Bilen rykker med fult pådrag. (Noen ganger)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Bilen rykker med fult pådrag. (Noen ganger)

Legg inn av Pasient N657 » 13 sep 2007, 20:03

Ok, bilen er en 96 9000 2.0 LTT, med steg 1 fra SP.

Og nå i det siste har den begynt og rykke ganske hefig med fult pådrag, spesielt i 5 gir i sånn 80-90.

Jeg fikk bare med 3 plugger med chippen, så SP skulle sende meg 4 nye, så jeg har ikke fått montert nye plugger. Og jeg er rimelig sikker på at det er der det problemet ligger. For jeg vet ikke når bilen hadde nye plugger sist.

Så jeg skulle egentlig bare høre om det kunne være noe annet. For det jeg har sett for meg skal fikse problemet er et oljeskift, bytte av plugger og en ny adapsjon på styreenheten.

Men jeg ville ha "a second opinion". Derfor spør jeg dere :)
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 14 sep 2007, 12:44

jeg slenger meg på her, har fått akkurat samme symptomene etter trimming av min bil, og jeg blir ganske redd! blir nesten verre og verre føler jeg. hadde jeg vært deg hadde jeg dratt ut sikringa til APC'en, og venta til noen kommer med en teori eller en løsning på saken. jeg har selv lurt på hva nykkinga er for noe... bensinkutt? kommer den ganske intenst inniblant hos deg også? som en CD som hakker?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 14 sep 2007, 14:53

min har gått 200 000 om noen kilometer..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 15 sep 2007, 01:10

Min er rulla 157 000. Men motoren har gått ca 10 000 mindre, altså 147 000.

Såvidt meg bekjent ble det tatt service av bilen før jeg kjøpte den, men det kan jeg jo ikke garantere for.

Men det er bare noen ganger det rykker. I dag feks har bilen oppført seg eksemplarisk..

Men jeg satser på at nye plugger, ny olje, nytt oljefilter og en ny adapsjon av styreenheten vil gjøre susen.

Edward: Ja, når rykkinga først kommer så er det ganske intenst. Kraftige rykk med litt mellomrom. Slakker jeg av på gassen en del, så gir det seg. Så bensinkutt høres jo logisk ut.

Hvor er btw bensinfilteret på en 96 9000 cs?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 15 sep 2007, 10:44

Bensinfilteret ligger under bilen,foran bensintanken på høyre side.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 sep 2007, 12:12

Du trenger ikke ta noen ny adapsjon, bilen din har trionic, og adapteres automatisk under kjøring (samt etter kjøring).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 15 sep 2007, 14:41

Joda. Men da jeg skulle ta adapsjon på bilen etter jeg satt inn steg 1 boksen, så gikk tingen på blyfri 95. Så jeg må adaptere den på nytt med 98 ifølge speedparts. Kan da umulig skade :P
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 sep 2007, 22:39

Pasient N657 skrev:Joda. Men da jeg skulle ta adapsjon på bilen etter jeg satt inn steg 1 boksen, så gikk tingen på blyfri 95. Så jeg må adaptere den på nytt med 98 ifølge speedparts. Kan da umulig skade :P
Så lenge vi snakker om T5 så er det tull, adapsjonen går av seg selv. Å løsne batteripolen har ingenting for seg på Trionic så lenge du ikke har hatt feil som grovt har påvirket bensinadapsjonen, da vil den adaptere seg riktig fortere hvis den får begynne på null igjen (men riktig vil det til slutt bli uansett).
Sist redigert av Ingvar N629 den 16 sep 2007, 11:22, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Legg inn av Pasient N657 » 16 sep 2007, 05:56

Såpass. Trodde at når den først var kjørt inn med 95 så måtte den kjøres inn på nytt med 98.

Er en 96 9000, så jeg antar den har Tironic 5 ja. :P
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 sep 2007, 11:17

Pasient N657 skrev:Trodde at når den først var kjørt inn med 95 så måtte den kjøres inn på nytt med 98.
Det stemmer, men det går av seg selv, altså er det ikke noe du trenger å gjøre aktivt med gjentatte akselerasjoner over et visst turtallsspekter. Lettvindt med trionic! :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar