Hei,
sjekk først oljetrykksventilen. Åpne denne og stikk inn en magnet for å få ut eventuelle fremmedlegmer. Sjekk også at det ikke er noen metallpartikler i stempelet.
Det kan nemmelig være at det er fanget en metallpartikkel mellom pumpa og oljefilteret, hullene i oljetrykksventilen har veldig skarpe kanter slik at den lett kan "bite seg fast" i en metallbit, da blir pumpa låst i litt åpen tilstand og resultatet er null oljetrykk på tomgang.
Ta gjerne og rund av "pustehullene" i stempelet littegrann, dette hindrer at stempelet biter seg fast i partikler.
Og ja, dette kan gjøres med motoren i bilen, litt trangt er det jo..
Uten oljetrykk rakler det grusomt, er du heldig så er det kun oljetrykksventilen, og mulig at motoren er helt OK etterpå

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.