Hirsch til 9-5?
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Sted: Averøy
Kan du underbygge dette med dokumentasjon eller flere opplysninger? F.eks. hvilke standarder vi snakker om?
Dette er viktig...særlig siden en PPC er på vei i posten hit...
Det er jo helt meningsløst å oppgi originaleffekten i "riktig" standard og så den tunede effekten i en annen. Min bil har jo vitterlig 120HK og det oppgis både fra Saab og BSR. En Volvoen jeg nevnte er en V50 med 109 hk motor og også denne er jo oppgitt med riktig effekt på sidene hos BSR. Hvis det stemmer at man bruker en "slappere" standard på effekten etter trimming er jo det ren svindel.
Dette er viktig...særlig siden en PPC er på vei i posten hit...
Det er jo helt meningsløst å oppgi originaleffekten i "riktig" standard og så den tunede effekten i en annen. Min bil har jo vitterlig 120HK og det oppgis både fra Saab og BSR. En Volvoen jeg nevnte er en V50 med 109 hk motor og også denne er jo oppgitt med riktig effekt på sidene hos BSR. Hvis det stemmer at man bruker en "slappere" standard på effekten etter trimming er jo det ren svindel.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Forskjellen ligger vel i om det er statisk eller dynamisk måling de gjør på rulla. Søk på STCS så finner dere info om det, jeg skal til england i morgen tidlig så nå er det vel på tide å pakke litt 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Takk for engasjement.
Har vært borte en stund herfra, men etter å ha forhørt meg litt rundt + det som står her så går jeg nok for Hirsch. Motorgarantien ble bekreftet til 8 år hos lokal Saab forhandler, forutsatt at servicer er overholdt selvføgelig.
2005 9-5 2,0t
-
- 1.2 bar
Sikkert fornuftig det. Selv har jeg lagt inn PPC på min bil i dag.
Når det gjelder motorgaranti, var det ikke bare biler som var rammet av oil sludge problematikken som fikk 8 år? Og en 2005 modell skulle jo i så måte ikke være rammet av dette? Litt enlightment mottas med takk.
Selv spurte jeg min forhandler om motorgaranti på min nye 9-3ss, den har kun 3 år på motoren.
Når det gjelder motorgaranti, var det ikke bare biler som var rammet av oil sludge problematikken som fikk 8 år? Og en 2005 modell skulle jo i så måte ikke være rammet av dette? Litt enlightment mottas med takk.
Selv spurte jeg min forhandler om motorgaranti på min nye 9-3ss, den har kun 3 år på motoren.
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Dette stemmer nok. Ifølge det jeg vet er det 9-5 fra 98-03 og 9-3 fra 00-03 med T7 motorer som denne utvidede garantien gjelder for.Muffinman skrev:Når det gjelder motorgaranti, var det ikke bare biler som var rammet av oil sludge problematikken som fikk 8 år? Og en 2005 modell skulle jo i så måte ikke være rammet av dette? Litt enlightment mottas med takk.
Garantien kunne vært gyldig for min motor hvis ikke forrige eier hadde vært 5k for sen med 50k service.

Nå må jeg bytte register/balanse kjeder selv.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
-
- 1.2 bar
Dermed er det kanskje ikke så livsviktig å beholde garantien, når det er >1 år igjen? Går jo an å spare noen kroner på å velge PPC. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd, og det er flere som er det her:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=107381
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=107381
-
- 2.0 bar
Jeg er vel en av de som har hatt trim fra forskjellige leverandører (4).
Og min erfaring er at alle gjør en nytte.
Men når man har en bruktbil, og ønsker litt "trøkk og morro", hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg ville kontaktet Sppedparts/BSR/Nordic og kjøpt trim fra en av de. Ville jeg hatt en bil som var "kjedelig", og jeg hadde hatt for mye penger, hadde jeg kjøpt Hirsch.
Gjelder det en ny bil kan man også tenke på garantier, så sant man følger aller servicer nøyaktig på oppgitt km.
Forøvrig gjelder de samme argumenter her som for bruktbil!
Dette er ingen fasit, kun erfaringer og betraktninger fra en som har prøvd flere alternativ.
Og min erfaring er at alle gjør en nytte.
Men når man har en bruktbil, og ønsker litt "trøkk og morro", hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg ville kontaktet Sppedparts/BSR/Nordic og kjøpt trim fra en av de. Ville jeg hatt en bil som var "kjedelig", og jeg hadde hatt for mye penger, hadde jeg kjøpt Hirsch.
Gjelder det en ny bil kan man også tenke på garantier, så sant man følger aller servicer nøyaktig på oppgitt km.
Forøvrig gjelder de samme argumenter her som for bruktbil!
Dette er ingen fasit, kun erfaringer og betraktninger fra en som har prøvd flere alternativ.
Hilsen Ole-P. N-154
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N979
- Navn: Marius
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Nardo, Trondheim
-
- 1.2 bar
Nei, jeg spurte ettermarkedsansvarlig hos min forhandler direkte om motorgaranti. Han svarte 3 år.Brede N979 skrev:Alle nye Saab'er leveres med 8 års motorgaranti så vidt jeg vet. Ellers heter det vell 3 års nybilgaranti, kanskje det er det du mener?Muffinman skrev:Det er jo utrolig bra. Jeg har bare tre år på min 9-3.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
8 års motorgaranti gjelder kun for de modellene med B205/235 som har problemer med oilsludge.Muffinman N1132 skrev:Nei, jeg spurte ettermarkedsansvarlig hos min forhandler direkte om motorgaranti. Han svarte 3 år.Brede N979 skrev:Alle nye Saab'er leveres med 8 års motorgaranti så vidt jeg vet. Ellers heter det vell 3 års nybilgaranti, kanskje det er det du mener?Muffinman skrev:Det er jo utrolig bra. Jeg har bare tre år på min 9-3.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
Jeg blir litt forvirret når noen begynner å snakke om "slappere målinger" hos andre, bortsett fra hos Saab og Hirsch
Jeg har i "alle mine Saab-år" fått høre fra mange forhandlere og andre med kunnskaper/innsikt i Saabmiljøet, at motorene i Saab leverer gjennomgående mer hk enn hva som er oppgitt fra fabrikk. En stor forhandler fortalte at de hadde sjekket på et utvalg av bilene, og 9 av 10 leverte mellom 160 og 165 hk. (oppgitt til 150 hk fra fabrikk).
Det har blitt meg fortalt at det har vært slik siden turbo ble en del av Saab`s hverdag.
Tror vel heller det er fabrikkens ønske om å levere biler som "går godt" sammenlignet med andre med samme oppgitte hk-antall, kanskje litt pris-/avgifts-tilpasning ol.
Historien om slappere måling tar jeg som et lite trønder-eventyr

Jeg har i "alle mine Saab-år" fått høre fra mange forhandlere og andre med kunnskaper/innsikt i Saabmiljøet, at motorene i Saab leverer gjennomgående mer hk enn hva som er oppgitt fra fabrikk. En stor forhandler fortalte at de hadde sjekket på et utvalg av bilene, og 9 av 10 leverte mellom 160 og 165 hk. (oppgitt til 150 hk fra fabrikk).
Det har blitt meg fortalt at det har vært slik siden turbo ble en del av Saab`s hverdag.
Tror vel heller det er fabrikkens ønske om å levere biler som "går godt" sammenlignet med andre med samme oppgitte hk-antall, kanskje litt pris-/avgifts-tilpasning ol.
Historien om slappere måling tar jeg som et lite trønder-eventyr

Hilsen Ole-P. N-154