Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 01 sep 2007, 10:45
Hei alle sammen
Jeg mistenker at turboen min begynner og bli moden for utskifting, kom da over denne oppgraderte GT17 turboen:
http://www.abbottracing.com/2003/tuning ... 5_gt17.htm
Mitt spørsmål blir da: Må det foretas endringer i motorstyringen hvis jeg bytter til denne og må den nye turboen "giftes" inn i programvaren med tech 7(hvis det var det den heter)?
Bilen det gjelder ses i signatur.
Mvh
Anders
Mazda 6
VW Polo
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 01 sep 2007, 11:06
Terra N837 skrev:må den nye turboen "giftes" inn i programvaren med tech 7(hvis det var det den heter)?
Nei (heter forresten tech 2).
Bare elektroniske komponenter som må "giftes inn".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 01 sep 2007, 12:15
ahh

Takk for svar
Så da er det bare å klaske på denne turboen uten noe problem?
Mazda 6
VW Polo
-
Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 02 sep 2007, 00:42
har også kikket litt på den turboen....men lurer på om du må ha deres egen chip/programmvare for å utnytte den maksimalt.
Jeg kommer i stedet til å gå for en td04 dersom jeg velger oppgradering i stedet for standard turbo. med rett programmvare så vill jeg tippe at den yter like bra eller bedre og kitet er også en del billigere enn den garreten blir med moms og fortollingsgebyr.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 02 sep 2007, 01:57
Abbott har en lei tendens til å ville ha utrolig stramme wg-klokker, ikke akkurat fornuftig måte å trimme på!
Gå heller for programvare fra en av de kjente trimfirmaene du.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 02 sep 2007, 07:44
Tor N12 skrev:Abbott har en lei tendens til å ville ha utrolig stramme wg-klokker, ikke akkurat fornuftig måte å trimme på!
Gå heller for programvare fra en av de kjente trimfirmaene du.
Ok, men nå har jeg en PPC boks fra BSR liggende som jeg ikke har tatt i bruk, vil dette få noen konsekvens ved bytte til denne turboen?
Mazda 6
VW Polo
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 02 sep 2007, 14:11
Terra N837 skrev:
Ok, men nå har jeg en PPC boks fra BSR liggende som jeg ikke har tatt i bruk, vil dette få noen konsekvens ved bytte til denne turboen?
Det står jo ikke noe i beskrivelsen her om den leveres med hardere wg-klokke, i verste fall så må du evt bytte ut den med en strandard, da skal den fungere..
Men jeg ville nok heller ha gjort som Dopus sier og gått for en TD04, da vet du hva du får pluss at de varer, om en TD04 slites så er de vesentlig mye enklere å overhale.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 03 sep 2007, 07:53
Tor N12 skrev:Terra N837 skrev:
Ok, men nå har jeg en PPC boks fra BSR liggende som jeg ikke har tatt i bruk, vil dette få noen konsekvens ved bytte til denne turboen?
Det står jo ikke noe i beskrivelsen her om den leveres med hardere wg-klokke, i verste fall så må du evt bytte ut den med en strandard, da skal den fungere..
Men jeg ville nok heller ha gjort som Dopus sier og gått for en TD04, da vet du hva du får pluss at de varer, om en TD04 slites så er de vesentlig mye enklere å overhale.
Akkurat.
Men hvis jeg kjøper en TD04, er det noe som må endres da eller er det bare "plug and play"?

Mazda 6
VW Polo
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 03 sep 2007, 08:07
Terra N837 skrev:Akkurat.
Men hvis jeg kjøper en TD04, er det noe som må endres da eller er det bare "plug and play"?

Plug and pray
Anbefaler deg og skifte saxofonen/innsugsrøret til turboen i samme slengen når den først er ute

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 03 sep 2007, 11:59
matrox N522 skrev:Terra N837 skrev:Akkurat.
Men hvis jeg kjøper en TD04, er det noe som må endres da eller er det bare "plug and play"?

Plug and pray
Anbefaler deg og skifte saxofonen/innsugsrøret til turboen i samme slengen når den først er ute

Aight
Den er ikke der lenger, har åpent luftfilter

Mazda 6
VW Polo
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 03 sep 2007, 12:18
Terra N837 skrev:
Aight
Den er ikke der lenger, har åpent luftfilter

Du har nok ikke fjernet den, det ville vært håpløst dumt....
Saxofonen er røret som går ned til innsugingssiden på turboen, vi snakker ikke om inntaket til luftfilterboksen

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 03 sep 2007, 14:00
Tor N12 skrev:Terra N837 skrev:
Aight
Den er ikke der lenger, har åpent luftfilter

Du har nok ikke fjernet den, det ville vært håpløst dumt....
Saxofonen er røret som går ned til innsugingssiden på turboen, vi snakker ikke om inntaket til luftfilterboksen

Hehehe ja det ville vært fryktelig dumt
Blir vel bestilling av TD04 så snart jeg ser meg råd

Mazda 6
VW Polo
-
Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Legg inn
av Gunnar N326 » 03 sep 2007, 23:34
Trenger man ikke et "kit" med diverse for å få vann og olje på td04?
Speedparts selger iallfall det..
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_turbo_9-5.shtml
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Solgt

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 04 sep 2007, 07:45
Det var det jeg tenkte å kjøpe værtfall

Mazda 6
VW Polo
-
Myrt N610
- 2.0 bar

- Innlegg: 955
- Registrert: 15 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N610
- Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
- Bil: 9-3 og 9-5
- Sted: Sørumsand
-
Kontakt:
Legg inn
av Myrt N610 » 04 sep 2007, 16:39
Hvordan er td04 på en ng900 i forhold til 95?
Ser at speedparts leverer det samme kitet til min 900
Macarena performance team-member #02
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. |
Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |