Optimere 900 T16 88 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

garrasjen
Innlegg: 10
Registrert: 16 sep 2007, 22:42
Sted: Drammen

Optimere 900 T16 88 modell

Legg inn av garrasjen » 16 sep 2007, 23:00

Jeg har en 88 mod 900 T16 og tenkte å få ut litt mer pulver. Har hørt at det sitter en "trykkvakt" under dashbordet et sted som må kobles ut eller jumpes? Tenkte å sette på en justerbar kran på WG og bytte til justerbar bensintrykksregulator.
Noen som har gjort dette og har noen tips?

Hvor mye trykk kan jeg kjøre på en tight orginal turbo og motor før det er fare på ferde?

taknemmelig for alle svar. :D

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 16 sep 2007, 23:19

Du trenger ikke rote med trykkvakten før ca 1 bar. Men har du vurdert å skru litt i APC-en? Det er ikke mange her som kjører med blåkran, men noen er det jo.

Hvor mye har du tenkt å lade egentlig?

De fleste vil nok anbefale deg å bruke APC-en, det er litt tryggere ;)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 16 sep 2007, 23:24

Vel ikke for å være slem, men ideen med å ha justerbar ventil på wastegaten er egentlig passe dum. Da øker du grunnladetrykket og styringsenheten til motoren din vil ikke ha mulighet til å justere ned trykket om et eventuelt tenningsbank oppstår. Er enklere og billigere å justere opp fulltrykket med å justere APC enheten (se FAQ)
Med brensel chip og en større bensintrykksregulator vil du klare 1.1-1.2 Bar Skal du ha mer må det nok litt større hardware endringer til :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

garrasjen
Innlegg: 10
Registrert: 16 sep 2007, 22:42
Sted: Drammen

Legg inn av garrasjen » 18 sep 2007, 00:25

Takk for svar 8)

Tenkte å lade 1 bar omtrent, sånn at jeg kan piske noen audi 1,8 turboer og sånn på motorveien :P

Skal ta en kikk på FAQ ang den APC justeringen.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 18 sep 2007, 00:39

garrasjen skrev:Takk for svar 8)

Tenkte å lade 1 bar omtrent, sånn at jeg kan piske noen audi 1,8 turboer og sånn på motorveien :P

Skal ta en kikk på FAQ ang den APC justeringen.
0,9-1,0 bar er fint=) Da ligger du passe under tennings bank grensa.

Dette kan du fint justere APC til og holde. Greit og ha en gradert turbo tryks måler så du ser hva du lader =) Sørg for at GLT er 0,45 bar.

Mvh Johan

garrasjen
Innlegg: 10
Registrert: 16 sep 2007, 22:42
Sted: Drammen

Legg inn av garrasjen » 20 sep 2007, 22:10

Ok. Da kan jeg justere litt på den APCen (fant bruksanvisning på forumet)
Har det noe for seg å montere ny "batteribøy" på eksosen etter turboen hvis jeg skal kjøre 1 bar, og hvor stor er egentlig den nye bøyen?
Hva med intercooleren ? bare rengjøre den skikkelig så holder den?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 20 sep 2007, 23:30

garrasjen skrev:Ok. Da kan jeg justere litt på den APCen (fant bruksanvisning på forumet)
Har det noe for seg å montere ny "batteribøy" på eksosen etter turboen hvis jeg skal kjøre 1 bar, og hvor stor er egentlig den nye bøyen?
Hva med intercooleren ? bare rengjøre den skikkelig så holder den?
Ja, det skal ha mye for seg med batteribøy. Jeg vet ikke helt hvor stor bøyen er (men mye større enn original, med tanke på radius). Selve røret er 3".

Vi har en søkefunksjon her på forumet, som ofte finner nyttig info ;)

viewtopic.php?t=12052
viewtopic.php?t=6975
viewtopic.php?t=14342


Når det gjelder IC er det mange som går for IC fra 9000. Helst de nyere modeller, da denne passer bedre inn.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 21 sep 2007, 01:16

3" batteri bøy sørger da for at varmen kommer fortere unna turboen så den er kjekk. Ny trengs ikke før den andre lekker.


Ny IC er greit ved høyt trykk da den orginale ikke er noe serlig egentlig. Frontmontert IC fra en 9000 er bra=) Mange som har gjort det så sikkert lett og finne info om.

//Johan

garrasjen
Innlegg: 10
Registrert: 16 sep 2007, 22:42
Sted: Drammen

Legg inn av garrasjen » 21 sep 2007, 23:34

Fikk ihvertfall byttet slavesylinder og overhalt mastersylidenren på clutchen i dag 8)

Men det er et plast rele med 3 slanger som sitter over radiatoren som klikker noe helt infernalsk, trodde det var ventiltikking men den gang ei.... bilen fungerte greit selv om jeg koblet ut dette :?

Noen som har tips til hvordan jeg skal bli kvitt tikkingen i den lille plastklokka?

:roll:

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 21 sep 2007, 23:39

det er magnetventilen.

Bytt apc, eller sjekk om bankesensoren sitter med riktig moment.
(hatt samme problem, løsningen er over)

petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 21 sep 2007, 23:41

garrasjen skrev:Fikk ihvertfall byttet slavesylinder og overhalt mastersylidenren på clutchen i dag 8)

Men det er et plast rele med 3 slanger som sitter over radiatoren som klikker noe helt infernalsk, trodde det var ventiltikking men den gang ei.... bilen fungerte greit selv om jeg koblet ut dette :?

Noen som har tips til hvordan jeg skal bli kvitt tikkingen i den lille plastklokka?

:roll:
Hei.

den ventilen du snakker om er den såkalte APC ventilen/magnetventilen det er denne som åpner-lukker og dermed justerer ladetrykket.

hvis denne tikker infernalsk som du sier er det store muligheter for at APC systemet ikke fungerer som det skal...

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 21 sep 2007, 23:47

Trykkvakta kan ha tatt kvelden.

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 22 sep 2007, 00:28

Røsk ut alt som har med magnetventil å gjøre og smekk på ei blåkran.. like greit å gjøre det med en gang!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 22 sep 2007, 02:56

Morti skrev:Røsk ut alt som har med magnetventil å gjøre og smekk på ei blåkran.. like greit å gjøre det med en gang!
Det er feil holdning. Blåkran er riktig nok en garrantert ting som får opp trykket.

MEN det er et stoort MEN!
Forskjellen på blåkrana og APC er at APC regulerer ned trykket hvis det er noen lumskheter i motoren. Med blåkran så justerer den ikke ned av seg selv og det skal skje nastye ting.


//Johan

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 22 sep 2007, 13:53

Phøh, jeg vil nå si at "ladda grabban, ladda" er den riktige holdninga ;)

Man skrur jo bare blåkrana ned slik at man ikke lader noe mer en det man ville gjort med magnetventil.. og når man "modder" apcèn slik at man kan lade litt mer så er det bare å skru opp litt mer! Tenningsbank er det ikkenoe problem å høre hvis man vet hvordan den lyden høres ut..

Og den dagen man ser lyset og røsker ut alt som heter apc i tillegg, så kan man justere opp eeenda mer 8)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Svar