Veivlagerras?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Veivlagerras?

Legg inn av Griffin N430 » 15 sep 2007, 23:00

Har nå kjørt 250 km med min nybygde T16 motor, men i dag hadde jeg veldig lavt oljetrykk på tomgang (oljelampa lyste)
Også en bankelyd kommer fra motoren hvis jeg ruser den opp litt...! Høres ut som veivlagerhavari...!

Kan min 10w-30 universalolje har forårsaket dette, samt att oljekjøleren har ligget i innerskjermen....?? Har nok blitt meget varm oljen....



Blir nok riving av motor i morgen...! 8)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 16 sep 2007, 00:07

m ulig at lagermetallet på et av rådelagerane har løsna og laga slækk.. IKKE kjør med dette.. er
du heldig, så er motoren i god behold.. se etter stygge riper på veig og råder.. TA bilder 8)

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 16 sep 2007, 11:40

Hei,
sjekk først oljetrykksventilen. Åpne denne og stikk inn en magnet for å få ut eventuelle fremmedlegmer. Sjekk også at det ikke er noen metallpartikler i stempelet.
Det kan nemmelig være at det er fanget en metallpartikkel mellom pumpa og oljefilteret, hullene i oljetrykksventilen har veldig skarpe kanter slik at den lett kan "bite seg fast" i en metallbit, da blir pumpa låst i litt åpen tilstand og resultatet er null oljetrykk på tomgang.
Ta gjerne og rund av "pustehullene" i stempelet littegrann, dette hindrer at stempelet biter seg fast i partikler.

Og ja, dette kan gjøres med motoren i bilen, litt trangt er det jo..

Uten oljetrykk rakler det grusomt, er du heldig så er det kun oljetrykksventilen, og mulig at motoren er helt OK etterpå :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 16 sep 2007, 12:08

Macgeier skrev:Hei,
sjekk først oljetrykksventilen. Åpne denne og stikk inn en magnet for å få ut eventuelle fremmedlegmer. Sjekk også at det ikke er noen metallpartikler i stempelet.
Det kan nemmelig være at det er fanget en metallpartikkel mellom pumpa og oljefilteret, hullene i oljetrykksventilen har veldig skarpe kanter slik at den lett kan "bite seg fast" i en metallbit, da blir pumpa låst i litt åpen tilstand og resultatet er null oljetrykk på tomgang.
Ta gjerne og rund av "pustehullene" i stempelet littegrann, dette hindrer at stempelet biter seg fast i partikler.

Og ja, dette kan gjøres med motoren i bilen, litt trangt er det jo..

Uten oljetrykk rakler det grusomt, er du heldig så er det kun oljetrykksventilen, og mulig at motoren er helt OK etterpå :wink:
Nei, er nok ikke overtrykksventilen som har satt seg...! med litt turtall har jeg oljetrykk, og med kald olje har jeg også bra med oljetrykk på tomgang...! Prøvde bilen i dag, og null banking. Men med litt varm olje så begynner lyden igjen...! Så da er det nok lite lagerklaring når oljen er kald og tykk, men når den blir varm så blir nok lagerklaringen litt stor, og bankingen kommer...!
Kan vel være håp med å skifte rådelager da....!

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 16 sep 2007, 12:17

Det er ikke sikkert den har satt seg helt, men bare at den ikke klarer å lukke helt tett :?:
Dette vil gi lavt oljetrykk på tomgang, men ok trykk på høyere turtall.
Med kald olje så så blir problemet "kamuflert" siden kald olje er tykkere, og ikke siger igjennom den utette ventilen.
Flere har hatt trøbbel med ventilen ettet motorarbeide, fremmedlegmer kiler ventilen:
http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... light=olja
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 16 sep 2007, 12:20

Macgeier skrev:Det er ikke sikkert den har satt seg helt, men bare at den ikke klarer å lukke helt tett :?:
Dette vil gi lavt oljetrykk på tomgang, men ok trykk på høyere turtall.
Med kald olje så så blir problemet "kamuflert" siden kald olje er tykkere, og ikke siger igjennom den utette ventilen.
Flere har hatt trøbbel med ventilen ettet motorarbeide, fremmedlegmer kiler ventilen:
http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... light=olja
Men motoren skulle vel ikke banke på høyere turtall da, hvis jeg har oljetrykk der....!

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 16 sep 2007, 12:28

Griffin N430 skrev: Men motoren skulle vel ikke banke på høyere turtall da, hvis jeg har oljetrykk der....!
Nei, enig, hvis du har høyt nok oljetrykk så skal det ikke banke i motoren.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 16 sep 2007, 21:37

Noen flere innspill, eller noen som har vært borti det samme??

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 17 sep 2007, 13:45

Hmm, her er en med lignende problem: varm motor - banking.
http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... =knackande

Og han er nær en løsning (med lydfiler av lyden):
http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... =knackande
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 17 sep 2007, 21:07

Plukket opp motoren i kveld, og fant et gåent rådelager på syl 4....!
Må bytte veivaksling også, men det har jeg liggende...! Hvis det er akkurat samme aksling på T8....!


btw: Hva slags idiot har konstruert olje"sila" på B202 motoren?? Sila er jo så grov som hønsenetting....!

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 17 sep 2007, 21:30

Du kan med fordel bytte o-ring på oljesilen når du har motoren oppe hvis du ikke har gjort det. Og ikke gjør som meg da jeg skulle bygge om fra automat til manuell og gjør den bommerten å bruke samme oljesil. Den fra automat er vel 1.5 cm lengre enn den på manuell og tar nedi bunnpanna slik at o-ringen ikke tetter. Fikk ikke oljetrykk etterpå før jeg byttet sil.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 17 sep 2007, 21:32

Morten-N146 skrev:Du kan med fordel bytte o-ring på oljesilen når du har motoren oppe hvis du ikke har gjort det. Og ikke gjør som meg da jeg skulle bygge om fra automat til manuell og gjør den bommerten å bruke samme oljesil. Den fra automat er vel 1.5 cm lengre enn den på manuell og tar nedi bunnpanna slik at o-ringen ikke tetter. Fikk ikke oljetrykk etterpå før jeg byttet sil.
Dette var ingen problem med en 1993 900i ihvertfall..
Styrer med DAB og AUX

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 17 sep 2007, 22:00

Morten-N146 skrev:Du kan med fordel bytte o-ring på oljesilen når du har motoren oppe hvis du ikke har gjort det. Og ikke gjør som meg da jeg skulle bygge om fra automat til manuell og gjør den bommerten å bruke samme oljesil. Den fra automat er vel 1.5 cm lengre enn den på manuell og tar nedi bunnpanna slik at o-ringen ikke tetter. Fikk ikke oljetrykk etterpå før jeg byttet sil.
Har byttet alle pakninger, o-ringer og simringer i motoren for 25 mil siden, så det behøver jeg ikke gjøre igjen nå...!

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 18 sep 2007, 21:05

Har tatt ut veiva idag, og jammen er alle lagerflatene ripete og stygge....!
Må ha nye rammelager også...!

Jammen ikke lenge en motor skal gå uten ordentlig oljetrykk før det blir stygt....!

Svar