Eksoslekk 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

Eksoslekk 9000

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 10 sep 2007, 23:16

Har en liten putre lyd i 9k.Ser ut som det er litt svart på undrsiden av eksosmanifold h.side av motor.Siden med reima.....
Ser litt på forumet ang knekte bolter.... frykter det værste uten å ta sorgen på forskudd...
Er det noen gjenganger på hvilke(n) bolter som bruker å knekke?
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Eksoslekk 9000

Legg inn av Johan N828 » 10 sep 2007, 23:55

Mats Erik Aasegg skrev:Har en liten putre lyd i 9k.Ser ut som det er litt svart på undrsiden av eksosmanifold h.side av motor.Siden med reima.....
Ser litt på forumet ang knekte bolter.... frykter det værste uten å ta sorgen på forskudd...
Er det noen gjenganger på hvilke(n) bolter som bruker å knekke?
Kan være pakningen mellom turbo og manifold som er sprukket. Tror den kalles H pakning.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 sep 2007, 09:30

noen av boltene kommer til og knekke, men de kan du lett få ut bare du har litt tolmodighet.. blokka er av alu og boltane er av står, så aluen utvider seg en god stund før boltene gjør det.. hvis en bolt knekker, så tar du en liten borr og lager et lite hull som du kan slå ned et flatskruhjern eller en stjerne torx, så varmer du opp og bare skrur de ut..
TIPS: Peis på med sånn oppløsermiddel en stund før du begynner.. løner det meste den..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 sep 2007, 12:56

Som Pål seier, saus inn med WD40 eller lignandes før du startar, start gjerne å smøre nokre dagar før du har tenkt å gjere jobben.
I tillegg kjøper du deg nye boltar til monteringa. Når vi skifta toppakning på 2.3T-en broderen hadde gjorde vi ikkje det, og resultatet vart knekt bolt når det skulle monterast att :(

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 11 sep 2007, 13:23

Før du gjør noe som helst, ta en dusjflaske med såpevann og spray på kald motor i området du tror det lekker, start opp og du vil se det blåses såpebobler, hvis det lekker da:cry:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 11 sep 2007, 13:37

Macgeier skrev:Før du gjør noe som helst, ta en dusjflaske med såpevann og spray på kald motor i området du tror det lekker, start opp og du vil se det blåses såpebobler, hvis det lekker da:cry:
oi oi oi, her snakker vi triks ute og går :wink: *Skrive opp*

:wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar