:00
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Legg inn av Edonis » 26 aug 2007, 19:37

AS3 er fra Harman/Kardon, og i mine ører klart overlegen AS2. Sitter AS2 i 9-5'en til faren min, og det er ikke kraftigere enn hva strengt tatt er nødvendig - hvertfall ikke når det gjelder bass.

I en demobil jeg fikk låne en gang satt det AS3 anlegget - og jeg merket ganske stor forskjell da satt meg inn i andre bilen med AS2.

Svar