Saab 9-4X Oppdatert bilde i 1.innlegg

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Dieseldyret
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 22 jun 2005, 01:00

Legg inn av Dieseldyret » 31 aug 2007, 21:20

Synes den var tilstrekkelig Saab-aktig til at jeg ville ha godtatt den designen uten problemer... :D

Men bildet er nok bare et data-animert bilde,som er forsøkt presentert som en Saab.

Skjønner ikke hva dere har imot en Suv,eller crossover?
Det er ikke alle i dette landet som kjører på 8 meter brede veier uten snø hele året...

Det finnes faktiskt folk som sliter med smale og bratte ubrøytede eller dårlige brøytede veier og som faktisk kan forsvare firehjulstrekk og høy bakkeklaring som eneste alternativ for å komme seg på jobb.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 31 aug 2007, 21:25

Dieseldyret skrev:Det finnes faktiskt folk som sliter med smale og bratte ubrøytede eller dårlige brøytede veier og som faktisk kan forsvare firehjulstrekk og høy bakkeklaring som eneste alternativ for å komme seg på jobb.
Ja, det finnes det, men svært få av de som faktisk kjører SUV trenger strengt talt å gjøre det :wink: Er selv født og oppvokst på landet med bakker og dårlig med brøytemannskaper, men man kommer seg stort sett alltid fram med FWD og et par kjettinger :wink: Tror det skjedde EN gang på di ti åra jeg gikk på grunnskolen at jeg ikke kom meg på skolen...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Dieseldyret
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 22 jun 2005, 01:00

Legg inn av Dieseldyret » 31 aug 2007, 22:06

KongerudN344 skrev:
Dieseldyret skrev:Det finnes faktiskt folk som sliter med smale og bratte ubrøytede eller dårlige brøytede veier og som faktisk kan forsvare firehjulstrekk og høy bakkeklaring som eneste alternativ for å komme seg på jobb.
Ja, det finnes det, men svært få av de som faktisk kjører SUV trenger strengt talt å gjøre det :wink: Er selv født og oppvokst på landet med bakker og dårlig med brøytemannskaper, men man kommer seg stort sett alltid fram med FWD og et par kjettinger :wink: Tror det skjedde EN gang på di ti åra jeg gikk på grunnskolen at jeg ikke kom meg på skolen...
Så det er firehjulstrekket på en suv som er unødvendig?
Eller...?

Kjettinger hører forresten fortiden til.
I en fullastet personbil på feks hyttetur så kan du bare glemme kjettinger den siste kneika.
Det er ikke plass på dagens biler og en risikerer å ødelegge div sensorer og ledninger til Abs/antisladd mm.

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 31 aug 2007, 23:20

Dieseldyret skrev: Kjettinger hører forresten fortiden til.
I en fullastet personbil på feks hyttetur så kan du bare glemme kjettinger den siste kneika.
Det er ikke plass på dagens biler og en risikerer å ødelegge div sensorer og ledninger til Abs/antisladd mm.
Løsningen er norsk.
Hint: Sokker til bilen. ;)
cK

'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-

Brukeravatar
Dieseldyret
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 22 jun 2005, 01:00

Legg inn av Dieseldyret » 31 aug 2007, 23:58

colombo skrev:
Dieseldyret skrev: Kjettinger hører forresten fortiden til.
I en fullastet personbil på feks hyttetur så kan du bare glemme kjettinger den siste kneika.
Det er ikke plass på dagens biler og en risikerer å ødelegge div sensorer og ledninger til Abs/antisladd mm.
Løsningen er norsk.
Hint: Sokker til bilen. ;)
Har prøvd,det funker ikke i tett snødrev og klabbeføre...
Fuket greit på våt is riktignok.

Etthjulsdrevne biler er uansett foreldet i dagens samfunn.
(Slik de fleste biler er i dag.)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 01 sep 2007, 11:33

du dieseldyret.. poenget til oss her som ikke er så glad i slike typer SUV'er er at de er ikke lagd kun med tanke på funksjonalitet og fleksibilitet. de er blitt mote, og du finner garantert flere av dem på oslos beste vestkant enn der det bor folk som trenger dem. dessuten, om du skulle stilt en nyere type outlander, en hummer h3 og en Rav4 opp mot en Toyota Landcruiser av første årgang, så kommer du til å se at nyeste teknologi ikke alltid bidrar til best fremkommelighet.

hvis du er av de som bor litt på landet, har du sikkert sett det samme som meg, at når man kommer litt utafor byen, så står det ikke akkurat lina opp Hummere, GMC'er, XC90'er, Touareger og Cayenner ved hver gård ;)

skulle jeg valgt en sikker bil med skikkelig framkommelighet, ville nok valget falt på en av disse:

Citroen AX AWD:
Bilde

Subaru Justy:
Bilde
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 01 sep 2007, 11:52

Edward N812 skrev:sikker bil:
Citroen AX AWD


Subaru Justy
Doh!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 01 sep 2007, 12:09

Ingvar N629 skrev:
Edward N812 skrev:sikker bil:
Citroen AX AWD


Subaru Justy
Doh!
:oops:

har to kamerater (har jo fler, men du skjønner poenget), ene med den justy'en, andre med AX'en. de kan jo kjøre opp slalombakker om vinteren :D når jeg sa sikker, mente jeg driftsikker, det var vel egentlig dømt til å misforstås, hehe
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Dieseldyret
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 22 jun 2005, 01:00

Legg inn av Dieseldyret » 01 sep 2007, 22:10

Edward N812 skrev:du dieseldyret.. poenget til oss her som ikke er så glad i slike typer SUV'er er at de er ikke lagd kun med tanke på funksjonalitet og fleksibilitet. de er blitt mote, og du finner garantert flere av dem på oslos beste vestkant enn der det bor folk som trenger dem. dessuten, om du skulle stilt en nyere type outlander, en hummer h3 og en Rav4 opp mot en Toyota Landcruiser av første årgang, så kommer du til å se at nyeste teknologi ikke alltid bidrar til best fremkommelighet.

hvis du er av de som bor litt på landet, har du sikkert sett det samme som meg, at når man kommer litt utafor byen, så står det ikke akkurat lina opp Hummere, GMC'er, XC90'er, Touareger og Cayenner ved hver gård ;)

skulle jeg valgt en sikker bil med skikkelig framkommelighet, ville nok valget falt på en av disse:

Citroen AX AWD:
Bilde

Subaru Justy:
Bilde
Skal komme tilbake til argumentene dine i Suv tråden jeg startet på et senere tidspunkt.

Men disse Subaru og Citroen bilene?
Skal du ta livet av deg med vilje?
De har null motstandskraft i kollisjoner...

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 01 sep 2007, 23:04

Å kjøre rundt i disse grenser til selvmordsaksjon ja.... Politiet burde tatt beslag i ALLE sammen!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 679
Registrert: 31 okt 2006, 16:06
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Legg inn av Kristine » 01 sep 2007, 23:05

Dieseldyret, han rettet seg selv etterpå og sa "driftsikker". Møkkabiler begge to, men de er sikkert billige å ha.
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 01 sep 2007, 23:06

kunne gjerne hatt en sånn liten herjebil eg. men særlig kollisjonsikker er de seff ikke, men man må jo leve litt farlig av å te :wink:
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 02 sep 2007, 02:19

det er greit nok at små biler ikke er særlig sikre ved kræsj, sammenlignet med større og særdeles nyere biler. men nå synes jeg det begynner å ta litt av med dette sikkerhetsaspektet deres. kræsjer du i 80-90km/h er du så godt som død uansett. ikke glem at så lenge du ikke har fått hele fronten på bilen trykt opp i kroppen, så er det et fungerende sikkerhetsbelte, og om du er heldig, en airbag som redder livet ditt. du trenger ikke noen SUV for å oppnå dette.

poenget mitt er at om du kjører riktig så forsvarlig, så er for eksmpel en citroen AX akkurat så sikker som man har behov for. (om du ikke blir påkjørt av andre biler, klart det må tas i betraktning) dessuten er lett bil og firehjulstrekk et veldig godt bidrag til sikkerhet i den forstand at det forhindrer kræsj, som kanskje skjer lettere med biler som heller beskytter deg når ulykken er ute.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Dieseldyret
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 22 jun 2005, 01:00

Legg inn av Dieseldyret » 02 sep 2007, 23:11

Edward N812 skrev:det er greit nok at små biler ikke er særlig sikre ved kræsj, sammenlignet med større og særdeles nyere biler. men nå synes jeg det begynner å ta litt av med dette sikkerhetsaspektet deres. kræsjer du i 80-90km/h er du så godt som død uansett. ikke glem at så lenge du ikke har fått hele fronten på bilen trykt opp i kroppen, så er det et fungerende sikkerhetsbelte, og om du er heldig, en airbag som redder livet ditt. du trenger ikke noen SUV for å oppnå dette.

poenget mitt er at om du kjører riktig så forsvarlig, så er for eksmpel en citroen AX akkurat så sikker som man har behov for. (om du ikke blir påkjørt av andre biler, klart det må tas i betraktning) dessuten er lett bil og firehjulstrekk et veldig godt bidrag til sikkerhet i den forstand at det forhindrer kræsj, som kanskje skjer lettere med biler som heller beskytter deg når ulykken er ute.
Man kan aldri sikre seg i trafikken.
Og kjøre fornuftig hjelper lite,sålenge en annen havner i ditt kjørefelt og moser deg.
Og du har valgt to av de aller værste på sikkerhet...
Har sett crashtester av begge disse bilene tidligere,og de havnet da på Nei listen. :shock:

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 02 sep 2007, 23:42

ja, jeg den er IKKE sikker å kræsje med, det har jeg visst all along. MEN jeg har korrigert meg selv for lenge sida sida og sa jeg mente driftsikkerhet.

allikevel prøver jeg å argumentere for at de kan være sikre, i den forstand at de hindrer ulykker.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar