Knitrelyd i Turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 11 sep 2007, 14:17

hartho skrev:Jeg har ikke fått kjøpt meg ladetrykksmåler ennå, så jeg har ikke fått justert GLT. Jeg har imidlertid tatt vekk hylsen med hull i som står på slangen til wastgate, med det resultat at jeg nå ikke har noen merkbar "turboeffekt". Når hylsen med hull står inne klarer jeg å få aktivert dump ventilen, uten denne inne går det ikke. Antageligvis har jeg bare GLT igjen. Utfra andre diskusjoner her på forumet mistenkte jeg MV. Har ohmet denne til 2,7 ohm i begge spolene. Har også sjekket utgangsimpedans i drivertrinnet fra Trionic målt i plugg til MV. Den ene utgangen gav meg >5MOhm, og den andre ca 2.6kOhm. P2 i MV plugg har +12V. Regner med at dette er OK. Jeg har også prøvd testen med 9V batteri, og MV veksler tilsynelatene greit. Ved blåsetesten er ikke R 100% tett. Noe luft lekker gjennom. Er det noen som har tatt blåsetesten på en MV som er OK?

Ellers har jeg byttet alt av vacumslanger. Jeg har ikke noen å bytte MV med, litt råflott å bytte ut en MV som kanskje er OK. Jeg begynner å gå tom for ideer når det gjelder feilsøking. Noen forslag.

Kan det tenkes at den eneste trimmingen bilen har er hylsen med hull i? Bilen var kjøpt for ca 3 år siden og har vært trimmet hos Norhspeed av forrige eier.
Hylsen med hull i som står mellom wastgate og turbo er nok en trim ting ja, og antagelivis den "eneste" trimmen du har.
Når turbotrykket bygger seg opp så "leser" wastgate trykket via slangen, men på slangen sitter det ett hull som lekker ut trykket slik at wastgate får feil informasjon (leser for lavt trykk). Når trykket når GLT så slår wastgate inn og stabiliserer trykket. "Problemet" er at med hylsen koblet på slangen så er falsk GLT kanskje 1 bar (gjetning) i virkeligheten. Når du fjerner hylsen får du "ekte" GLT (0,4 bar), og det du beskriver som knapt merkbart turbotrykk, så du kan regne med at APC systemet ikke virker. Og at Quickfixen er trim via "blåkran" en bevisst lekkasje mellom turbo og wastgate for å få fullmanuell instilling av max turbotrykk uten noe automatikk (APC etc). APC`en bruker MW til å gjøre akkurat samme jobben, pulserer lekkasje til wastgate for å styre trykkforløpet, men APC lytter på bankesensoren som øverste dommer 8)
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

hartho

Legg inn av hartho » 11 sep 2007, 23:51

Takk for mange gode innlegg. Jeg konkluderer med at hylsa jeg har er den eneste trimmen jeg har. Det som er litt merkelig er at det faktisk sitter en magnetventil på bilen. Jeg trodde ikke dette var orginalt på 9000 CS 2.0T med LTT, men en del av en chiptrimpakke. Kanskje T5 boksen er byttet ut underveis, hva hvet jeg. Jeg har ihvertfall fått justert GLT, og klirrelyden fra turbo er helt vekke. Staget var helt slakkt og lå og vibrerte. Med på kjøpet har jeg fått en mye kjappere respons på lave turtall, men altså ikke noe kikk ved økende turtall. Jeg har allerede MV og 3" rør fram til katalysatoren (sportskatalysator). Fra katalysatoren og bakover er det 2,5". Mye er altså på plass, men jeg må altså få oppgradert mappingen i T5 boksen.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 sep 2007, 08:13

MV sitter ikke originalt på 2,0 ltt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar