Avrevet stag

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 14 des 2005, 20:00
Sted: 7730 Beitstad

Avrevet stag

Legg inn av Rufati » 07 sep 2007, 21:05

Hei

Løftet bilen opp på bukk for å skifte olje og noen småting, men la tilfeldigvis merke til det dere ser på bildet nedenfor.

Bilde

Holderen til foringen(?) på staget er revet av og ødelagt, og har pent og pyntelig brettet seg oppover.

Hvilken funksjon har dette staget? (Best guess er krengestag fra min side.)

Og kan jeg kjøre selv om dette ikke er i funksjon?

Ønsker selvfølgelig å reparere dette, men finner jeg den spesifikke delen som er ødelagt noen plass uten å måtte kjøpe hele broa?

Takker for alle svar.

SaaBent N442
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 20 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 442
Navn: Bent Roger Hanssen
Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
Sted: Namsos

Legg inn av SaaBent N442 » 07 sep 2007, 21:17

Hei.
Denne delen finner du hos speedparts :D
De selges parvis for ca.500,- i powerflex...

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 07 sep 2007, 21:27

SaaBent N442 skrev:Hei.
Denne delen finner du hos speedparts :D
De selges parvis for ca.500,- i powerflex...
e vel ikkje sjølve foringen som e problemet her
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brede N979
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 28 jul 2007, 13:54
Medlemsnummer: N979
Navn: Marius
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Nardo, Trondheim

Legg inn av Brede N979 » 07 sep 2007, 21:48

Greit å vite bilens årsmodell. (Går ut ifra at det er bilen i signaturen)

Syns det er visse likheter på staget ditt og det de bruker på bl.a M94 900S der du må skifte komplett stag med endeforinger/stag hvis noe tar kvelden, uten at jeg skal si noe for sikkert.
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Legg inn av laesi N1097 » 07 sep 2007, 21:57

hm...
Uten å bruk av reg.nr fant jeg dette delenummeret hos mekonomen.
08-60562 stabstag ledd 323kr inkl mva.
:wink:

Link til mekonomen

sykt lang link det der! :D

edit: forkorta linken litt... /Hjelle

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 07 sep 2007, 22:07

Kurant ting å skifte dette, er mutter i enden av krengningsstaget som må løsnes (for å få av foringa), samt skru bort staget som går ned. (det som er brukket)

Vil ikke anbefale deg å kjøre, litt usikker,men innbiller meg at staget som står opp kan komme borti damasken på drivknuten og ødelegge den.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 14 des 2005, 20:00
Sted: 7730 Beitstad

Legg inn av Rufati » 07 sep 2007, 22:36

Oj! Flott med så mange svar og god info, selv på en fredagskveld!

:)

Brukte mekonomensiden til å finne delen, og fant den samme hos speedparts også, del nr. 85.8944.1. Ser den også leveres som powerflex, men det får duge med originalen.

Har hatt en klunkelyd når jeg har svingt til høyre i plasser med høydeforskjeller, regner med det er stagene som har møtt hverandre og løsnet under spenn.

Har for annledningen tatt en avbiter og skjært av den kvasse delen som stakk opp, og vil fortsette å bruke bilen, dog ikke med det som vi liker å kalle aktiv kjørestil.

Takk for hjelpen

SaaBent N442
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 20 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 442
Navn: Bent Roger Hanssen
Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
Sted: Namsos

Legg inn av SaaBent N442 » 09 sep 2007, 15:11

Frode N073 skrev:
e vel ikkje sjølve foringen som e problemet her[/quote]

Står ikke at det er selve foringen! 8)
Komplett med stag og foring: 520,- Dette før rabatt.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 09 sep 2007, 16:21

ja her må man kjøpe stag med foring i hver ende, og jeg tror du får i par uansett, uten å si det for sikkert. bytt på begge sider uansett! vi er heldig som har stabstag på bilene våre, og at de er i skikkelig stand er viktigere enn du tror for at du skal ha en god kjøreopplevelse. bytter du til powerflex får du ikke bare bedre kjøreegenskaper fra dag èn, men du trenger sannsynligvis aldri bytte den igjen. med andre ord: økonomisk på sikt.. dette er dessuten lagervare hos speedoparts som regel, for jeg ser disse alltid i hylla når jeg er der ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar