Eksos skruer fra turbo til batteribøy OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 sep 2007, 00:35

Henrik N449 skrev:Men ruster virkelig bolten noe fortere om mutteren er rustfri? Det kan jeg ikke skjønne..
Jeg vil tro, uten at jeg skal si det sikkert, at det skjer en slags red/oks-reaksjon. Det er det eneste jeg kan komme på ihvertfall, ut fra mine kjemi-kunnskaper :) På et eller annet vis vil kontakten mellom rustfritt/vanlig stål føre til at stålet oksideres raskere. (oksidasjon=rust) Dette skjer pga ulike elektrokjemiske spenninger for vanlig stål ifht det rustfrie belegget på mutteren. Har med den elektrokjemiske spenningsrekken å gjøre, om jeg husker riktig.

Men jeg er ikke ekspert på kjemi, så dette blir litt antagelser fra min side. Og forutsetter at Eimund har rett i sine observasjoner/erfaringer ;)

Petter_N261, du har kanskje peiling på dette? Du som er kjemiker :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 sep 2007, 02:01

Stemmer det Eirik. Kan ikke ha kontaktflate mellom alu og stål heller.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar